شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۹۸ دنیای اقتصاد

اخبار بازار نفت - روزنامه شماره ۶۰۹۸

  • فروکش عطش نفتی اژدهای زرد

    دنیای اقتصاد-حمید ملازاده: تقلای چین برای گذار به سمت سوخت‌‌های پاک‌‌تر مانند انرژی‌‌های تجدیدپذیر، وسایل نقلیه الکتریکی و گاز طبیعی مایع (LNG) و همچنین مواجهه آن با مشکلات اقتصادی به‌ویژه در بخش مسکن، به شدت روند مصرف نفت این کشور را نزولی کرده است. به گفته سخنرانان کنفرانس آسیا پاسیفیک پترولیوم (APPEC)، رشد تقاضای نفت چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان از حدود ۶۰۰‌هزار بشکه در روز در پنج سال قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ به حدود ۲۰۰‌هزار بشکه در روز رسیده است. این افت چشمگیر عمدتا ناشی از تغییر به سمت سوخت‌‌های کم کربن و رکود اقتصادی است که نه تنها چشم‌‌انداز انرژی این کشور را با تحولات شگرفی روبه‌رو کرده بلکه آینده سوخت‌های فسیلی را نیز زیر سوال برده است.
  • الزام شرکت‌های نفتی برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: حمایت از واحدهای پایین‌‌دستی با عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی سبب شد پارسال بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰‌هزار تن انواع پلیمر از سوی بخش داخلی خریداری شود که این تسهیل توان خرید واحدهای تولیدگر را نشان می‌دهد. به گزارش «شانا»، مرتضی شاهمیرزایی در بازدید از هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با بیان اینکه با توجه به برنامه هفتم توسعه مشوق‌‌هایی برای تخفیف خوراک واحدهای پتروشیمی برنامه‌‌ریزی شده است، گفت: شرکت‌های بالادست صنعت نفت مانند شرکت‌های ملی نفت، گاز و پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی ایران موظفند خوراک واحدهای پتروشیمی را تامین کنند.
  • سقوط برنت به کانال ۷۱ دلار

    دنیای‌اقتصاد – گروه بازار نفت: نزدیک شدن جبهه هوای توفانی به ساحل خلیج آمریکا که تقریبا ۶۰‌درصد از ظرفیت پالایشی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد، ارزش معاملات آتی نفت برنت را در روز دوشنبه نهم سپتامبر حدود ۱‌درصد افزایش داد و باعث شد قیمت نفت بخشی از زیان‌‌های سنگین هفته گذشته را جبران کند. به گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت نفت خام برنت به ۷۱ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ۶۸ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه فروخته شد. قیمت نفت خام برنت طی ۶روز گذشته کاهش متداومی را تجربه کرده و بیش از ۱۱‌درصد یا نزدیک به ۹ دلار در هر بشکه افت کرده است، تا پایین‌‌ترین قیمت خود از دسامبر ۲۰۲۱ را ثبت کند. تحلیلگران اظهار کردند که بهبود روز دوشنبه تا حد زیادی به دلیل توفان احتمالی نزدیک به ساحل خلیج آمریکا بوده است.
  • صادرات نفت ونزوئلا در بالاترین سطح

    صادرات نفت‌خام ونزوئلا در اوت ۲۰۲۴ به بالاترین حد خود در چهار سال‌گذشته رسید. به گزارش «شانا» به‌نقل از رویترز، براساس داده‌های کشتیرانی، صادرات نفت‌خام ونزوئلا در پی افزایش بارگیری محموله‌‌‌‌‌‌‌ها به مقاصد چین، ایالات‌‌‌‌‌‌‌متحده آمریکا و اروپا در ماه اوت به بالاترین حد خود در بیش از چهار سال‌گذشته رسید. وزارت خزانه‌‌‌‌‌‌‌داری آمریکا که نخستین‌بار در سال‌۲۰۱۹ تحریم‌های نفتی را علیه ونزوئلا اعمال کرد، در اکتبر سال‌گذشته میلادی به‌منظور به‌‌‌‌‌‌‌رسمیت‌‌‌‌‌‌‌شناختن توافق انتخاباتی، تحریم‌ها را برای این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) کاهش داده بود، این مجوز در آوریل تمدید نشد، اما از آن زمان مجوزهای جداگانه برای بعضی شرکت‌ها صادر شده‌است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر