شماره روزنامه ۶۰۴۷
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۳۰ دنیای اقتصاد

اخبار بازار نفت - روزنامه شماره ۶۰۳۰

  • گذار پرهزینه اروپا از گاز روسیه

    دنیای اقتصاد-حمید ملازاده: گذار اروپا از گاز خط لوله روسیه به گاز طبیعی مایع(LNG) منجر به افزایش سرسام‌آور هزینه‌های انرژی شده و خوش‌بینی اولیه مبنی‌بر اینکه این تغییر بدون اثرات نامطلوب خواهد بود را به چالش کشیده است. به‌رغم ادعاهایی مبنی‌بر غلبه بر وابستگی به گاز روسیه، این قاره با چالش‌های اقتصادی جدیدی مواجه خواهد شد، به‌ویژه در زمستان‌‌‌‌‌های آتی که احتمالا به دلیل افزایش تقاضا و پایان الگوهای آب‌وهوایی مساعد، شاهد قیمت‌های بالاتر گاز خواهد بود. رشد صنعتی در اروپا به دلیل بهای بالای LNG تا حدی مختل شده‌است. علاوه‌بر این، مقررات جدید اتحادیه اروپا در مورد انتشار متان قرار است هزینه‌های LNG را بیشتر و چشم‌‌‌‌‌انداز انرژی مقرون‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌صرفه و بهبود صنعتی در اروپا را در آینده نزدیک پیچیده‌‌‌‌‌تر سازد. زمانی‌که اتحادیه اروپا پس از حمله به اوکراین در سال‌۲۰۲۲، روسیه را تحریم کرد، گاز در کانون توجه قرار گرفت.
  • مهار ناترازی گاز

    مدیر مرکز راهبری شبکه گاز کشور، سعید عقلی گفت: درمجموع هزار روز فعالیت دولت سیزدهم، ۸۱۵‌میلیارد مترمکعب گاز به مشترکان رسید‌که نسبت به‌‌‌‌ دوره مشابه دولت گذشته، ۴درصد افزایش یافته، درحالی‌که عدد ناترازی هم افزایش نیافته‌است. به گزارش «شانا» واحد دیسپچینگ یا راهبری شبکه گاز مجموعه‌‌‌‌ای است که باید زنجیره بزرگی از فرآیند-از بیرون‌‌‌‌آوردن گاز از منابع گازی، پالایش و فرآورش، انتقال، توزیع و مصرف-را مدیریت کند. عقلی تصریح کرد: همه این اقدام‌ها به‌منظور تامین گاز طبیعی برای مصرف‌کنندگان به‌صورت دائم و متناسب با نوع مصرف انجام می‌شود و درعین‌‌‌‌حال باید شبکه را در حالت پایدار نگه داشت و گاز را بدون قطعی در هیچ نقطه‌‌‌‌ای از کشور، تحویل مبادی مصرف و مشترکان داد.
  • امضای قرارداد طرح توسعه میدان چنگوله

    شانا: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از امضای قرارداد طرح توسعه و بهره‌‌‌‌برداری میدان چنگوله با هدف تولید روزانه ۶۰‌هزار بشکه نفت‌خام خبر داد. به گزارش «شانا» محسن خجسته‌‌‌‌مهر اعلام کرد: قرارداد میدان نفتی چنگوله با حجم ذخیره درجای ۳‌میلیارد و ۲۰۰‌هزار بشکه نفت و با هدف تولید روزانه ۶۰‌هزار بشکه نفت به‌زودی امضا می‌شود. به‌‌‌‌گفته وی، رقم سرمایه‌گذاری به‌منظور توسعه میدان نفتی چنگوله در استان ایلام یک‌‌‌‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون دلار اعلام‌شده و امضای قرارداد با پیمانکار توسعه‌‌‌‌دهنده به‌زودی انجام خواهد شد. معاون وزیر نفت افزود: ازجمله عملیات اجرایی در این میدان می‌توان به حفاری ۱۸حلقه چاه تولیدی، حفاری ۲حلقه چاه ارزیابی، حفاری ۲حلقه چاه دفع پساب و تعمیر ۲حلقه چاه، احداث تاسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی و احداث تاسیسات فرآورش و انتقال نفت‌خام و گاز همراه اشاره کرد. پیش‌بینی می‌شود این طرح توسعه‌‌‌‌ای، ۶‌هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند. میدان مشترک نفتی چنگوله در مرز ایران و عراق، در جنوب‌غربی استان ایلام و حدود ۵۰‌کیلومتری شهر مهران واقع شده‌است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر