شماره روزنامه ۶۰۲۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۳۲ دنیای اقتصاد

اخبار بازار نفت - روزنامه شماره ۵۹۳۲

  • خوف پالایشگران آسیایی از تنش دریای سرخ

    دنیای اقتصاد-حمید ملازاده: در واکنش به بحران جاری در دریای سرخ، پالایشگاه‌های آسیایی اقدامات پیشگیرانه‌‌‌‌ای را برای اطمینان از عرضه مداوم نفت‌خام درپیش گرفته‌اند که ممکن است هزینه‌های بیمه را افزایش و حاشیه‌‌‌‌ سود محصولات پالایشی را به حداقل ممکن برساند. درحالی‌که خاوردور به‌شدت به نفت وارداتی وابسته است، تلاش‌های استراتژیک آسیا برای تنوع‌بخشیدن به منابع وارداتی و گسترش تاسیسات ذخیره سازی، می‌تواند تضمینی برای جریان بی‌وقفه نفت‌خام ایجاد کند.
  • ساختارشکنی میزبان کاپ‌۲۹

    جمهوری‌آذربایجان قصد دارد تولید گاز طبیعی را در یک دهه‌آینده حداقل یک‌‌‌‌‌سوم افزایش دهد؛ موضوعی که انتقاد حامیان و فعالان محیط‌زیست از این کشور میزبان بیست‌‌‌‌‌ونهمین نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل‌متحد (کاپ۲۹) را برانگیخته است. به گزارش «شانا» به نقل از هفته‌‌‌‌‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، طبق گزارش تحلیلی سازمان غیردولتی بین‌المللی گلوبال‌ویتنس (Witness Global)، جمهوری‌آذربایجان که میزبان مذاکرات اقلیمی سازمان ملل‌متحد در نوامبر سال‌۲۰۲۴ است، قصد دارد تولید گاز طبیعی خود را در یک دهه‌آینده یک ‌‌‌‌‌سوم افزایش دهد.
  • لزوم جایگزینی ۱۰‌میلیون خودروی گازسوز

    مدیر طرح‌‌‌‌‌ سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از ثبت‌‌‌‌‌نام ۴‌هزار خودرو در طرح تعویض رایگان مخازن فرسوده سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی خبر داد و گفت: پیشنهاد و راهکارهای افزایش سهم سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی را به مجلس ارائه کردیم. به گزارش «شانا»، سعید رحمان سالاری، مدیر طرح سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هم‌اکنون حدود ۲‌هزار و ۵۵۰ جایگاه سی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی در سطح کشور وجود دارد که این تعداد، ظرفیت توزیع روزانه ۳۵ تا ۴۰‌میلیون مترمکعب در کشور را فراهم کرده‌است.
  • تولید روزانه ۳۰۰‌میلیون فوت‌مکعب هیدروژن

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه روزانه در ۱۰پالایشگاه نفت، حدود ۳۰۰‌میلیون فوت‌‌‌‌مکعب هیدروژن تولید و در کشور مصرف می‌شود، گفت: ورود هیدروژن به سبد سوختی کشور به قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی و رقابتی که می‌تواند به‌عنوان سوخت سبز و پاک در سبد سوخت قرار داشته‌باشد، بستگی دارد. به گزارش «شانا»، جلیل سالاری با تاکید بر اینکه بالاترین تولید هیدروژن در کشور در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام می‌شود، افزود: به لحاظ نوع کاربری در واحدهای تصفیه نیاز به هیدروژن داریم که در این مسیر در کنار کیفی‌‌‌‌سازی فرآورده‌ها، باید کمی‌‌‌‌سازی نیز باید مورد‌توجه قرار گیرد.
  • کاهش سهمیه بنزین آزاد

    به گزارش تسنیم، سهمیه بنزین ۳‌هزار ‌تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت. لازم به ذکر است که سهمیه ۶۰لیتری بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰‌تومانی تغییری نکرده‌است. در ضمن مردم در استفاده از کارت‌های جایگاه‌های سوخت محدودیتی ندارند و می‌توانند پس از استفاده از سهمیه بنزین آزاد کارت‌های سوخت خود، از کارت‌های سوخت جایگاه‌‌‌‌ها نیز استفاده کنند. همچنین ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰‌تومانی که تا پیش از این، ۹ماه و به ‌‌‌‌میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، از این پس به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافت. از این‌رو، امکان ذخیره سهمیه‌‌‌‌های بنزین ۱۵۰۰‌تومانی در کارت‌های سوخت بیش از ۳۶۰ لیتر وجود ندارد و اگر کارت سوختی، به این میزان سهمیه بنزین ۱۵۰۰‌تومانی داشته‌باشد، سهمیه جدید به این کارت در ماه‌های آتی واریز نخواهد شد.
  • پیش‌بینی افزایش مصرف گاز در هفته آینده

    رئیس مرکز راهبری گاز کشور گفت: باتوجه به آنکه هفته آینده کاهش دما را خواهیم‌داشت و بالطبع میزان مصرف گاز هم افزایش می‌‌‌‌یابد، طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته میزان مصرف گاز معادل ۱۰۰‌میلیون مترمکعب افزایش می‌‌‌‌یابد. به گزارش تسنیم، محمدرضا کوشکی، رئیس مرکز راهبری گاز کشور با اشاره به مصرف ۵۴۵‌میلیون مترمکعبی گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، اظهار کرد: نیروگاه‌ها در دی‌‌‌‌ماه امسال حدود ۴۰‌درصد و صنایع عمده حدود ۱۷‌درصد گاز بیشتری را نسبت به سال‌گذشته مصرف کردند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر