شماره روزنامه ۶۰۱۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۲۵ دنیای اقتصاد

اخبار بازار نفت - روزنامه شماره ۵۹۲۵

  • دو راهکار رفع ناترازی انرژی

    از اساسی‌‌‌‌‌ترین چالش‌های امروز کشور می‌توان از ناترازی رو به گسترش انرژی نام برد. امری که به واسطه نرخ رشد بیشتر تقاضا و مصرف انرژی نسبت به عرضه و تولید آن ایجاد می‌شود. در گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای‌اسلامی آمده‌است اگرچه راهکار رفع ناترازی انرژی از دو مسیر افزایش ظرفیت تولید و نیز مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌گذرد، اما مدیریت و بهینه‌سازی مصرف به واسطه هزینه سرمایه‌گذاری کمتر و پایداری کاهش مصرف انرژی باید در اولویت اقدامات قرار گیرد. بررسی زنجیره تولید تا مصرف انرژی در کشور نشان می‌دهد در تمامی بخش‌ها اتلاف و هدررفت انرژی قابل‌توجه است. در همین راستا، مساله بهینه‌سازی همواره مورد تاکید قوانین بوده، به‌نحوی‌که جهت ایجاد انگیزه و استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی در اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی، سازوکارهایی نیز در کشور ایجاد شده‌است.
  • جمع‌‌‌‌آوری گازهای مشعل تا پایان ۱۴۰۴

    مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه طرح‌های جمع‌‌‌‌آوری گازهای همراه، ۷۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارند، گفت: در مجموع ۵‌میلیارد‌دلار پروژه برای جمع‌‌‌‌آوری گازهای همراه تعریف شده‌است و تا پایان سال‌۱۴۰۴ کل گازهای مشعل جمع‌‌‌‌آوری خواهند شد.
  • صادرات گاز به عراق برقرار است

    مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که تعهد صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه در حال اجراست. به گزارش «شانا» به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سعید عقلی در این‌باره گفت: صادرات گاز ایران به کشور عراق از دو نقطه تبادلاتی انجام می‌شود که طبق توافق دو ماه پیش با طرف عراقی، یکی از نقاط تبادلاتی، در ابتدای سال‌جاری میلادی(۲۰۲۴) به‌منظور اجرای فرآیند سنجش اندازه‌‌‌‌گیری دوره‌‌‌‌ای از مدار خارج و اکنون تعهدات توافق‌‌‌‌شده از مسیر نقطه دوم در حال اجراست. وی تصریح کرد: اجرای کالیبراسیون (سنجش اندازه‌گیری) در فرآیند اجرای تعهدات صادراتی امری معمول است که پیش از این هم انجام‌شده و محدود به قرارداد صادرات گاز به عراق نیست. با توجه به مبنا قرار‌دادن سال‌میلادی در قراردادهای صادراتی، در این دوره از سال ‌کالیبراسیون دوره‌‌‌‌ای انجام می‌شود تا طرفین قابلیت نظارت بر حسن انجام تعهدها را پیدا کنند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر