ثبات شاخص بهای برنت  به‌رغم  هشدار مازاد

همزمان، اوپک نیز برای سومین ماه متوالی پیش‌بینی‌های تقاضای جهانی طلای‌سیاه را کاهش داده و دلیل اصلی این تصمیم را کاهش نیاز از سوی چین عنوان کرده‌است، همچنین تغییر سیاست‌های اقتصادی چین هنوز نتوانسته انتظارات را برآورده کند و این امر به نگرانی‌ها در مورد تقاضای بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان دامن زده‌است.  در همین حال، سرمایه‌گذاران همچنان در حال ارزیابی خطرات عرضه در خاورمیانه هستند، به‌ویژه پس از تشدید تنش‌های منطقه‌ای. با اینکه اسرائیل اعلام کرده؛ به تاسیسات نفتی ایران حمله نخواهد کرد، اما خطرات همچنان با توجه به تشدید حملات هوایی پابرجاست. از سوی دیگر، کاهش غیرمنتظره موجودی انبارهای نفت آمریکا نیز موجب حمایت از قیمت نفت شد، با این حال نفت‌خام در مسیر بزرگ‌ترین کاهش هفتگی خود طی بیش از یک ماه قرار دارد. در روز جمعه، قیمت نفت‌خام برنت پس از انتشار ارائه بسته‌‌‌‌‌‌های جدید محرک مالی برای تقویت اقتصاد چین‌ تثبیت شد، هرچند همچنان در مسیر کاهش هفتگی قرار دارد. بنا به گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این خبر، شاخص برنت با ۲۶‌سنت افزایش (۰.۴‌درصد) به ۷۴دلار در هر بشکه رسید، درحالی‌که نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۲۹‌سنت افزایش (۰.۴‌درصد) ۷۰ دلار در هر بشکه فروخته شد.

هر دو شاخص روز پنج‌شنبه برای اولین‌بار در پنج روز گذشته افزایش‌یافتند؛ چرا که داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نشان‌داد که موجودی‌‌‌‌‌‌های نفت‌خام، بنزین و تقطیرات نفتی در ایالات‌متحده در هفته گذشته کاهش‌یافته‌‌‌‌‌‌اند، با این حال هر دو شاخص نفتی در هفته‌جاری حدود ۶‌درصد کاهش داشته‌اند که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی از ۲ سپتامبر تاکنون است. به گفته یپ ژوئن رونگ، استراتژیست بازار IG، با وجود افت قیمت‌های نفت در روز جمعه، نشانه‌هایی از ثبات کوتاه‌مدت در بازار مشاهده می‌شود، چراکه خطرات ژئوپلیتیک در هفته گذشته کاهش‌ یافته‌است. وی همچنین اشاره کرد؛ داده‌های اقتصادی قوی‌‌‌‌‌‌تر از انتظار آمریکا، اطمینان بیشتری در مورد رشد اقتصادی ایجاد‌کرده، اما بازار همچنان منتظر بهبود تقاضا از چین است که به‌دنبال انتشار بسته‌‌‌‌‌‌های محرک اخیر این کشور ممکن است رخ دهد. افزایش فروش خرده‌‌‌‌‌‌فروشی در آمریکا بیش از حد انتظار بود و سرمایه‌گذاران همچنان احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو در ماه نوامبر را ارزیابی می‌کنند.

در همین حال، بانک‌مرکزی چین دو طرح تامین مالی جدید را ارائه کرد که در ابتدا ۸۰۰‌میلیارد یوآن (۱۱۲.۳۸‌میلیارد دلار) به بازار سهام این کشور تزریق خواهد کرد. این اقدام پس از گزارش رشد کند اقتصادی چین در سه‌‌‌‌‌‌ماهه سوم سال‌صورت‌گرفت، اگرچه ارقام مصرف و تولید صنعتی چین در ماه سپتامبر بالاتر از پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌ها بود. تولید پالایشگاهی چین نیز برای سومین ماه متوالی کاهش‌یافت، زیرا مصرف پایین سوخت و حاشیه‌‌‌‌‌‌های ضعیف پالایش، پردازش نفت را کاهش داده‌است، با این حال بازارها همچنان نگران افزایش ناگهانی قیمت‌ها به دلیل تنش‌های موجود در خاورمیانه هستند. پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار در فیلیپ نوا، گفت؛ خطرات ژئوپلیتیک، به‌ویژه تحولات در خاورمیانه، همچنان موجب افزایش نگرانی‌ها درباره اختلال در عرضه و به‌تبع آن افزایش کوتاه‌مدت قیمت‌های نفت خواهد شد.