تغییر فاز ‌بزرگان نفتی؟

به نوشته اویل‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرایس، بریتیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌پترولیوم قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در تولید نفت و گاز انجام دهد، ضمن اینکه درنظر دارد تولید خود را در خلیج‌مکزیک و منطقه خاورمیانه افزایش دهد. این منابع افزودند؛ موری‌‌‌‌‌‌‌‌‌اوچینکلاس مدیرعاملBP که جانشین برناردلونی شد، قرار است استراتژی جدید شرکت را در فوریه ۲۰۲۵ میلادی معرفی کند، راهبردی که شامل گذار رسمی از هدف «کاهش تولید نفت و گاز» در سال‌۲۰۳۰ نیز می‌شود. چندی است شرکت‌های بزرگ نفتی اروپا درحالی‌که اهداف خالص صفر ۲۰۵۰ خود را دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌نخورده نگاه می‌دارند، مبادرت به کاهش اقدامات کوتاه‌مدت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای کرده‌اند. آنها اذعان دارند که اولویت‌های کنونی آنها برگرداندن پول نقد بیشتر به سهامداران است. این بازده سرمایه‌گذاری به‌صورت طبیعی، ناشی از تجارت سوخت‌های فسیلی است و نه از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر.

نقش مناقشات بر بازار جهانی

پس از حمله روسیه به اوکراین و وقوع بحران جهانی انرژی، صنعت نفت و گاز تاکید‌کرده که تلاش برای مقرون‌‌‌‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌‌‌‌صرفه‌بودن و دستیابی به امنیت پایدارانرژی، حداقل به اندازه کمک به جهان برای کاهش انتشار کربن اهمیت دارد. اوچینکلاس در گذشته نظر خود در مبحث انرژی و گذار به انرژی‌های پاک را به این‌صورت بیان کرده‌بود که به‌رغم فشارها و تاکیدات زیست‌محیطی، بزرگان نفتی در آینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نه‌چندان دور، مجبور خواهند بود تا با روند تقاضای انرژی جهانی سازگار و همگام شوند. با این همه، بریتیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌پترولیوم اعلام‌کرده همچنان قصد دارد تا سال‌۲۰۵۰ میلادی، به یک شرکت انرژی با تولید خالص صفر کربن تبدیل شود، تمرکز آن اما بر یک شرکت کوچک‌تر با بازدهی مناسب برای سهامداران خواهد بود. سخنگوی BP به رویترز گفت: «همان‌طور که موری‌‌‌‌‌‌‌‌‌اوچینکلاس در ابتدای سال‌اعلام کرد، مسیر حرکت شرکت روشن است، ما به‌دنبال دستیابی به یک شرکت ساده‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر، متمرکزتر و البته با‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سودآوری بالاتر، خواهیم بود.» به‌رغم این موضوع، بریتیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌پترولیوم قبلا سرمایه‌گذاری‌های جدید خود در پروژه‌های نفتی را تایید کرده‌است. در اواخر ژوئیه، این شرکت تصمیم نهایی سرمایه‌گذاری در پروژه کاسکیدا واقع در خلیج‌مکزیک ایالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحده را به‌عنوان بخشی از تعهد بلندمدت خود برای ارائه انرژی ایمن، مقرون‌به‌صرفه و قابل‌اعتماد، رسانه‌ای کرد.

کاسکیدا که ششمین هاب بریتیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌پترولیوم در خلیج‌مکزیک خواهد بود، دارای یک پلتفرم تولید شناور جدید با ظرفیت تولید ۸۰‌هزار بشکه نفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌خام در روز، از ۶چاه در فاز‌اول خواهد بود. انتظار می‌رود که تولید آن در سال‌۲۰۲۹ آغاز شود. لازم به ذکر است، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌بریتیش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پترولیوم به‌‌‌‌‌‌‌‌‌تازگی گزارشی جامع از افق آینده بازار جهانی انرژی را منتشر و اعلام‌کرده که سطح تقاضای جهانی نفت در سال‌آینده میلادی به اوج خود خواهد رسید. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گزارش BP بر دو پیش‌بینی متفاوت دلالت دارد. در پیش‌بینی نخست، افت معنادار تقاضای جهانی نفت پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده، کاهشی که از منظر کارشناسان برجسته حوزه انرژی، به‌‌‌‌‌‌‌‌‌واسطه افت قابل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ملاحظه استفاده از نفت در حمل‌ونقل زمینی و به دلایلی نظیر توسعه و بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌برداری از وسایل نقلیه الکتریکی رقم خواهد خورد. بریتیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌پترولیوم همچنین پیش‌بینی‌کرده که تا سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌۲۰۵۰ میلادی، تقاضا برای انرژی سبز به دو‌‌‌‌‌‌‌‌‌برابر میزان کنونی برسد. پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی دوم نشان می‌دهد که الگوی تقاضای انرژی تا اواسط دهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌۲۰۳۰ میلادی، افزایشی خواهد بود. بریتیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پترولیوم افزایش ۵‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درصدی در سبد تقاضای انرژی تا سال‌۲۰۵۰ میلادی را نسبت به سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌۲۰۲۲ انتظار دارد. بر این اساس، تقاضای جهانی برای گاز تا سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌۲۰۵۰ میلادی، تا حدود ۲۵‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درصد رشد داشته که در این میان، ال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جی جایگاه ویژه‌ای خواهدداشت.

افق پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی بازار انرژی

در شرایط کنونی، کشف مختصات بازار آینده انرژی از اهمیت بسزایی برخوردار است. نقطه مشترک بین فعالان بزرگ این بازار، مقاومت زیرپوستی در‌‌‌‌‌‌‌‌‌برابر اهداف انتشار خالص صفر گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است. شهروندان حامی محیط‌زیست در جوامع مختلف، همواره نسبت به تاثیر مخرب فعالیت‌های نفت و گاز، بر آینده زیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌بوم جهانی ابراز نگرانی می‌کنند. این فشارها موجب‌شده دولتمردان در سیاست‌های کلان انرژی خود حتی در ظاهر، تجدیدنظر کنند. در اروپا انتخاب اورسولا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درلاین به‌عنوان رئیس کمیسیون اتحادیه، توسط نمایندگان جنبش سبز پارلمان اروپا که قویا از تعهدات اقلیمی کشورهای عضو استقبال می‌کنند، حمایت شده‌است. شکی نیست که دستیابی به رشد اقتصادی، امنیت پایدار انرژی و مقابله سازنده با تغییرات زیست‌محیطی، در وهله نخست نیازمند برقراری هماهنگی همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جانبه و ارائه راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مشترک بین‌المللی در این زمینه است. با عنایت به این واقعیت که در برخورد با چالش‌های زیست‌محیطی، دولت‌ها راهبردهای گوناگونی را اتخاذ می‌کنند، همکاری عملگرا و مشارکت اجرایی و اطلاعاتی، برای دستیابی به اهداف عالیه اقلیمی و تضمین گذار موفق انرژی برای همه جوامع، از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود.

لازم به یادآوری است که چندی پیش اعلام شد تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز با پایان دوره مالی مربوط به سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌۲۰۲۳ میلادی، سودی بی‌سابقه فراتر از ۱۱۰‌میلیارد دلار به‌حساب سهامداران خرد و کلان خود واریز کردند. سود حاصله به‌مراتب بالاتر از رقمی است که در جریان اجلاس آب‌و‌هوایی موسوم به کاپ ۲۸، به کشورهای درحال‌توسعه و آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیر برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی وعده داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده بود. به‌عنوان نمونه در همان سال، شرکت فرانسوی توتال حدود ۱۵‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد یورو سود سالانه بین سهامداران خود تقسیم کرد. به‌نظر می‌رسد، شرکت‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌بزرگ تولیدکننده سوخت‌های فسیلی ترجیح می‌دهند در وهله نخست، سودهای کلان خود را صرف تولید نفت و گاز بیشتر و در نتیجه، واریز مبالغ بالاتر به‌حساب سهامداران خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.