افزایش تولید اوپک‌‌‌‌پلاس

براساس این نظرسنجی، مجموع تولید اعضای ائتلاف اوپک‌‌‌‌پلاس در ژوئیه با ۱۶۰‌هزار بشکه افزایش نسبت به ژوئن به ۴۱‌میلیون و ۳۰‌هزار بشکه رسید، همچنین اعضای دارای سهمیه تولید روزانه، ۴۳۷‌هزار بشکه بالاتر از هدف تولید ژوئیه عرضه کردند که نسبت به ژوئن ۲۲۹‌هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد. ژوئیه نخستین ماه طرح‌های جبران تخطی از سهمیه‌‌‌‌های تولید بوده‌است که از سوی سه کشور که در نیمه نخست سال‌۲۰۲۴ بیش از حد تولید کردند ارائه‌شده بود، بر این اساس عراق متعهد شده‌بود در ماه ژوئیه روزانه ۷۰‌هزار بشکه از تولید خود بکاهد. در همین حال، قزاقستان هم متعهد شده‌بود تولید خود را روزانه ۱۸‌هزار بشکه کاهش دهد، طرح جبرانی روسیه هم شامل کاهش اضافه تا اکتبر ۲۰۲۴ نیست.

بررسی پلاتس نشان‌داد عراق در ژوئیه روزانه ۴‌میلیون و ۳۳۰‌هزار بشکه نفت تولید‌کرده که ۴۰۰‌هزار بشکه فراتر از سهمیه‌‌‌‌اش در دوره مورد بررسی بوده‌است، در همین حال این اتفاق به افزایش ۱۳۰‌هزار بشکه‌‌‌‌ای تولید اوپک و رسیدن مجموع تولید کشورهای عضو این سازمان به ۲۶‌میلیون و ۸۹۰‌هزار بشکه انجامید. تولیدکنندگان غیراوپک هم با افزایش عرضه روزانه ۳۰‌هزار بشکه‌‌‌‌ای در ژوئیه، ۱۴‌میلیون و ۱۴۰‌هزار بشکه نفت تولید کردند و این مقدار افزایش به رشد تولید روزانه ۳۰‌هزار بشکه‌‌‌‌ای قزاقستان مربوط می‌شود. قزاقستان اکنون با درنظرگرفتن طرح جبران تخطی از سهمیه تولید، روزانه ۱۲۰‌هزار بشکه فراتر از سهمیه تولید خود در ژوئیه عرضه کرده‌است. براساس این نظرسنجی، روسیه با تولید روزانه ۹‌میلیون و ۱۰۰‌هزار بشکه در ژوئیه در مقابل سهمیه ۸‌میلیون و ۹۸۰‌هزار بشکه‌‌‌‌ای، بالاتر از سهمیه تولیدش نفت عرضه کرده‌است.

هشت عضو ائتلاف اوپک‌‌‌‌پلاس افزون بر تعهد کاهش تولید گروهی روزانه ۳‌میلیون و ۶۰۰‌هزار بشکه‌‌‌‌ای که تا پایان سال‌۲۰۲۵ پابرجا خواهد بود، در حال اجرای کاهش عرضه داوطلبانه روزانه ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه‌‌‌‌ای هستند که تا پایان سه ماه سوم ادامه خواهد داشت.