درمان کمردرد بدون جراحی با روش‌های نوین

رپرتاژ آگهی: برخلاف گذشته که بسیاری از افراد به دلیل کمردردهای مزمن و عدم موفقیت درمان با خط اول درمانی، مجبور به انجام جراحی‌های تهاجمی بودند، در حال حاضر با وجود پیشرفتی که در زمینه پزشکی داشته‌ایم، تنها در مواقع نادر بیماران نیاز به عمل‌های جراحی تهاجمی خواهند داشت.

اگر شما هم جز دسته افرادی هستید که تا به حال به دلیل ترس از عمل جراحی برای درمان به پزشک مراجعه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم برای بررسی علت درد و دریافت بهترین درمان کمردرد بدون جراحی آندوسکوپی دیسک کمر و باتری CSC به متخصص درد مراجعه کنید تا با توجه به شرایط شما بهترین روش درمانی برای شما در نظر گرفته شود.

درمان دیسک کمر با آندوسکوپی ستون فقرات

این جراحی به عنوان روش درمانی نیمه تهاجمی شناخته می‌شود و کاملا با جراحی باز متفاوت است. در حقیقت شما به هیچ وجه متحمل درد و عوارض ناشی از عمل جراحی باز نخواهید شد. در طول این جراحی نیمه تهاجمی که به صورت بسته برای بیماران انجام می‌گیرد، تنها شروع پروسه درمان با برش دو سانتی متری انجام می‌گیرد.

در ابتدای شروع درمان بیمار نیاز به بیهوشی عمومی برخلاف جراحی باز ندارد و با بی حسی موضعی درمان آغاز می‌شود. لوله‌ای باریک به کوچکی عرض یک مداد از برشی که خورده است وارد می‌شود که در انتهای آن دوربینی قرار گرفته است و پزشک با وجود بسته بودن عمل از مانیتور دید کافی برای انجام پروسه درمانی خواهد داشت.

پس از وارد شدن تروکار لوله‌ای پزشک با توجه به شرایط بیمار برای رفع دیسک کمر، یکی از این دو روش‌های درمانی را در نظر می‌گیرد:

  • ترانس فورامینال (طی این روش از پشت یا طرفین ستون فقرات به مسیر عصبی می‌رسند)

  • اینترلامینار (از پشت ستون فقرات به بین دو لایه می‌رسند)

پس اتمام عمل، ابزارهای جراحی یا اندوسکوپ از محل برش خارج می‌شود و در نهایت محل برش بسته خواهد شد. از آنجایی که این روش نیمه تهاجمی است پروسه بهبودی بسیار کمتر از جراحی باز است و طبیعتا بیمار درد و عوارض کوتاه مدت بسیار کمتری را تجربه می‌کند.

درمان کمردرد بدون جراحی به روش تحریک طناب نخاعی (SCS)

استیمولار نخاعی یا تحریک طناب نخاعی به رفع درد شدید و مزمن کمک می‌کند. نکته لازم به ذکر این است که این روش درمانی تنها در مواقعی انجام می‌گیرد که هیچ روش درمانی از جمله مصرف دارو، تزریق، فیزیوتراپی و... موفق عمل نکرده باشند و در نهایت این روش درمانی برای بیمار در صورت واجد شرایط بودن انجام می‌گیرد.

کمردرد یکی از مشکلات شایعی که با استفاده از این روش درمان قابل است. مشکلات دیگری که با روش استیمولار نخاعی درمان می‌شوند به شرح زیر است:

  • درد نوروپاتیک

  • آسیب عصبی

  • ادامه دار بودن کمردرد پس از جراحی

  • سندرم درد منطقه‌ای پیچیده (CRPS)

  • و....

پروسه انجام عمل تحریک طناب نخاعی چگونه است؟

این روش درمانی برای بیمار در دو مرحله انجام می‌شود و در صورت موفقیت آمیز بودن مرحله اول، مرحله بعدی انجام خواهد گرفت. مرحله اول از طریق پوست با بی حسی موضعی انجام می‌گیرد، اگر بیمار طی مدت زمان آزمایشی نتایج موفقیت آمیزی را شاهد باشد، در نهایت مرحله نهایی درمان انجام می‌گیرد.

با امواجی که از انتهای الکترود یا کابل تولید می‌شود، منجر به توقف سیگنال‌های درد خواهد شد. طبق گزارشی که بیمار طی مدت آزمایشی به پزشک می‌دهد، پزشک بهترین تصمیم را برای کاشت یا ایمپلنت دائمی در نظر خواهد گرفت. در طول پروسه آزمایشی، سیم این ابزار به یک محرک خارج از بدن بیمار متصل است. در صورت نتایج قابل قبول باید سیم‌ها با کمک سوزن اپیدورال به داخل وارد شود.

همچنین تحت عمل جراحی بسته و بی حسی موضعی از طریق یک برش کوچک، باتری در فضای مناسب از جمله کمر، پایین استخوان سینه، پشت قفسه سینه و... با توجه به صلاحدید پزشک قرار می‌گیرد و سیم‌ها به این ابزار متصل خواهند شد. همچنین ابزاری دست بیمار وجود دارد که در صورت نیاز خود برای تسکین درد، باتری را خاموش یا روشن می‌کند. علاوه بر کمردرد دیگر بیماری‌هایی که با این روش درمانی تسکین پیدا می‌کند به شرح زیر است:

  • درد مرتبط با اعصاب مانند نوروپاتی شدید دیابتی، درد ناشی از شیمی درمانی و پرتو درمانی و....

  • درد پس از قطع عضو

  • درد ایسکمیک یا درد ناشی از کاهش جریان خون

  • سندرم درد منطقه‌ای پیچیده

  • آسیب نخاعی

  • درد قلب 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.