رونق عملیات‌های نفتی فراساحل

 تحلیلگران انرژی زنگ خطر را در مورد عدم‌کفایت سرمایه‌گذاری در کشف منابع نفت و گاز به‌صدا در آورده‌آند. سال‌هاست که این امر ادامه دارد، رویکردی که می‌تواند در آینده مشکل‌ساز باشد. به‌رغم اینکه صنعت نفت پول کمتری را صرف حفاری، آن‌هم تنها در جایی‌که تقریبا مطمئن است نفت وجود دارد، می‌کند، اکتشافات به‌ویژه در فراساحل همچنان ادامه دارند. مجله Offshore در اوایل ماه‌جاری گزارش داد که در سال‌۲۰۲۳، شرکت‌های نفت و گاز فعال در خلیج‌مکزیک، واقع در جنوب شرقی آمریکای‌شمالی، هشت اکتشاف جدید را در بخش آب‌های عمیق این منطقه به‌ثبت رساندند.

در این میان می‌توان به کشف Longclaw ۱ شرکت Murphy Oil و Pickerel ۱ از شرکت Hess Corp اشاره کرد که در اواسط سال‌جاری تولید خود را آغاز خواهند کرد. طبق گزارش مجله Offshore Magazine، شرکت تالوس‌انرژی؛ سال‌گذشته با موفقیت حفاری در ۶ سایت اکتشافی خود را در خلیج‌مکزیک را به پایان رساند. نتایج این اکتشافات آن‌قدر امیدوارکننده بود که این شرکت تصمیم گرفت با خرید شرکت QuarterNorth Energy به مبلغ ۱.۲۹‌میلیارد دلار، به توسعه خود ادامه دهد. QuarterNorth Energy مالک میدان‌های متعددی است که در آب‌های عمیق خلیج‌مکزیک واقع شده‌اند.

 به‌نظر می‌رسد پس از اینکه دولت آمریکا اخیرا کمترین تعداد فروش اجاره‌ای را برای پنج سال‌آینده در تاریخ این کشور تصویب کرده، صنعت نفت و گاز بهترین بهره‌برداری را از زمین‌هایی که هنوز در خلیج‌مکزیک دارد، می‌کند. طبق برنامه‌هایی که در سپتامبر گذشته فاش شد، تنها سه فروش اجاره فراساحلی بین سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۹ انجام خواهد شد.

فروش اجاره؛ به فرآیندی اطلاق می‌شود که طی آن دولت حقوق اکتشاف و استخراج منابع طبیعی مانند نفت و گاز را از مناطق خاصی از خشکی یا آب‌های فراساحلی به حراج می‌گذارد. در زمینه صنعت نفت و گاز، فروش اجاره معمولا شامل مناقصه برای فرصت به‌دست‌آوردن قراردادهایی است که دسترسی به مناطق با ذخایر بالقوه نفت و گاز را اعطا می‌کند.

لیزینگ فراساحلی

رئیس موسسه نفت آمریکا مایک سامرز در این زمینه اظهار کرد: «برنامه محدودکننده لیزینگ فراساحلی آخرین تاکتیک در یک استراتژی هماهنگ برای کاهش تولید انرژی است.» سامرز همچنین در آن زمان گفت: «[این] در نهایت سلطه انرژی آمریکا را تضعیف می‌کند، دسترسی مصرف‌کنندگان به انرژی قابل‌‌‌‌‌اعتماد و مقرون‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌صرفه را محدود و توانایی ما برای رهبری در صحنه جهانی را به‌خطر می‌‌‌‌‌اندازد.» مناقصه‌گران برنده برای حقوق اکتشاف، توسعه و استخراج منابع از این مناطق اجاره شده، هزینه یا حق امتیازی به دولت می‌پردازند. به‌رغم تمرکز دولت جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بر دور‌شدن از سوخت‌های فسیلی، بزرگ‌ترین شرکت‌های نفت و گاز در ایالات‌متحده موفقیت‌های مالی قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند. به‌طور خاص، مجموع درآمد خالص آنها از ۱۱۲‌میلیارد دلار در سال‌۲۰۲۰ به ۳۱۳‌میلیارد دلار از آن زمان افزایش‌یافته که نشان می‌دهد این شرکت‌ها به‌رغم چالش‌های احتمالی ناشی از سیاست‌های دولت، عملکرد مالی خوبی داشته‌‌‌‌‌اند.

 بحث این است که اگرچه دولت بایدن مقررات را در مورد اپراتورهای نفت و گاز سخت‌تر کرده، به آنها فرصت‌های زیادی برای کسب درآمد داده‌است؛ در واقع می‌توان استدلال کرد که با این سختگیری است که دولت بایدن درآمدهای بالاتری را امکان‌پذیر کرده‌است . عرضه کمتر نفت، یا خطر کمبود آن، منجر به قیمت‌های بالاتر می‌شود که عمدتا همان جایی است که سودهای بالاتر از آن ناشی می‌شود، با این حال خلیج‌مکزیک تنها جایی نبوده‌است که شرکت‌های نفت و گاز  به نفت رسیده‌اند.  

کشور گویان ممکن است اولین جایی باشد که وقتی در مورد منابع فراساحلی غنی فکر می‌کنیم به ذهن خطور کند ضمن اینکه در سال‌۲۰۲۳، نامیبیا به‌عنوان یک کانون جدید بالقوه ظاهر شد. در ماه اوت سال‌گذشته، شل چهارمین کشف نفت خود را در فراساحل این کشور آفریقایی اعلام کرد. بر اساس آخرین محاسبات دولت، تاکنون، شل حدود ۵۰۰‌میلیون بشکه از ذخایر نفت قابل‌استحصال در حوضه نامیبیا را استخراج کرده‌، اما شل تنها کاوشگر در این حوضه نبوده‌است. حفاری شرکت گالپ پرتغال نیز سال‌گذشته در نزدیکی یکی از اکتشافات شل و توتال انرژی فرانسه، به کشف نفت در این منطقه منجر شد.

بزرگ‌ترین میدان گازی چین

شرکت ملی نفت فلات قاره چین همین ماه اعلام کرد که بزرگ‌ترین میدان گازی را در دریای بوهای کشف کرده‌است. طبق گزارش‌ها، این میدان در حال‌حاضر در حال تولید است و ذخایر اثبات شده آن با برآوردهای جدید به بیش از ۲۰۰‌میلیون متر‌مکعب رسیده‌است. در جای دیگر، شرکت نروژی E&P Wellesley Petroleum در ژوئن گذشته بزرگ‌ترین اکتشاف فراساحلی در این کشور در یک دهه‌را انجام داد. کار حفاری در سایت نفتی کارمن در دریای شمال نشان‌داد که شریک ولزلی در پروژه DNO بزرگ‌ترین کشف هیدروکربنی در ۱۰ سال‌گذشته با منابع قابل‌استحصال حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰‌میلیون بشکه نفت معادل را انجام داده‌است. شرکت Equinor نیز منابع جدیدی را در سواحل نروژ در دریای شمال کشف کرد که البته ذخایر آن بسیار کم‌‌‌‌‌تر از سایت کارمن بود.

به‌رغم اکتشافات جدید در دریای شمال، روند حفاری‌ها در این منطقه به‌شدت نزولی بوده‌است. Shell همچنین در سال‌۲۰۲۳ یک اکتشاف قابل‌توجه در دریای شمال انجام داد. گمان می‌رود که چشم‌انداز گاز در سایت حفاری پنساکولا که در قسمت جنوبی حوضه دریای شمال قرار دارد، بزرگ‌ترین کشف در بیش از یک دهه‌گذشته باشد. شل در سال‌جاری یک چاه ارزیابی در این سایت حفر خواهد کرد. هزینه‌های اکتشاف نفت در دهه‌گذشته به‌طور مداوم کاهش یافته‌است. سیاست دولت‌هایی که معتقدند جهان باید وابستگی خود به نفت و گاز را کاهش دهد باعث دلسردی شرکت‌ها حفاری و عدم‌مشارکت آنها در فعالیت‌های اکتشافی شده‌است. با وجود این دلسردی‌ها، تلاش‌های اکتشافی هرچند با سرعت پایین همچنان ادامه دارد، درحالی‌که منابع تازه کشف‌شده ممکن است به‌طور کامل جایگزین کاهش عرضه از میدان‌های قدیمی‌تر نشود، احتمالا تا حدی کمبود را جبران خواهند کرد.