شماره روزنامه ۶۱۲۱
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۲۱ دنیای اقتصاد

اخبار بازار دیجیتال - روزنامه شماره ۶۱۲۱

  • نوبل فیزیک در دست پرچم‌داران هوش‌مصنوعی

    دنیای اقتصاد -ندا لهردی: حدود یک سال و نیم پیش و زمانی که پدرخوانده هوش مصنوعی با سودای آزادی‌بیان گوگل را ترک کرد تا بتواند بهت و نگرانی‌اش درباره مخاطرات غلبه سریع هوش کامپیوتری بر انسان را به راحتی در کلام بگنجاند، هیچ تصوری از لحظه‌ای نداشت که قرار است در کنفرانس مطبوعاتی جایزه نوبل فیزیک از پشت تلفن بگوید: «من مبهوت و شگفت‌زده‌ام. فکر نمی‌کردم چنین اتفاقی بیفتد.» حالا اما جفری‌ ای.‌هینتون، معروف به پدرخوانده هوش مصنوعی، به همراه جان جی.‌هاپفیلد که سال‌هاست دغدغه‌هایشان را در زمینه توسعه روش‌هایی دنبال می‌کنند که مبنای یادگیری ماشینی مدرن مبتنی بر شبکه‌های عصبی مصنوعی هستند، از سوی آکادمی سلطنتی علوم سوئد به عنوان برندگان جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۴ انتخاب و معرفی شدند. آنها از ابزارهای فیزیکی برای توسعه روش‌هایی استفاده کرده‌اند که مبنای یادگیری ماشینی قدرتمند امروزی است. جان هاپفیلد، استاد دانشگاه پرینستون، یک حافظه پیوندی را ابداع کرد که می‌تواند تصاویر و دیگر انواع الگوها در داده را ذخیره و بازآفرینی کند. جفری هینتون، استاد دانشگاه تورنتو، روشی را ابداع کرده است که به‌طور خودکار می‌تواند ویژگی‌ها و خصوصیات خاص در داده را پیدا کند و سپس کارهایی از قبیل شناسایی عناصر خاص در تصاویر و عکس‌ها را انجام بدهد.
  • افزایش ۱۵ درصدی ترافیک مرسولات پستی

    ایسنا: معاون وزیر و رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران از افزایش ۱۵ درصدی ترافیک مرسولات پستی در ۶ ماه نخست امسال خبر داد. محمد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران با تبریک روز جهانی پست، اظهار کرد: «البته این آمار در حوزه بسته‌های پستی بالای ۲۰ درصد بوده است. او با اشاره به اینکه روزانه ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار مرسوله در سراسر کشور توزیع می‌شود، گفت: توزیع این مرسولات را حدود ۶ هزار نفر در مناطق شهری و حدود ۴ هزار نفر در مناطق روستایی به عهده دارند.»
  • پست از ارکان اساسی توسعه اقتصاد دیجیتال است

    ایسنا: وزیر ارتباطات گفت: پست امروزه در جایگاه یک توانمندساز و زیر ساخت اساسی در شکل‌گیری و توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و موتور محرک اقتصاد دیجیتال و نمادی از توسعه و پیشرفت در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه شناخته می‌شود.
  • رگولاتور نوآوری در انگلیس تاسیس می‌شود

    مهر: انگلیس قصد دارد با ایجاد «دفتر رگولاتوری نوآوری» (RIO) تایید فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی را برای استفاده در خدمات درمانی، فضا و پهپاد تسریع کند. به نقل از رویترز، دولت جدید انگلیس که در ماه ژوئیه انتخاب شده، تعهد کرده سرمایه‌گذاری در زیرساخت، فرآیند گذر به اقتصاد «کربن صفر» (net-zero economy) و دیگر حوزه‌ها را ارتقا دهد تا رشد اقتصادی این کشور را بهبود بخشد.
  • دستور قاضی آمریکایی پلی‌استور را از انحصار در می‌آورد

    مهر: یک قاضی دادگاه آمریکا به گوگل دستور داد کسب‌وکار موبایل خود را متحول کند تا گزینه‌های بیشتری را برای دانلود اپلیکیشن و انجام تراکنش پرداخت در اپ در اختیار کاربران اندروید قرار دهد. به نقل از رویترز، این دستور مربوط به نتیجه شکایت اپیک گیمز از گوگل در سال گذشته است.
  • عذرخواهی سامسونگ برای سود مایوس‌کننده

    ایسنا: سامسونگ الکترونیکس هشدار داد سود سه ماهه این شرکت ممکن است ضعیف‌تر از انتظارات بازار باشد و برای عملکرد مایوس‌کننده خود عذرخواهی کرد. این عذرخواهی کم‌سابقه، مشکلات پیش روی این شرکت را نشان می‌دهد که به مدت سه دهه بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های حافظه در جهان بوده، اما با رقابت فزاینده در تراشه‌های معمولی و پیشرفته مواجه شده است.
  • گوگل هسته‌ای می‌شود

    ایسنا: گوگل سرگرم مذاکره با نیروگاه‌ها در آمریکا و کشورهای دیگر برای ارزیابی نیروی هسته‌ای به عنوان منبع نیروی ممکن برای دیتاسنترهای خود است. مذاکرات گوگل برای امکان استفاده از نیروی هسته‌ای، منعکس‌کننده علاقه فزاینده به استفاده از انرژی اتمی برای تامین تقاضای فزاینده دیتاسنترها برای نیرو در دوران رونق هوش مصنوعی است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر