شماره روزنامه ۶۰۴۵
|

  • پاشنه آشیل دولت الکترونیک

    دنیای اقتصاد: دولت دوازدهم در سال ۱۳۹۷ به‌منظور تحقق دولت الکترونیک ۲۳ پروژه اولویت‌دار تعریف و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد. این پروژه تا سال ۱۴۰۲ در مسیر اجرا بود تا اینکه دولت سیزدهم اولویت‌های جدیدی تحت‌ عنوان «پروژه‌های پیشران دولت هوشمند» را در دستور کار حوزه دولت الکترونیک قرار داد. اکنون که کشور در آستانه انتخاب و استقرار دولت جدید قرار دارد، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی این دو پروژه را ارزیابی و چالش‌های مرتبط با آنها را شناسایی کرده است که می‌تواند برای دولت چهاردهم در جریان تحقق دولت الکترونیک راهگشا باشد.
  • نرخ بیمه سایبری در جهان ارزان‌تر شد

    ایسنا: با بهبود امنیت کسب‌و‌کارها و محدود شدن ضرر آنها از جرایم سایبری، نرخ اضافی بیمه سایبری در سطح جهانی کاهش پیدا کرده است. نرخ اضافی بیمه برای حمایت از شرکت‌ها در برابر حملات سایبری، در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ که پاندمی کووید-۱۹ باعث افزایش وقایع سایبری شد، سیر صعودی پیدا کرد. اما گزارش سالانه جدید شرکت کارگزاری هودن (Howden) حاکی از آن است که نرخ اضافی بیمه در سال گذشته کاهش یافته است.
  • شرکت مادر فیس‌بوک به نقض مقررات اروپایی متهم شد

    ایسنا: اتحادیه اروپا، شرکت مادر فیس‌بوک (متا) را به نقض مقررات دیجیتالی تاریخی این بلوک متهم خواهد کرد. روزنامه فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه نوشت: «یافته‌های مقدماتی اتحادیه اروپا در هفته جاری منتشر خواهد شد و رگولاتورهای اروپایی اعلام می‌کنند نگران مدل «پرداخت یا موافقت کن» هستند که شرکت متا پیش پای کاربران این منطقه گذاشته است.»
  • واردات تلفن همراه تنها از طریق نمایندگی‌های رسمی انجام شود

    ایسنا: سخنگوی سازمان تعزیرات ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲۸۰ شرکت دارای مجوز واردات تلفن همراه هستند، امر واردات را تخصصی دانسته و معتقد است که چنانچه این امر صرفا توسط شرکت‌های دارای نمایندگی اصلی صورت بگیرد، نه‌ تنها کالای تقلبی، ری‌پک و قاچاق از بازار جمع خواهد شد که به تنظیم بازار و خدمات‌رسانی به مردم نیز کمک خواهد کرد؛ ضمن اینکه در حوزه تامین قطعات و گارانتی نیز مشکلات کاهش می‌یابد.
  • فعالیت ۴۰ درصدی دانش‌بنیان‌ها در حوزه ICT

    مهر: دبیر ستاد توسعه اتصال‌پذیری و ارتباطات اعلام کرد که ۴۰ درصد از ۱۰هزار شرکت دانش‌بنیان در حوزه ICT فعالیت دارند و فارغ‌التحصیلان این حوزه می‌توانند در این بازار نقش‌آفرینی کنند. به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، تور فناورانه الکامپ همزمان با بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ به همت مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی در محل خانه فناوری و نوآوری ایران برگزار شد. هدف از برگزاری تورهای فناورانه، گسترش و ترویج ادبیات دانش و فناوری و همچنین شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های صنایع ملی و ایجاد یک پل ارتباطی بین نهاد دانشگاه و صنعت است.
  • عینکی با هوش مصنوعی جی‌پی‌تی از راه رسید

    مهر: سولوس، شرکتی در حوزه تولید عینک‌های هوشمند، گجت ایرگو ویژن را معرفی کرده است که با سیستم هوش مصنوعی GPT-۴۰ اوپن‌ای‌آی یکپارچه شده است. در این عینک هوشمند یک دوربین تعبیه شده که به کاربران اجازه می‌دهد محیط اطراف خود را رصد و همچنین قابلیت‌های GPT-۴۰ برای شناسایی اشیا و پاسخ به سوالات را به کار گیرند. این یکپارچه‌سازی به کاربر امکان می‌دهد بدون استفاده از دستانش با جهان ارتباط برقرار کند و به اطلاعات دسترسی یابد. شرکت سولوس همچنین به همخوانی ایرگو ویژن با دیگر مدل‌های هوش مصنوعی برتر مانند جمینی گوگل اشاره کرده است. سولوس تاکید کرده ایرگو ویژن در اواخر سال جاری میلادی عرضه می‌شود.
  • فعال‌ترین سرمایه‌گذاران هوش مصنوعی مولد در جهان

    دنیای اقتصاد: رشد چشمگیر استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی و روند پیشی گرفتن آنها از رقبای خود در صنایع دیگر، نشانه خوبی از تمایل بی‌پایان سرمایه‌گذاران به حضور فعال در این حوزه است. مرور وضعیت شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در بازار سهام هم این موضوع را تایید می‌کند؛ تا جایی که در هفته گذشته انویدیا به خاطر ساخت تراشه‌های پیشرفته هوش مصنوعی توانست غول‌هایی مانند اپل و مایکروسافت را کنار بزند و به جایگاه ارزشمندترین شرکت جهان برسد. این جریان برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک‌تر فعال در این حوزه هم صدق می‌کند.
  • فقط ۲۰۰ کسب‌وکار توانستند تسهیلات حمایتی بگیرند

    مهر: محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در نشست خبری گفت: «تسهیلاتی که به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده وعده داده شده بود، دیر تامین شد و در نهایت ۲۰۰ کسب‌وکار از ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند.»
  • شیوه نمایش نتایج جست‌وجو در گوگل تغییر می‌کند

    سیتنا: شرکت گوگل با هدف بهبود زمان بارگذاری صفحات نتایج جست‌وجو، در نظر دارد که قابلیت اسکرول بی‌نهایت (Infinite Scroll) را برای نتایج جست‌وجو حذف کند؛ این تصمیم به معنای بازگشت کاربران به تجربه جست‌وجویی منظم‌تر است که بر اساس شماره‌گذاری صفحات در پایین نتایج جست‌وجو عمل می‌کند.طبق گزارش وب‌سایت‌Search Engine Land، شرکت گوگل اعلام کرد که قابلیت اسکرول بی‌نهایت‌ برای نتایج جست‌وجو را حذف خواهد کرد. این تصمیم به معنای بازگشت کاربران به تجربه جست‌وجویی منظم‌تر است که بر اساس شماره‌گذاری صفحات در پایین نتایج جست‌وجو عمل می‌کند.
  • سرمایه‌گذاری ۷۵ میلیارد دلاری دومین تراشه‌ساز بزرگ کره‌ جنوبی

    ایسنا: اس‌کی هاینیکس که بازوی نیمه‌رسانای گروه اس‌کی است، قصد دارد ۱۰۳ تریلیون وون (۷۴.۸ میلیارد دلار) تا سال ۲۰۲۸، سرمایه‌گذاری کند که منعکس‌کننده تلاش این شرکت برای تحکیم آینده کسب و کار خود است. گروه اس‌کی در بیانیه‌ای اعلام کرد حدود ۸۰ درصد معادل ۸۲ میلیارد وون به سرمایه‌گذاری در تراشه‌های حافظه پهنای باند بالا اختصاص خواهد یافت.
  • هشدار اروپا به مایکروسافت: ماجرا تمام نشد!

    ایسنا: با وجود اینکه بازبینی کمیسیون اروپا در آوریل، مایکروسافت را از تلاش برای اعمال کنترل پنهانی OpenAI تبرئه کرد، اما شراکت ۱۳ میلیارد دلاری دو شرکت، از دید این رگولاتوری خارج نشده است. مارگارت وستاگر، نایب رئیس کمیسیون اروپا در اظهاراتی، اعلام کرد شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، OpenAI و بازیکنان کلیدی دیگر در مدل‌های زبانی بزرگ، همچنان زیر ذره‌بین رگولاتورهای اتحادیه اروپا خواهند ماند.
  • گوگل باید یک میلیارد یورو مالیات و جریمه به ایتالیا بدهد

    مهر: به گفته سه منبع آگاه، ایتالیا از گوگل می‌خواهد یک میلیارد یورو مالیات و جریمه‌های پرداخت نشده را بپردازد. طبق گزارش رویترز، این در حالی است که ۷ سال قبل شرکت آمریکایی یک دعوی حقوقی مربوط به مالیات را با مقامات این کشور تسویه کرد.
  • واتس‌اپ: دیگر نیازی به ذخیره شماره‌ها نیست!

    سیتنا: قابلیت جدید واتس‌اپ به برخی از کاربران نسخه بتا این امکان را می‌دهد که بتوانند به یک شماره‌گیر (Dialer) دسترسی داشته باشند که امکان تماس با هر شماره‌ای را بدون نیاز به ذخیره آن فراهم می‌کند؛ این قابلیت جدید از طریق تب تماس‌ها در دسترس است.
  • الکامپ بیست‌وهفتم افتتاح شد

    دنیای اقتصاد: بیست و هفتمین دوره از الکامپ با حضور وزیر ارتباطات و روسای سازمان نصر کشور بدون هیچ سخنرانی در قالب مراسم افتتاحیه و صرف بریدن روبان قرمز آغاز به کار کرد.
  • ایلان ماسک: استارلینک مینی جهان را تغییر می‌دهد

    سیتنا: استارلینک، سرویس جدیدی به نام استارلینک مینی را طراحی کرده است که با انرژی باتری کار می‌کند و تجهیزات آن در یک کوله‌پشتی جا می‌شود و با وجود مصرف پایینی که دارد، می‌تواند با سرعتی بیش از ۱۰۰ مگابایت در ثانیه دانلود کند. در همین راستا ایلان ماسک می‌گوید که این دستگاه جهان را تغییر خواهد داد. استارلینک، سرویس اینترنت فضایی متعلق به اسپیس‌ایکس، کمپانی ایلان ماسک، اخیرا سرویس جدیدی به نام استارلینک مینی طراحی کرده است که تجهیزات آن در یک کوله‌پشتی جا می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر