شماره روزنامه ۶۰۴۲
|

  • آمازون؛ بازیگر تازه‌نفس بازار هوش مصنوعی

    دنیای اقتصاد: هوش مصنوعی حالا زمین رقابت بزرگ غول‌های تکنولوژی است که تلاش می‌کنند سهم بیشتری از این صنعت رو‌به‌رشد داشته باشند؛ صنعتی که بسیاری آینده جهان را در آن می‌بینند. این رقابت که مایکروسافت با سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ اوپن ای‌آی‌(سازنده چت‌بات چت جی‌پی‌تی) آن را کلید زد، حالا حتی فهرست ارزشمندترین شرکت‌های جهان را هم دستخوش تغییر کرده است؛ تا جایی که انویدیا به کمک تراشه‌های پیشرفته هوش مصنوعی خود رشد چشمگیری را تجربه کرد و در هفته گذشته مایکروسافت را کنار زد و به جایگاه ارزشمندترین شرکت جهان رسید. سلطنت انویدیا متزلزل بود و این شرکت در کمتر از یک هفته به سومین شرکت ارزشمند جهان تبدیل شد؛ موضوعی که به خوبی نشان می‌دهد رقابت میان غول‌های تکنولوژی در هوش مصنوعی جدی‌تر از گذشته دنبال می‌شود. با این اوصاف تعجبی هم ندارد که خوش‌بینی تحلیلگران وال‌استریت به رشد صنعت هوش مصنوعی و انتشار اخباری درباره ورود آمازون به تولید تراشه‌های پیشرفته و البته پروژه سری این شرکت برای ساخت چت‌بات هوش مصنوعی رقیب چت جی‌پی‌تی باعث شد تا ارزش بازار آمازون رشد چشمگیری کند و به دو تریلیون دلار برسد.
  • ویترین نامطلوب اقتصاد دیجیتال

    دنیای اقتصاد: امروز بیست‌‌وهفتمین دوره از بزرگ‌ترین نمایشگاه تجارت الکترونیک کشور شروع به کار خواهد کرد و این در حالی است که با چالش‌‌هایی از جمله تداخل زمانی و خبری با دوران پساانتخابات، کاهش قابل‌توجه تعداد شرکت‌های حاضر، خلأ نوآوری، تداوم تحریم استارت‌آپ‌‌های بزرگ و احتمال افت چشمگیر تعداد بازدیدکننده‌‌ها مواجه است. ارزیابی کارشناسان و فعالان از ‌‌رونق کم نمایشگاه الکامپ از دوره‌‌های قبل تاکنون این است که این نمایشگاه آینه اقتصاد دیجیتال کشور است و با توجه به حال نامساعد این بخش از اقتصاد کشور عدم‌استقبال بخش خصوصی و مردم از الکامپ طبیعی است. به اعتقاد آنها از بین رفتن میل به ایجاد نوآوری و کسب و کار جدید، سلطه فضای دولتی و سنتی، ناامیدی فعالان و شرایط نامناسب محل برگزاری، در این وضعیت تاثیرگذار است.
  • وزیر ارتباطات: خرابکاری در شبکه فیبر نوری ترمیم شد

    مهر: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح دیروز با حضور در ساختمان وزارت کشور رای خود را در صندوق انداخت و در جمع خبرنگاران گفت: «صبح امروز چندین مورد خرابکاری در شبکه فیبر نوری انجام دادند که تیم‌های اتصال ارتباط به برقراری ارتباط کردند.» وی ادامه داد: «این نشان می‌دهد یک شبکه با کیفیت و پایدار در سراسر کشور داریم. طی سه سال گذشته توفیق داشتیم ۸ هزار روستا دارای ۲۰ خانوار و ۳ روستای زیر ۲۰ خانوار را به شبکه وصل کنیم و به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کردند.»
  • یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی مشتریانش را به بدافزار آلوده کرد

    ایسنا: یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی در کره‌جنوبی، صدها هزار مشتری خود را با بدافزار هدف قرار داده است تا مانع استفاده آنها از سایت‌های تورنت شود. رسانه‌های داخلی ادعا می‌کنند که شرکت کره تلکام (KT) از روش‌های غیرقانونی برای جلوگیری از استفاده از نرم‌افزار دانلود همتا به همتا (P۲P) استفاده کرده است. گویا شرکت کره تلکام یک واحد کامل را برای توسعه، نگهداری و توزیع بدافزار اختصاص داده است. کل عملیات در ماه مه سال ۲۰۲۰ آغاز شد و در یک مقطع حدود ۶۰۰هزار نفر را هدف قرار داد. قربانیان، کاربران برنامه Grid بودند که ناگهان با ایجاد پوشه‌های عجیب و غریب یا پنهان کردن کامل فایل‌های دانلود شده روبه‌رو شده بودند و در برخی موارد رایانه‌های شخصی آلوده به‌طور کلی از کار افتادند. نماینده برنامه Grid به وب‌سایت تک‌نادو گفت: «تنها کاربرانی که از خطوط اینترنتی کره تلکام استفاده می‌کردند، دچار مشکل شدند.»
  • تحقیقات آمریکا از خدمات اینترنتی و ابری شرکت‌های چینی

    ایسنا: دولت بایدن سرگرم تحقیقات از چاینا موبایل، چاینا تلکام و چاینا یونیکام به دلیل نگرانی از احتمال سوءاستفاده این شرکت‌ها از دسترسی به داده‌های شهروندان آمریکا از طریق کسب‌و‌کارهای اینترنت و ابری آمریکایی‌شان و فراهم کردن این اطلاعات به پکن است. منابع آگاه به رویترز گفتند: «مقامات وزارت بازرگانی آمریکا در حال انجام این تحقیقات هستند که پیش از این گزارش نشده بود. برای این شرکت‌های دولتی، احضاریه ارسال شده و تحلیل مبتنی بر ریسک از چاینا موبایل و چاینا تلکام انجام شده، اما این بررسی به اندازه تحقیقات از چاینا یونیکام، پیشرفت نکرده است.»
  • تعداد دامنه‌های فارسی افزایش یافت

    ایسنا: بر اساس آخرین اعلام مرکز ثبت دامنه کشوری تاکنون یک میلیون و ۶۳۶هزار ۷۵۶ دامنه فعال فارسی به ثبت رسیده است که در این میان پسوند دات‌آی‌آر (.ir) بیشترین دامنه‌ فعال را دارد. نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت کاربر بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می‌کند. پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تایید و تصویب پسوندها یعنی آیکن (ICANN) تایید شده باشند. نمونه‌های پسوندهای متداول com، org و ir هستند و انتخاب نام دامنه مناسب و ساده بسیار مهم بوده و همچنین در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جست‌وجوی گوگل نیز تاثیرگذار است.
  • زنگ خطر جدید برای کاربران تلگرام

    ایسنا: موسس پلتفرم پیام‌رسان و شبکه اجتماعی تلگرام فاش کرده است که این شرکت فقط توسط ۳۰ مهندس و بدون دپارتمان منابع انسانی کار می‌کند. پاول دوروف، موسس تلگرام، به تاکر کارلسون، روزنامه‌نگار راستگرا، گفته است تنها مدیر محصول در شرکت است و تنها حدود ۳۰ مهندس را استخدام کرده است. کارشناسان امنیتی می‌گویند آنچه دوروف درباره کارآمدی فوق‌العاده مباهات می‌کرد، یک زنگ خطر برای کاربران است. متیو گرین، کارشناس رمزنگاری دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید تعداد وسیعی از اهداف آسیب‌پذیر و سرورها بدون رمزنگاری سربه‌سر، در امارات عربی متحده واقع شده‌اند. منظور گرین این بود که چت‌های تلگرام برخلاف سیگنال یا واتس‌اپ به صورت پیش‌فرض رمزنگاری سر به سر نیستند. کاربر تلگرام باید چت محرمانه را آغاز کند تا مکالماتش به رمزنگاری سربه‌سر سوئیچ کند و برای تلگرام یا سایرین غیرقابل خواندن شود.
  • اساسنامه مرکز ملی آفرینش فناوری‏‌های کوانتومی تدوین می‌شود

    ایسنا: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌بنیان ریاست جمهوری اعلام کرد که تنظیم اساسنامه فناوری کوانتوم در دستور کار شورای راهبردی کوانتوم قرار می‌گیرد و در جلسه چهارم شورای راهبری کوانتوم اساسنامه مصوب و ابلاغ خواهد شد. به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، سومین جلسه شورای راهبری کوانتوم با حضور روح‌‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌بنیان رئیس‌‌جمهور برگزار شد و در این جلسه اعضای شورا گزارشی از فعالیت‌‌های‌‌ مجموعه‌‌های مربوطه در حوزه کوانتوم ارائه کردند .همچنین دبیر ستاد توسعه فناوری‌‌های اپتیک و کوانتوم ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌‌های‌‌ ستاد، درخصوص آزمایشگاه‌‌های اقماری و پیشرفت مام فناوری‌‌های کوانتومی توضیحاتی ارائه کرد.
  • پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد

    مهر: پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد. به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در مراسمی در روز پنج‌شنبه با حضور بهرام عین‌‌اللهی، وزیر بهداشت و یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افشین زرقی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، و جمعی از مدیران پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رسما افتتاح شد.
  • ورود یک بازیگر تازه به بازار سوپرمارکت‌‌‌های آنلاین

    دنیای‌اقتصاد: بازار سوپرمارکت‌‌‌های آنلاین در سال‌‌‌های اخیر رشد قابل‌‌‌توجهی داشته است و انتظار می‌‌‌رود به دلایلی از جمله دسترسی راحت، صرفه‌‌‌جویی در زمان و البته سبک زندگی مدرن، این روند رشد ادامه داشته باشد. با این اوصاف است که در این سال‌‌‌ها پلتفرم‌‌‌های مختلفی به بازار سوپرمارکت آنلاین پیوسته‌‌‌اند و با ارائه امکانات جالبی از جمله تنوع بالای محصولات و ارائه تخفیف‌‌‌های جذاب توانسته‌‌‌اند مشتریان بیشتری را به خرید آنلاین ترغیب کنند. همه‌‌‌گیری کرونا هم باعث شد نیاز به خرید آنلاین بیش از پیش احساس شود و بسیاری از مردم به دلیل محدودیت‌‌‌های اجتماعی و بهداشتی به استفاده از سوپرمارکت‌‌‌های آنلاین روی آوردند.
  • رونمایی از محصولی جدید برای مدیریت نقدینگی و منابع مالی

    دنیای‌اقتصاد: یک محصول جدید در زمینه مدیریت منابع و نقدینگی کسب‌وکارهای بزرگ رونمایی شده است. این محصول با نام چاهار توسط شرکت جیبی‌‌‌مو رونمایی شده که یکی از شرکت‌‌‌های فعال در صنعت فین‌‌‌تک است. طبق اعلام روابط‌‌‌عمومی جیبی‌‌‌مو، مهدی مرادیان،‌‌‌ مدیرعامل جیبی‌‌‌مو، درباره فعالیت این شرکت گفته است: «جیبی‌‌‌مو براساس ایده یک شبکه پرداخت P۲P از سال ۱۳۹۶ شکل گرفت و بر همین مبنا اساس فعالیت‌‌‌هایمان را روی نوآوری و تنوع در بازار قرار دادیم و اکنون جیبی‌‌‌مو فقط یک شبکه‌‌‌ پرداخت P۲P نیست.»
  • سرویس جدید «الان بخر، بعدا پرداخت کن» برای کسب‌وکارها

    دنیای‌اقتصاد: سرویس‌‌‌های BNPL یا «الان بخر، بعدا پرداخت کن» در سال‌‌‌های اخیر و همزمان با رشد تورم، در میان مردم طرفداران زیادی پیدا کرده‌‌‌اند. درست به همین دلیل هم پلتفرم‌‌‌های مختلفی در زمینه ارائه این سرویس به کاربران نهایی فعالیت می‌‌‌کنند. حالا اما سرویس یکتاپی با مشارکت شرکت یکتانت برای کسب‌وکارها رونمایی شده است. سرویس اعتباری یکتاپی با هدف تامین منابع مالی و اعتباری موردنیاز کسب‌‌‌وکارها رونمایی شده و مدیرانش مدعی هستند که تا پیش از آن، سرویس مشابه داخلی در کشور وجود نداشته است. به این ترتیب کسب‌وکارها می‌‌‌توانند از یکتاپی اعتبار گرفته و خرید خود را از فروشندگان دریافت کنند. البته بد نیست بدانید که فروشندگان فعلی این سامانه، تنها شرکت‌‌‌های پورتفوی یکتاونچرز، بازوی سرمایه‌‌‌گذاری یکتانت هستند. با این حال روابط عمومی یکتاپی اعلام کرده است که در آینده فروشندگان بیشتری در حوزه‌‌‌های خدمات زیرساخت، خدمات مالی، مدیریت ارتباط با مشتریان و فروشندگان محصول به کسب‌‌‌وکارها به سیستم یکتاپی اضافه خواهند شد. ظاهرا اعتبارسنجی کسب‌‌‌وکارها در این سیستم هم بر اساس معیارهایی از جمله گزارش اعتباری کسب‌‌‌وکار در نظام بانکی کشور و تعاملات مالی پیشین با فروشندگان یکتاپی انجام می‌‌‌شود و کسب‌‌‌وکارها می‌‌‌توانند تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان از این خدمات بهره‌‌‌مند شوند.
  • بازار کالاهای آی‌تی در کمای سیاستگذاری

    دنیای اقتصاد: در شرایطی که فعالان بازار موبایل همچنان با محدودیت‌های ارزی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و واردات برای آنها هر بار سخت‌تر از قبل می‌شود، این‌بار با شوک ممنوعیت واردات برخی کالاهای حوزه فناوری اطلاعات و شرط جدید واردات لپ‌تاپ فقط با ارز حاصل از صادرات مواجه شده‌اند. ارزیابی بازیگران بازار از اخبار اخیر این است که این سیاست به نفع قاچاقچیان عمل می‌کند تا تجار و مصرف‌کننده. همچنین به اعتقاد آنها کنترل قاچاق لپ‌تاپ و لوازم جانبی در بازار موبایل به دلیل اینکه محصولات مذکور مانند موبایل قابلیت رجیستری ندارند، سخت‌تر خواهد بود و این موضوع قاچاق این قبیل کالاها را تشدید می‌کند.
  • خداحافظی واتس‌اپ با بیش از ۳۵ گوشی قدیمی

    ايسنا: واتس‌اپ امسال به پشتیبانی از ۳۵ مدل تلفن هوشمند مجهز به سیستم‌های عامل اندروید، iOS و نرم‌افزارهای دیگر پایان می‌دهد. واتس‌اپ یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان جهان است. شرکت متا (شرکت مادر واتس‌اپ)، مداوم در حال بهبود این پیام‌رسان و افزودن ویژگی‌های جدید برای گسترش قابلیت‌های آن است. این اپلیکیشن سازگاری گسترده با تعداد زیادی از تلفن‌های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید، iOS و حتی سیستم‌های عامل دیگر دارد. اگرچه شرکت متا تمایل دارد سازگاری واتس‌اپ در دستگاه‌های متعدد را به مدت هر چه طولانی‌تر فراهم کند، اما پایان راه برای بعضی از این دستگاه‌ها غیرقابل اجتناب است.
  • با هک شدن تراشه مغزی نورالینک چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

    سیتنا: امیدواری ایلان ماسک به اینکه تراشه‌های نورالینک روزی ممکن است نه فقط برای بیماران بلکه برای عموم مردم استفاده شوند، نگرانی‌های مربوط به هک شدن احتمالی آن را افزایش داده است و برخی به آن به عنوان یک مساله جدی در آینده فناوری نگاه می‌کنند، اما نولاند آربا، نخستین بیماری که تراشه نورالینک در مغز او کاشته شده، نگرانی زیادی بابت هک شدن ندارد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر