چرا ساعت‌های هوشمند دیگر تهدیدی برای ساعت‌های سوئیسی نیستند؟ copy

ساعت‌های هوشمند همچنان اختلاف زیادی از نظر فروش با ساعت‌های سوئیسی دارند به‌طوری که اپل در یک فصل بیشتر از کل صنعت ساعت‌های سوئیسی در یک سال فروش دارد، اما آمارها نشان می‌دهند که حجم فروش برای نخستین‌بار از زمان رونمایی اپل‌واچ شروع به کاهش کرده است. فروش ساعت‌های هوشمند در فصل چهارم سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۱۷ درصد کاهش یافته و تعداد ساعت فروخته شده اپل نیز ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

تحلیل‌گران مورگان استنلی معتقدند که در آینده تاثیر منفی افزایش ساعت‌های هوشمند بر کل صنعت ساعت‌سازی سوئیس نسبتا ناچیز خواهد بود و به جز برخی برندها مانند Rado و Tissot بقیه اوضاع مناسبی در این بازار خواهند داشت.

رشد فروش سالانه ساعت‌های سوئیسی نیز در حال حاضر ۷ درصد است که نشان‌دهنده رشد تمایل به خرید محصولات لوکس است.

سال ۲۰۲۲ برای صنعت ساعت‌های سوئیسی بسیار پرمنفعت بود که ناشی از رونق دوباره تقاضا برای ساعت‌های مکانیکی به ویژه در آمریکا بود. صادرات ساعت‌های سوئیسی در این سال 11.8 درصد افزایش یافت و به 24.8 میلیارد فرانک سوئیس (۲۸میلیارد دلار) رسید.

مورگان استنلی انتظار دارد که حجم صادرات ساعت‌های سوئیسی درسال جاری تا یک میلیون واحد افزایش یابد که اکثر افزایش آن مربوط به ساعت‌های سری مون‌سواچ – ساعتی تولید شده با همکاری مشترک امگا و سواچ – خواهد بود. بر اساس گزارش مورگان استنلی پیش‌بینی می‌شود حدود 1.8 میلیون مون‌سواچ در سال ۲۰۲۳ فروخته شود. میزان فروش این ساعت در سال ۲۰۲۲ یک میلیون دستگاه بود.

مون‌سواچ که اکنون قیمتی حدود ۲۷۰ فرانک سوئیس دارد در حال شکستن کاهش حجم فروش ساعت‌های سوئیسی ارزان‌قیمت‌تر با مکانیزم کوارتز است.

با این همه تعداد ساعت‌های مکانیکی تولید شده در سال ۲۰۱۴ تاکنون حدود 2.1 میلیون دستگاه کاهش یافته است. مورگان استنلی تخمین می‌زند که میزان صادرات ساعت‌های سوئیسی 10.7 میلیون دستگاه کمتر از سال ۲۰۱۴ است.

ساعت‌های اپل با بیش از ۲۰ میلیارد دلار فروش در صدر فروش ساعت در جهان قرار دارند، ولی جایگاه‌های بعدی به رولکس، ریچمونت و سواچ اختصاص دارد. سامسونگ و گارمین هم در رده‌های پنجم و ششم پرفروش‌ترین ساعت‌های جهان قرار دارند.