تخفیف در معامله یا  تضعیف توییتر

 توییتر اما با تاخیری چهار روزه بعد از اعلام این تصمیم ناگهانی از سوی ماسک، با تنظیم یک شکایت‌نامه ۶۲ صفحه‌ای در دادگاه، خواهان محاکمه سریع و بازگرداندن ماسک به میز قرار‌داد شد. حالا ایلان ماسک که بنیان‌گذار شرکت تسلا و اسپیس‌ایکس است، با درخواست شرکت توییتر مبنی بر پیگیری سریع محاکمه او برای فسخ قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری اعلام مخالفت کرده و وکلایش را برای پیگیری این موضوع به کمک گرفته است. وکلای ماسک هم با ارسال اسنادی به دادگاه دلاویر که نهاد رسیدگی به این پرونده است، مدعی شده‌اند که «درخواست غیرقابل توجیه» توییتر مبنی بر تعجیل در محاکمه در دو ماه آینده باید رد شود. وکلای ایلان ماسک روز جمعه درخواست او را به دادگاه ایالت دلاویر ارائه کردند که نشان می‌دهد ماسک برای حضور در جلسه رسیدگی به پرونده خروج جنجالی‌اش از معامله خرید توییتر به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار آمادگی دارد؛ اقدامی که نوید یک رویارویی حقوقی بزرگ بین توییتر و ماسک را می‌دهد.

روش جدیدی برای چانه‌زنی

توییتر این روزها به دنبال حل و فصل ابهامات چند ماه اخیر برای کسب‌و‌کار خود است؛ چون ماسک مدعی است که به دلیل آنچه او مشکل روبات‌های اسپم و حساب‌های کاربردی جعلی می‌خواند، از این معامله کناره‌گیری کرده است. توییتر پیشنهاد اولیه ماسک برای خرید این شرکت در اواسط ماه آوریل را رد کرده بود و سرمایه‌گذار بزرگ عربستانی - که در آن زمان از توییتر حمایت می‌کرد- هم در این مورد گفته بود که پیشنهاد ماسک با «ارزش ذاتی» و «چشم‌انداز رشد» این شرکت مطابقت ندارد. اما در آن زمان ماسک تسلیم نشد و به تلاش خود ادامه داد. ماسک گفته بود که تصمیم دارد با خرید این پلتفرم، آن را به سکوی آزادی‌بیان در جهان تبدیل کند و حتی مدعی شده بود که حساب کاربری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا در توییتر را که در پی حمله طرفداران به ساختمان کنگره در جریان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری، تعلیق شده بود؛ دوباره فعال می‌کند.

ماسک ابتدا اعلام کرده بود که می‌خواهد در ازای پرداخت ۲۰/ ۵۴ دلار برای هر سهم، تمام سهام توییتر را خریداری کند؛ معامله‌ای که ۴۴ میلیارد دلار تمام می‌شد. او می‌خواست این خرید را با دریافت ۵/ ۲۵ میلیارد دلار اوراق قرضه و وام انجام دهد و ۲۱ میلیارد دلار دیگر آن را هم به صورت اعطای سهام تسلا ارائه کند. هر چند انتشار این خبر باعث شد قیمت دوج‌کوین(رزمرارز ارائه‌شده توسط ایلان ماسک) در طول ۱۲ ساعت ۲۰ درصد افزایش یافته و این رمزارز به فهرست ۱۰رمزارز برتر بپیوندد، اما در مقابل ارزش سهام شرکت خودروسازی تسلا - که مهم‌ترین منبع ثروت ایلان ماسک است- حدود ۳۰ درصد کاهش یافت و همین موضوع به کاهش دارایی‌ها و ثروت ماسک منجر شد. با این همه انتشار خبر خرید توییتر توسط ماسک برای این شبکه اجتماعی سودآور هم بود؛ تا جایی که سهام توییتر که پس از اعلام این خبر با ۹/ ۵ درصد افزایش به ۸۰/ ۵۱ دلار رسید.

بسیاری معتقدند که شاید موضوع افت سهام تسلا و کاهش دارایی‌های ماسک باعث شد تا او از ادامه فرآیند خرید توییتر سر باز بزند. در همین راستا یک کارشناس اقتصادی درباره انصراف ماسک از این معامله به بلومبرگ گفت که از شنیدن این خبر متعجب نشده و انتظار آن را داشته است. او می‌گوید: «ما شاهد بودیم که چطور این معامله به این سمت می‌رود. واضح بود که ایلان ماسک می‌خواهد قیمت را کاهش دهد، اما من انتظار نداشتم که کاملا عقب بکشد؛ فکر می‌کردم او فقط تلاش می‌کند تا قیمت را تغییر دهد. شاید این هم نوعی چانه‌زنی است، اما در هر حال این موضوع مدتی است که داغ شده و حالا به نقطه جوش خود رسیده است.»

بهانه‌های بی‌اعتبار

در نهایت توییتر روز سه‌شنبه گذشته از ماسک به دلیل نقض قرارداد خرید این رسانه اجتماعی شکایت کرد و از دادگاه دلاویر خواست تا ثروتمندترین فرد جهان را مجاب کند که معامله خود را با قیمت توافقی ۲۰/ ۵۴ دلار برای هر سهم تکمیل کند. شرکت توییتر در بخشی از شکایت خود اعلام کرده است: «ظاهرا ایلان ماسک فکر می‌کند برخلاف همه که مشمول قوانین ایالت دلاویر در مورد معاملات هستند، آزاد است نظرش را تغییر دهد، شرکت ما را تخریب کند، فعالیت آن را مختل کند، ارزش سهامداران را نابود کند و معامله را به‌هم بزند.»

علاوه بر این، شرکت توییتر ماسک را به خرید پنهانی سهام این شرکت بین ماه‌های ژانویه و مارس سال جاری میلادی آن هم بدون ارائه این اطلاعات به نهادهای ناظر بر فعالیت شرکت‌های مالی، متهم کرده است. ایلان ماسک هم روز هشتم جولای اعلام کرد چون شرکت توییتر برخلاف توافق دو طرف، اطلاعات مربوط به حساب‌های کاربری جعلی در این شبکه اجتماعی را در اختیار او قرار نداده است، این معامله را فسخ می‌کند. توییتر در واکنش به این ادعا، امکان دسترسی به داده‌های تعدادی از کاربرانش را برای ماسک فراهم کرد که اقدامی ‌بی‌سابقه در نوع خود محسوب می‌شد. اگرچه توییتر این اقدام را برای رفع نگرانی‌های ماسک در خصوص روبات‌ها صورت داد اما به نظر، این دسترسی هم برای او کافی نبوده است. توییتر اما اعلام کرد که اطلاعات بیشتری در اختیار ماسک قرار نداده است، چون نگران بوده که او پس از بر هم زدن این معامله قصد راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی رقیب را داشته باشد.

توییتر در شکایت خود اعلام کرده است که دلایل ارائه شده از سوی ماسک فقط بهانه است و هیچ اعتباری ندارد و دلیل اصلی تغییر تصمیم او کاهش ارزش سهام شرکتش تسلا در بازار سهام در ماه‌های اخیر به دنبال افت ارزش سهام شرکت‌های فناوری است. توییتر درخواست کرد که جلسه رسیدگی به این پرونده در ماه سپتامبر برگزار شود، زیرا تاریخ نهایی و تکمیل شدن قراردادش با ماسک ۲۵ اکتبر است. در این بین وکلای ماسک می‌گویند که بررسی حساب‌های نادرست و هرزنامه‌های این پلتفرم نیازمند زمان زیادی است و به همین دلیل خواهان برگزاری جلسه رسیدگی در روز سیزدهم فوریه سال آینده میلادی شدند. تیم وکلای ماسک مدعی شده است که درخواست رسیدگی سریع از سوی توییتر، یک روش ناعادلانه و راهی برای پنهان کردن حجم مشکلات این پلتفرم است.

ایلان ماسک درباره حساب‌های روبات توییتر گفته است که فکر می‌کند این حساب‌ها ۲۰ درصد از کاربران توییتر را تشکیل می‌دهند. او در جریان کنفرانسی در میامی گفت: «شما نمی‌توانید بهای بیشتری برای چیزی بپردازید که بسیار بدتر از ادعای آن است.» او در پاسخ به این سوال که آیا خرید توییتر با قیمت دیگری مقرون به‌صرفه است یا خیر، گفت: «این اتفاق دور از ذهن نیست. مدیران توییتر مدعی هستند که یک روش‌شناسی پیچیده دارند و فقط خودشان می‌توانند از آن سر در بیاورند.»

‎این در حالی است که بسته تامین مالی بدهی تعهد شده توسط بانک‌ها برای خرید ماسک در آوریل ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد. این به معنای آن است که اگر جلسه رسیدگی به این پرونده در ماه فوریه آغاز شود و تا ماه آوریل به پایان نرسد، معامله ممکن است از بین برود. ‌برت تیلور، رئیس هیات‌مدیره توییتر در توییتی نوشت: «توییتر می‌خواهد ایلان ماسک را در قبال تعهدات خودش در قرارداد مذکور پاسخگو نگه دارد.» در مقابل ماسک این توییت را با چند شکلک خنده پاسخ داد.

قیمت سهام توییتر در یک ماه گذشته بیش از ۸ درصد کاهش یافته و در ماه مه ‌از بالاترین رقم خود که بیش از ۵۰ دلار به ازای هر سهم بوده، سقوط کرد؛ چون درست در همان زمان ماسک تعداد حساب‌های جعلی و اسپم در توییتر را زیر سوال برد و گفت که معامله به‌طور موقت متوقف شده است.

توییتر تا حالا از اظهارنظر در مورد درخواست ماسک برای تاخیر در برگزاری جلسه رسیدگی به این پرونده خودداری کرده است. ایلان ماسک اما از ابتدای مطرح شدن بحث خرید توییتر رفتارهای متغیر و بحث‌انگیزی داشته است. او ابتدا خود را یک سرمایه‌گذار منفعل نشان داد و سپس چهره خود را به یک سرمایه‌گذار فعال در این زمینه تبدیل کرد. ماسک همچنین در ابتدا اعلام کرد در هیات‌مدیره توییتر حضور خواهد داشت، ولی بعدا و با وجود اعلام آمادگی هیات‌مدیره توییتر هم از این کار اعلام انصراف کرد. ایلان ماسک در آخرین اقدامش حالا با ادعای روبات و جعلی بودن بیش از ۲۰ درصد کاربران توییتر، از خرید این شبکه اجتماعی انصراف داده است. ‎