با اتمام این مهلت یک ساله، این شرکت شش ماه دیگر نیز به توسعه‌دهندگان فرصت داد و زمان اجرای این سیاست جدید را تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ تمدید کرد. حال با فرارسیدن این زمان، سیاست جدید گوگل در سیستم پرداخت پلی‌استور برای همه اعمال خواهد شد و همه‌چیز تغییر خواهد کرد. بر این اساس، از این پس اگر توسعه‌دهنده‌ای از روش‌های پرداخت جایگزین استفاده می‌کند، دیگر نمی‌تواند این طرح‌ها را در اپلیکیشن خود تبلیغ کند یا لینک‌هایی را ایجاد کند که کاربران را به این صفحه منتقل کند. در حال حاضر، اسپاتیفای یک بخش پریمیوم در نسخه اندروید اپلیکیشن خود دارد که کاربران را به وب‌سایت خود هدایت می‌کند. با توجه به تغییرات جدید، اسپاتیفای باید این بخش را حذف کند، اما از آنجا‌ که این شرکت طی قراردادی با گوگل، در تست سرویس جدید پرداخت این شرکت همکاری داشته، ممکن است مجوز استفاده از روش قدیمی ‌را داشته باشد.

گفته می‌شود که اگر برنامه‌ای تا تاریخ یکم ژوئن، خود را با سیاست جدید گوگل وفق ندهد، از پلی‌استور حذف خواهد شد. البته این بازه زمانی در همه کشورها یکسان نیست. برای مثال، توسعه‌دهندگان هندی تا اکتبر ۲۰۲۲ فرصت دارند تا این تغییرات را اعمال کنند. در این میان، کمیسیون رقابت در هند نیز در واکنش به این تصمیم گوگل برای استفاده از سیستم پرداخت جدید، آن را ناعادلانه و تبعیض‌آمیز دانست. سال گذشته نیز در کره‌جنوبی، قانونی تصویب شد که بر اساس آن، اپل و گوگل مجبور شدند تا به توسعه‌دهندگان اجازه دهند روش‌های پرداخت جایگزین را در برنامه‌های خود قرار دهند.

در حال حاضر، بسیاری از افراد نسبت به نحوه توزیع برنامه‌ها در فروشگاه اپلیکیشن پلی‌استور، از گوگل ناراضی‌اند. اوایل هفته جاری نیز اپیک‌گیمز با انتقاد از گوگل، عنوان کرد که این تصمیم، به تغییر وضعیت ضدرقابتی کمکی نخواهد کرد. بنیاد اتحاد دیجیتال هند‌(ADIF) نیز در واکنش به اقدام اخیر گوگل عنوان کرد غیرمنصفانه است که توسعه‌دهندگان را مجبور کنیم هزینه کمیسیون بپردازند و به اجبار از سیستم پرداخت گوگل استفاده کنند.