افزایش 110 درصدی قیمت کابینت

عوض کردن کابینت‌ها یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌تواند در بازسازی و تغییر کلی آشپزخانه اثرگذار باشد. برای بررسی بیشتر اینکه قیمت‌ها در بازار به چه صورت است به بورس کابینت و تجهیزات آشپزخانه در خیابان سهروردی سری زدم.از ابتدا تا انتهای این خیابان مغازه‌ها و فروشگاه‌های ساخت دکوراسیون آشپزخانه، کابینت و میزناهارخوری و صندلی است که در مدل‌های مختلف و جنس‌های متفاوتی نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

  برند ترکیه‌ای دیگر در بازار ایران نیست

وارد یکی از مغازه‌ها می‌شوم آقایی که پشت میز نشسته خوشامد می‌گوید، از او در مورد وضعیت بازار کابینت می‌پرسم و اینکه قیمت‌ها چه تغییراتی داشته‌اند، او می‌گوید: اکثر جنس‌هایی که در بازار می‌بینید ایرانی هستند اما ممکن است به نام کابینت ترک به شما بفروشند، باید خیلی تحقیق کنید مثلا برند ایشیک (Isik) ترکیه دیگر در بازار ایران نیست اما ممکن است با این برند به شما جنس ایرانی بفروشند و دوبرابر قیمت واقعی را هم از شما مطالبه کنند.به دلیل مشکلات قانونی که برای تولیدکننده ایشیک در ترکیه پیش آمد حدود ۴ سالی است که اصلا برند ایشیک (Isik) تولید هم نمی‌شود و اگر کسی هم ورق آنرا در انبار تا الان نگه داشته باشد که آنرا هم بعید می‌دانم قیمت هر یک متر ورق ایشیک (Isik) در این بازار بالای ۲ میلیون تومان شده است. البته ما تولیدکنندگان خوبی داریم و ورق تولید داخل هم در بازار هست که قیمت و کیفیت بسیار مناسبی هم دارد و از متری ۸۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و بیشتر برای بدنه کاربرد دارد.از او در مورد تغییرات قیمتی می‌پرسم که می‌گوید: نرخ‌ها نسبت به سال گذشته خیلی تغییر کرد، پارسال ورق کابینت ایرانی ۳۷۰ هزار تومان بود که امسال همان ورق ۸۰۰ هزار تومان شده است.

  نوسان ارزی قیمت‌ها را افزایش داد

وارد فروشگاه کناری می‌شوم، آقایی که خود را عظیمی معرفی می‌کند در مورد تغییرات نرخ دلار و زیانی که کرده، می‌گوید: قرارداد پروژه‌ای را با یکی از ارگان‌های نظامی بستیم که پس از یک روز از این قرارداد و با نوسان قیمت دلار متضرر شدیم. MDF را ۷۸۰ هزار تومان برایشان فاکتور کرده بودم که فردای آن روز قیمتش به یک میلیون و ۴۰ هزار تومان رسید و به همین دلیل دیگر نمی‌توانیم همان ابتدا قیمت نهایی را به مشتری بگوییم.

 در گذشته ۵۰ درصد را نقد و بقیه را قسطی از مشتری می‌گرفتیم اما وضعیت تغییر کرده و الان تا ۷۰ درصد را نقدی و مابقی را چک می‌گیریم و آن هم باید تا انتهای کار و نصب کابینت تسویه شود.از او در مورد وضعیت واردات تجهیزات آشپزخانه و یراق‌آلات کابینت می‌پرسم می‌گوید: در حال‌حاضر کابینت‌های ترک به‌خصوص برند AGT به‌صورت قطعات جداگانه وارد ایران می‌شوند، مثلا لولاها و مغزی جدا از ترکیه می‌آید و بقیه اجزا هم با پالت وارد می‌شوند. اما مهم‌ترین موضوع جنس کابینت است و اینکه درهای کابینت به‌راحتی باز و بسته شوند. البته برخی از مدل‌های جدید بیشتر از بقیه مدل‌ها چشمگیرند و فضای آشپزخانه را زیباتر می‌کنند و مسلما سفارش جزیره، باکس یخچال و کابینت سوپرمارکتی هم هزینه ساخت را بالاتر می‌برد.کابینت‌های جدید به گونه‌ای طراحی می‌شوند که برای همه کالاها قفسه‌بندی جداگانه وجود دارد، در صورتی که پیش از این اینگونه نبود و نوع قفسه‌بندی و کشوها بیشتر شده است تا کلیه موادغذایی خشک و ظروف مختلف تا جاروبرقی و تی در کابینت‌ها قرار گیرند.

  دستگیره کابینت یک میلیون تومانی

مغازه دیگری که با کابینت‌های سفید ممبران دکور شده نظرم را جلب می‌کند. وارد مغازه می‌شوم از صاحب مغازه در مورد قیمت جزیره‌ای که در وسط دکور کابینت‌ها قرار داده می‌پرسم، او می‌گوید: جزیره‌ها هر یک متر ۱۸۰ درصد قیمت کابینت حساب می‌شوند چون کار زیادی می‌برند و قیمت‌شان متفاوت‌تر است ضمن آنکه اگر کابینت‌ها را سفارش دهید دستمزد نصاب هم جداگانه حساب می‌شود و دستگیره‌ها هم بر اساس سلیقه مشتری خریداری می‌شوند که یا خودشان از بازار جداگانه تهیه می‌کنند و یا به ما سفارش می‌دهند تا خریداری کنیم، قیمت دستگیره‌های کابینت هم جنس ایرانی‌اش از حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان شروع می‌شود و تا یک میلیون تومان که جنس ایتالیایی آن است قیمت دارند. البته دستگیره‌های ایرانی هم بسیار متنوع شده‌اند و رنگ خوبی هم دارند که ممکن است تا ۲۰ سال کار کنند و در برخی از مدل‌ها با جنس مشابه خارجی رقابت می‌کنند.به یکی از نمونه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر به دنبال کابینت مناسب با کیفیت هستید کابینت روکش ممبران کره با بدنه ترک می‌تواند مناسب باشد که بادوام هم هست و به‌صورت تقریبی متری ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، البته چون نوسان دلار هنوز وجود دارد ممکن است تغییراتی در فاکتور نهایی انجام شود، به‌عنوان مثال اگر متراژ ساخت کابینت ممبران با بدنه ترک حدود ۱۵ متر باشد. ساخت آن حدود ۵۲ میلیون تومان می‌شود.از او می‌پرسم کابینت‌های با بدنه فلزی بادوام‌تر است یا کابینت با بدنه چوبی؟ او می‌گوید: مسلما کابینت با بدنه فلزی عمر بیشتری دارد به شرط آنکه خیس نشود تا زنگ نزند و در صورتی که از آن درست نگهداری کنید تا ۲۰ سال هم دوام دارد و ارزان‌تر از بدنه چوبی هم هست.سری تکان می‌دهد و می‌گوید: سال گذشته همین فصل برای یکی از اقوام کابینت نصب کردیم متری ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان که همان متریال الان به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. الان برای اینکه قیمت‌ها را کمی پایین‌تر اعلام کنیم مجبوریم به مشتری بگوییم تا بعضی از اجزا را خودشان جداگانه تهیه کنند مثلا تهیه لولا و دستگیره را به عهده خودشان می‌گذاریم تا هر جنسی که خواستند از بازار بگیرند.به‌طور متوسط قیمت‌ها نسبت به سال گذشته بیش از ۱۱۰ درصد افزایش داشته به‌طوری‌که هزینه کابینت و کشو برای یک آشپزخانه ۹ متری نزدیک به ۵۰ میلیون تومان می‌شود.

به‌نظر می‌رسد در اولین قدم برای بازسازی یک خانه باید نزدیک به ۵۰ میلیون تومان هزینه کرد که این تنها بخشی از هزینه بازسازی خانه است و در صورت تغییر سایر بخش‌های خانه از کف‌پوش گرفته تا رنگ دیوارها هزینه‌ها بسیار بیشتر خواهند شد.