شماره روزنامه ۶۱۱۹
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۱۹ دنیای اقتصاد

اخبار تاريخ و اقتصاد - روزنامه شماره ۶۱۱۹

  • شکایت شرکت «داو» از کویت

    دنیای اقتصاد -گروه تاریخ و اقتصاد: سرمایه‌گذاری‌ها گاهی از دلایل کم‌آسیب‌تری نیز ممکن است لغو شوند. در اواخر۲۰۰۸، شرکت داوکمیکال میشیگان قراردادی با بخش پتروشیمی دولت کویت امضا کرد تا K-Dow، یک شراکت مشترک ۵۰-۵۰ که قرار بود بزرگ‌ترین تولیدکننده پلی‌اتیلن در جهان شود، تشکیل دهد. پلی‌اتیلن نوعی پلاستیک است که در همه چیز از کیسه‌های خرید گرفته تا جلیقه‌های ضدگلوله استفاده می‌شود. داو می‌خواست تا حد امکان از کسب‌وکار کالاهای اساسی خود دور شود که مشمول نوسانات بالا و پایین بازارهای کالا است و به جای آن تولید مواد شیمیایی تخصصی را افزایش دهد. از سوی دیگر، کویت خود را در حال کسب سهم بازار از طریق تولید کالا می‌دید.
  • حذف «تاریخ» از درآمد اقتصادی کشور

    دنیای‌اقتصاد: شهریورماه سال جاری گروه باستان‌شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه به کشفیات مهمی در تپه تیلینه، واقع در منطقه سنجابی کرمانشاه دست یافت. یافته‌های این گروه که شامل ۴ هزار لوحه و مهر گلی و ظروف و سفالینه می‌شود نشان می‌دهد که منطقه مذکور مرکز اداری و اقتصادی تمدن اولیه ایلام بوده است. این خبرها به سرعت بایگانی می‌شوند و آثار مکشوفه نیز اگر بخت یار ارواح آفرینندگانشان باشد به موزه‌ها سپرده می‌شوند و به یغما نمی روند! دیده‌ایم که قاچاق آثار باستانی چه ضربه مهلکی به گردشگری تاریخی کشور زده است. سال گذشته نیز باستان‌شناسان ایرانی در دشت دهلران، کتیبه آجری به خط «اکدی» به همراه آجر نقش‌دار احتمالا از سیستم آبرسانی ایلامی‌ها را کشف کرده‌اند، که اهمیت سیاسی -اقتصادی «گاران» در سرحدات غربی تمدن ایلام را نشان می‌دهد.
  • انتخابات و انتصابات

    سیدحسین مکی (۱۲۹۰ میبد یزد - ۱۷ آذر ۱۳۷۸ تهران)، نویسنده، مورخ و چند دوره نماینده مجلس شورای ملی ایران از جمله نماینده اول تهران در دوره شانزدهم مجلس شورای ملی بود. کتاب «تاریخ بیست ساله ایران» جزو اسناد مهم دوران معاصر محسوب می‌شود. نگارش و نشر این اثر هشت جلدی بیش از چهل‌سال طول کشیده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر