شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۵۰ دنیای اقتصاد

اخبار تاريخ و اقتصاد - روزنامه شماره ۶۰۵۰

  • حفاری برای نفت در الجزایر

    دنیای اقتصاد -گروه تاریخ و اقتصاد: آمکو آسیا آغاز دخالت من در داوری‌های بین‌المللی علیه یک کشور بود. وقتی که این روند آغاز شد، چهل و پنج ساله بودم و زمانی که سرانجام به پایان رسید، ۵۶ساله بودم. فکر می‌کنم دیر به این عرصه پا گذاشتم؛ اما در همان حال، خود حوزه داوری بین‌المللی نیز تازه در حال شکل‌گیری بود! پس از اینکه چند پرونده را تجربه کردم، خودم را یک کارشناس دانستم که با توجه به محدودیت‌های داوری بین‌المللی در آن زمان، احتمالا واقعا همین‌طور بود. سپس در مجمع‌های سخنرانی شرکت کردم؛ جایی که برای گروه‌های مشاوران حقوقی داخلی و دیگران که ممکن بود به خدمات من علاقه‌مند باشند، سخنرانی می‌کردم. به این ترتیب شهرتم را ساختم و پرونده‌هایی را به‌دست آوردم.
  • شکلات؛ شیرینی سابقه‌دار

    تاریخچه مواد غذایی و ورود تنقلات و مواد غذایی جدید در ایران، از مباحث مهم در تاریخ اجتماعی است؛ زیرا دریچه‌های جدیدی را پیش چشم ما می‌گشاید که تا پیش از آن نسبت به آن بی‌اطلاع بودیم‌. شکلات به‌عنوان یک ماده غذایی از نوع تنقلات خوراکی تاریخچه‌ای طولانی دارد؛ درحالی‌که بسیاری تصور می‌کنند قدمت و تاریخچه شکلات مربوط به دوران مدرن است؛ اما این ماده از دوران باستان وجود داشته و تاریخچه و داستان مختص به خود را دارد. در این پژوهش تلاش شده است، ابتدا این ماده را از دوران باستان بررسی کرد و سپس به زمانی رفت که این ماده خوراکی متداول‌تر از گذشته شدو در نهایت پرسش و ابهام این است که این خوراکی چه زمانی وارد ایران شد و در ایران چه سیری را گذراند؟
  • علل و عوامل بیرونی انحطاط و عقب‌ماندگی ایران

    داریوش رحمانیان / دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تهران
    توسعه‌ سیاسی ایران و به‌تبع آن توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی‌اش، در روزگار معاصر همواره با موانع برونی و سیاست بیگانه برخورد کرده است. اجازه بدهید یک مقدمه‌ کوتاه بیاوریم و یکی دو نمونه تاریخی نقل کنیم. در اندیشیدن به مساله بسیار پیچیده‌ علل و عوامل انحطاط و عقب‌ماندگی ایران از کلان‌روایت‌ها و یکسویه‌نگری‌ها پرهیز باید کرد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر