شماره روزنامه ۶۰۲۹
|

  • طلب سنگین داروسازان از دولت

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: از سوی مسوولان دخیل در تامین دارو در جهت بهبود در پرداخت، یارانه دارو داده می‌شود، اما تخصیص یارانه دارو به خوبی انجام نمی‌شود. گذشته از فقر منابع مالی موردنیاز برای پرداخت یارانه به صنعت دارو، شرکت‌های داروسازی و زنجیره توزیع دارو نیز عنوان می‌کنند که طلب سنگینی از دولت دارند و همین مساله باعث کمبود نقدینگی و گرفتاری در تولید کافی دارو شده است.
  • تهدیدهای «هسته قدرت» صنعت داروسازی ایران

    دنیای‌اقتصاد: کمپانی‌‌‌ها و شرکت‌های بزرگ دارویی در دنیا و آنهایی که انحصار برخی داروهای خاص را در اختیار دارند؛ توانسته‌‌‌اند در تهیه مولکول‌‌‌ها و ماده موثره دارو گام بردارند و موفق باشند. اصولا این قبیل کمپانی‌‌‌های بزرگ که تولیدکننده انحصاری یک یا چند قلم دارو هستند، برای موفقیت، ابتدا توانسته‌‌‌اند در تولید ماده موثره و اولیه دارو تلاش کنند و سپس به تولید محصول نهایی رسیده‌‌‌اند. بنابراین، صنعت دارو بدون توجه به تولید مواد اولیه دارویی، هرگز نخواهد توانست در مسیر رشد و توسعه گام بردارد. داروسازی ایران در یک دهه اخیر، در این مسیر بسیار موفق عمل کرده و توانسته تا حدودی از یک صنعت وابسته به واردات مواد اولیه دارویی، به صنعت داروسازی متکی به تولیدات مواد دارویی تبدیل شود؛ به طوری که امروزه سهم زیادی در این بخش دارد.
  • پیشنهاد جریمه ۱۰۰ میلیونی برای تخلفات تبلیغاتی محصولات دخانی

    دنیای‌اقتصاد: بنابر گزارش وزارت دادگستری، برخی نرخ‌های تخلفات دخانی افزایش یافته است. بررسی نرخ جریمه‌‌‌های ابلاغی با نرخ‌های مدنظر وزارت بهداشت تطابق دارد. در حال‌‌‌حاضر، در انتظار صدور مصوبه هیات‌‌‌وزیران هستیم و انتظار داریم هیات‌‌‌وزیران نرخ جرایم تخلفات دخانی را در سریع‌‌‌ترین زمان ممکن ابلاغ کند. بهزاد ولی‌‌‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت افزایش نرخ تخلفات تبلیغات محصولات دخانی با بیان مطالب فوق گفت: نرخ جرایم محصولات دخانی برای آخرین بار در سال ۹۸ افزایش یافت. بر اساس نرخ جرایم سال ۹۸، متخلفان در صورت تکرار تخلف در حوزه تبلیغات باید مبلغ ۴۴ میلیون تومان پرداخت می‌‌‌کردند. نرخ جرایم تخلفات با افزایش نرخ تورم محاسبه می‌شود؛ بر این اساس، نرخ جریمه تخلفات تبلیغات در صورت تکرار باید به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در سال‌جاری برسد. وی در خصوص مزایای افزایش نرخ جریمه تخلفات تبلیغات محصولات دخانی افزود: پرداخت جریمه ۱۰۰ میلیون تومانی برای واحدهای صنفی یک عامل بازدارنده به حساب می‌‌‌آید؛ به‌‌‌همین دلیل از تبلیغ محصولات دخانی امتناع می‌کنند. به‌‌‌طور قطع، نرخ جریمه ۱۰۰ میلیون تومانی برای واحدهای صنفی حکم بازدارنده دارد.
  • جزئیات پرداخت «بیمه سلامت» بابت هزینه تجهیزات قند خون

    دنیای‌اقتصاد: بیمه سلامت هزینه دستگاه، نوار و سوزن گلوکومتر (تست قند خون) بیماران دیابتی را تا سقف معین پرداخت می‌کند. سازمان بیمه سلامت برای بیماران مبتلا به دیابت وابسته و غیر‌وابسته به انسولین در دیابت نوع ۱ و ۲ متعهد است، از محل صندوق صعب‌‌‌العلاج برای دستگاه گلوکومتر تا ۴۰۰‌هزار تومان هر پنج سال یک‌بار هزینه‌‌‌ها را پوشش دهد. معاون دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران با بیان این مطالب گفت: همچنین بیمار برای نوار اندازه‌‌‌گیری قندخون و سوزن می‌تواند از دو روش این خدمات را دریافت کند. اگر بیمار از مراکز تجهیزات پزشکی و داروخانه خدمت را دریافت کند باید مدارک خود را به اداره کل بیمه سلامت استان ارائه داده و از طریق خسارت متفرقه هزینه دریافت می‌شود. به گفته مریم آزادی، این امکان از طریق داروخانه‌‌‌ها نیز فراهم شده است که فرد با ارائه گواهی پزشک از سامانه نسخه‌‌‌نویسی الکترونیک استفاده کرده و نوار چک قند خون و سوزن (لانست) را دریافت کند. وی گفت: برای کودکان کمتر از ۱۲ سال مبتلا به دیابت که نیازمند پایش مداوم قند خون هستند نیز هزینه دستگاه سنسور قند خون با ارائه مدارک و مستندات با سقف معینی قابل پرداخت است.
  • رنگ‌‌‌های صنعتی در تولید محصولات غیرمجاز آرایشی

    دنیای‌اقتصاد: در تولید محصولات غیرمجاز آرایشی از مواد اولیه با گرید صنعتی استفاده می‌شود که برای سلامتی به‌شدت خطرناک است. مدیرکل امور فرآورده‌‌‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذاودارو در گفت‌‌‌وگو با ایفدانا با بیان این مطلب گفت: تولید محصولات غیرمجاز در شرایط نامناسب صورت می‌گیرد، مواد اولیه تولید مورد ارزیابی قرار نگرفته و برای پایین آمدن هزینه تولید از مواد صنعتی استفاده می‌شود که دارای فلزات سنگین هستند. محمود آل‌بویه افزود: به عنوان مثال در ترکیب رژلب‌‌‌های غیرمجاز به دلیل استفاده از رنگ صنعتی فلزاتی مثل سرب، آرسنیک و جیوه وجود دارد و باتوجه به اینکه این مواد به مرور بلعیده می‌شود، استفاده آنها در طولانی‌مدت می‌تواند عوارض جدی برای مصرف‌کنندگان داشته باشد. مدیرکل امور فرآورده‌‌‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذاودارو تصریح کرد: همچنین تولید محصولات چشم در شرایط نامناسب با ایجاد آلودگی میکروبی همراه بوده و ممکن است باعث عفونت چشم در مصرف‌کنندگان شود. وی با تاکید بر اینکه مصرف‌کنندگان باید هنگام خرید به مجوزهای بهداشتی محصول دقت کنند، گفت: استعلام سلامت محصولات وارداتی از روی برچسب اصالت و بررسی شماره پروانه بهداشتی محصولات تولید داخل از سایت سازمان غذاودارو راه‌‌‌های اطمینان از سلامت محصولات آرایشی و بهداشتی است.
  • پنج راهکار خروج از سردرگمی ‌‌در صنعت پخش

    اسماعیل دلفراز/رئیس هیات‌مدیره پخش رازی
    با اینکه صنعت پخش سهم قابل‌توجهی درGDP کشور دارد (حدود ۹ درصد) اما تاکنون نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند. دلایل زیادی برای این سردرگمی ‌‌صنعت پخش می‌توان عنوان کرد؛ شاید عمده‌‌ترین دلیل آن نداشتن متولی، آیین‌‌نامه و قوانین مدون برای نظارت و راهبری این صنعت است که همین موضوع باعث عدم‌توجه به مباحث کلیدی و زیرساختی در این حوزه از سوی نهادهای مرتبط با این صنعت شده است. چنان‌که سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه‌ای در زمینه آسیب‌شناسی و رفع موانع آن صورت نپذیرفته است. ریسک‌‌های متعددی در صنعت پخش وجود دارد که بررسی و اتخاذ تدابیر لازم برای رفع آن احساس می‌شود قبل از اینکه این ریسک‌‌ها پایه‌‌های این صنعت را سست کند. به عنوان مثال به برخی از ریسک‌‌هایی که این صنعت را تهدید می‌کند به شرح زیر می‌توان اشاره کرد که نیازمند وجود برنامه جامع با تعیین متولی و اختصاص بودجه کافی برای شناسایی و رفع تهدیدهای احتمالی است:
  • بحران کاهش جمعیت بزرگ‌ترین تهدید آینده

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: موضوع کاهش جمعیت جهان در حال حاضر در کنار چالش‌‌‌های متعدد اقتصادی و سیاسی به یکی از نگرانی‌های بزرگ دولت‌‌‌های مختلف تبدیل شده و این نگرانی در ایران نیز سال‌هاست مورد تاکید مقامات و مسوولان دولت‌‌‌های مختلف قرار گرفته است. هرچند کارشناسان و عامه مردم جامعه بر این باورند تا زمانی که بهبود اقتصادی رخ ندهد سخن گفتن از رشد جمعیت منتفی است، با این حال در صد سال آینده یکی از موانع اصلی عدم‌رشد اقتصادی کاهش چشمگیر جمعیت خواهد بود و در این بین ایجاد تعادل بین شرایط حال و آینده ضروری است.
  • ‎پزشکان حوصله پر کردن برگه‏‏‌های عوارض دارویی را ندارند

    دنیای‌اقتصاد: دومین همایش اقتصاد و مدیریت دارو با موضوع «همایش کمبودهای دارویی؛ ریشه‌‌‌ها و راهکار (Pharma۳۶۰)‌» به همت شرکت آسترازنکا برگزار شد. دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌‌‌بنیان سلامت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان رئیس‌‌‌جمهوری دراین برنامه گفت: هیچ مدل و نقشه راهی در کشور برای برطرف کردن کمبودهای دارویی نداریم.
  • اصلاح سیاست‌‌‌های ارزی مترادف عدم‌افزایش پرداختی از جیب مردم

    دنیای‌اقتصاد: در صورت اصلاح سیاست‌‌‌های ارزی حوزه تجهیزات پزشکی هیچ افزایش پرداختی از جیب مردم وجود نخواهد داشت. به گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو، سید‌حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب تاکید کرد: تفاوت قیمت‌ها در مورد اقلامی که بیمه‌‌‌ای هستند مانند طرح دارویار پوشش داده شود. به گفته معاون وزیر بهداشت، سازمان غذا و دارو در حوزه ارز طی سال گذشته شرایط بهتری در حوزه تجهیزات داشت و حدودا ۲۸‌درصد تخصیص در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی رشد داشته است. محمدی خاطرنشان کرد: با همکاری معاونان غذا و داروی سراسر کشور باید مراقبت کنیم که ملزومات و تجهیزات پزشکی با قیمت واقعی به دست مصرف‌کننده برسد و در مورد محصولاتی که سیاست‌‌‌های ارزی در مورد آنها اصلاح می‌شود نظارت‌‌‌های کافی صورت گیرد تا فرآورده در انتهای زنجیره بدون تغییر قیمت به مردم عرضه شود.
  • انبارهای نگهداری دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد می‌شود

    دنیای‌اقتصاد: طی چند ماه اخیر مساعدت‌‌‌های لازم برای ایجاد انبارهای دپو و نگهداری دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی، در معاونت‌‌‌های غذا و داروی سراسر کشور که فاقد انبار بوده‌‌‌اند، کلید خورده است. معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان غذا و دارو با بیان این مطالب و با تاکید بر اینکه تجهیزات و ملزومات پزشکی موردنیاز بیمارستان‌ها باید به صورت متمرکز و هدفمند خریداری شود، گفت: باید از خرید اجناس بی‌‌‌کیفیت و بدون اصالت جلوگیری کرده و در ضمن میزان خرید به اندازه مصرف باشد تا هدر‌رفت منابع نیز کاهش پیدا ‌کند. فرشته میرزازاده افزود: در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی برخی از اموال دانشگاه‌‌‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی بیش از یک‌سال ذخیره می‌شود؛ نتیجه آن پایین آمدن کیفیت محصول، هدررفت منابع و بدون مصرف باقی ماندن آن می‌شود. میرزازاده تصریح کرد: محل نگهداری ملزومات و تجهیزات پزشکی باید در انبار‌‌‌های مناسب باشد، ترجیح ما این است که دانشگاه‌ها همواره ذخیره استراتژیک داشته باشند، طی دو سال اخیر تمامی دانشگاه‌‌‌های علوم پزشکی مورد بازدید قرار گرفته و اقدامات لازم برای ایجاد انبار در هر دانشگاهی که فاقد انبار تجهیزات پزشکی است، صورت گرفته است.
  • راه‌‌‌حل پیشنهادی برای فروش تک‌نسخه‌‌‌ای تجهیزات پزشکی

    دنیای‌اقتصاد: مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو راه‌‌‌حل پیشنهادی برای تامین هزینه خرید تک‌نسخه‌ای تجهیزات پزشکی را بیان کرد. سعیدرضا شاهمرادی گفت: برخی مراکز درمانی هزینه لازم برای خرید تجهیزات از شرکت را ندارند و از طرفی هم اعزام بیمار به بیرون بیمارستان جهت تهیه تجهیزات پزشکی ممنوع است، برای حل این موضوع جلسات متعددی برگزار کردیم و دو راه‌‌‌حل عنوان شد. وی ادامه داد: بر این اساس یکی از آن پیشنهادها استقرار مراکز عرضه تجهیزات تک‌نسخه‌‌‌ای در برخی مراکز درمانی برای عرضه محصول به بیمار و دیگری عرضه محصول از شرکت به بیمار و الزام درج کالا توسط بیمارستان در صورت‌حساب و تایید آن ازطرف بیمارستان است.
  • اخلال در نظام توزیع دارو

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: بانک مرکزی در فروردین ۱۴۰۳ بیش از ۳ میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار ارز برای چهار گروه کالاهای اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، تامین کرده است. کالاهای تجاری و بازرگانی با یک میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار بیشترین حجم را با میانگین نرخ ۴۱‌هزار تومان به خود اختصاص داده است. کالاهای اساسی و دارو با ۶۳۶ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد؛ ۵۶۱ میلیون دلار از این گروه به کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌‌‌‌های روغنی و نهاده‌‌‌‌های دامی‌‌‌‌ و ۷۵ میلیون دلار دیگر نیز به دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص یافته است. با این حال فعالان صنعت دارو و نمایندگان مجلس، دل خوشی از نحوه تخصیص ارز به این صنعت ندارند و خواستار رفع مشکلات موجود در این بخش هستند.
  • مدیریت جامع بیماری سرطان در کشور اجرایی می‌شود

    مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از اجرایی شدن طرح مدیریت بهینه و جامع بیماری سرطان در کشور خبر داد. به گزارش معاونت ارتباطات و جذب مشارکت‌‌های مردمی مکسا، دکتر کوروش اعتماد در بازدید از بخش‌‌های مختلف کلینیک تخصصی سرطان استان قم در بیمارستان شهید بهشتی با خرسندی از اجرای موفقیت‌‌آمیز طرح مدیریت بهینه و جامع بیماری سرطان گفت: با اجرای این طرح صف انتظار درمان سرطان پستان در شهر قم به صفر رسیده است.
  • عدالت؛ گمشده بزرگ نظام پرداخت مالیات پزشکان

    پرداخت مالیات و تسلیم اظهارنامه مالیاتی در قبال درآمد، یک امر قانونی است که جامعه پزشکی نیز از آن مستثنی نیست؛ اما همواره پرداخت مالیات از سوی جامعه پزشکی با حاشیه‌‌‌هایی همراه بوده و حرف و حدیث‌‌‌هایی پیرامون فرار مالیاتی شاغلان حِرَف پزشکی مطرح می‌شود که چندان با واقعیت‌‌‌ها همخوانی ندارد. اگرچه گزارش‌‌‌های ضد پزشک و البته خلاف واقعیت از جامعه پزشکی در موضوع پرداخت مالیات وجود دارد در این میان باید پرسید که چند نفر از پزشکان فرار مالیاتی دارند؟ در سایر مشاغل فرار مالیاتی چقدر است؟ مسوولان سازمان امور مالیاتی به این نکته اعتراف کرده‌‌‌اند که جامعه پزشکی از خوش‌حساب‌‌‌ترین مؤدیان مالیاتی کشور است؛ هر چند نمی‌توان منکر فرار مالیاتی معدود افرادی از جنس جامعه پزشکی شد، درست مثل دیگر حِرَف و اصناف و مشاغل که فرار مالیاتی دارند، اما به‌‌‌رغم جریان‌‌‌سازی‌‌‌های رسانه‌‌‌ای مطابق تازه‌‌‌ترین آماری که از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود از بین بیش از ۳۵۰‌هزار عضو سازمان نظام پزشکی بالغ بر ۱۰۰‌هزار عضو در قالب پروانه مطب و موسسات درمانی و امثالهم فعالیت مستقل شخصی دارند و از مجموع این تعداد کمتر از ۷۵۰ نفر در لیست فرارمالیاتی قرار می‌‌‌گیرند یعنی چیزی حدود ۷۰۰ نفر از ۳۵۰هزار عضوسازمان نظام پزشکی! در گفت‌‌‌وگو با دکتر آرش انیسیان، مدیرکل برنامه‌‌‌ریزی اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی پیرامون ‌سازوکار مالیات‌ستانی از سوی شاغلان حرف پزشکی مطرح شد.
  • رونمایی سه محصول تشخیص آزمایشگاهی ساخت ایران در نمایشگاه ایران‌هلث

    صبح‌ شنبه ۲۹ اردیبهشت‌‌‌ماه، در بیست‌‌‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌‌‌هلث، طی مراسمی با حضور روح‌‌‌الله دهقانی، معاون علمی ریاست جمهوری و حیدر محمدی، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، از سه محصول در حوزه تشخیص آزمایشگاهی رونمایی شد؛ این فناوری‌‌‌ها برای اولین بار، توسط گروه شرکتی پیشتازطب در ایران بومی‌‌‌سازی و تولید شده‌‌‌اند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر