دست کوتاه کشاورزان از نهاده‌های یارانه‌ای

 در شرایطی که تحریم و کرونا دست به دست هم داده، نیاز یک وفاق و عزم ملی برای تولید و کاهش هزینه‌های تولید محسوس است. یکی از نقدهای صنوف تولیدی در حوزه کشاورزی ناهمخوانی‌های وزارت جهاد کشاورزی با فعالان این اصناف است. با وجودی که قیمت نهاده‌هایی مانند کنجاله سویا و ذرت اعلام می‌شود اما زمان توزیع آن کشاورزان و تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است. تولید در کشاورزی بنا به شرایط جوی و اقلیمی زمان مشخصی دارد. بذر هر محصول در زمان مشخصی کاشته می‌شود. تقویت خاک باید در زمان خاصی انجام شود و همین‌طور مراحل داشت و برداشت در بازه‌های زمانی تعیین‌شده انجام می‌گیرد. مسوولان دولتی همیشه در پاسخ تشکل‌ها و اصناف کشاورزی از وجود همه نهاده‌ها از جمله کود و سم در انبارها خبر می‌دهند اما نحوه توزیع به گونه‌ای است که معمولا کشاورزان آن را نوشداروی بعد از مرگ سهراب عنوان می‌کنند. 

رئیس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به کمبود کود و مشکلات موجود در سیستم توزیع این نهاده مورد نیاز کشاورزان این سوال را مطرح کرد که اگر گفته می‌شود کود به میزان کافی وجود دارد پس چرا با قیمت یارانه‌ای و در زمان مناسب در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد و کشاورزان مجبورند کود مورد نیاز خود را چند برابر از بازار آزاد تهیه کنند؟

  مشکلات تامین اوره

محمد شفیع ملک‌زاده با بیان اینکه کود باید با قیمت یارانه‌ای به موقع در اختیار کشاورزان قرار گیرد به «ایسنا» گفت: قیمت هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود اوره یارانه‌ای ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان است. البته قیمت تمام شده کود بالاتر از این مقدار است اما دولت برای حمایت از تولید، مابه‌التفاوت آن را به پتروشیمی پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه از یک طرف میزان تخصیص سهمیه کود اوره به بخش کشاورزی کافی نیست و از طرف دیگر در نظام توزیع، مشکلات زیادی وجود دارد و نظارت درستی بر بخش توزیع صورت نمی‌گیرد، کود یارانه‌ای به میزان کافی و به موقع در اختیار کشاورزان قرار نگرفته و کشاورزان ناچارند کود اوره را از بازار آزاد و با قیمت

 ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزارتومان تهیه کنند که باید هزینه گزافی را بپردازند یا اینکه به دلیل نامناسب بودن وضعیت نقدینگی و عدم توانایی خرید به تولید خود ضربه بزنند و از کود اوره استفاده نکنند که در این صورت عملکرد آنها با کاهش شدید مواجه می‌شود و تولید چندانی روی نمی‌دهد و بعد از یک فصل کاری کشاورز بهره‌ای نمی‌برد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی با استناد به ادعاهای مسوولان شرکت خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اگر کود به میزان کافی وجود دارد پس چرا با قیمت یارانه‌ای و در زمان مناسب در اختیار کشاورزان قرار داده نمی‌شود؟ کشاورز وقتی مجبور است کود را چند برابر از بازار آزاد تهیه کند، این به معنای کمبود کود است.به گفته وی دولت باید مابه‌التفاوت قیمت کود اوره یارانه‌ای و آزاد را به پتروشیمی پرداخت کند که بعضا تاخیر در پرداخت‌ها توسط دولت، بهانه‌ای برای پتروشیمی‌هاست که از تحویل کود به وزارت جهادکشاورزی امتناع کرده و آن را صادر یا به قیمت آزاد بفروشد.

  کمبود کود در همه استان‌ها

ملک‌زاده با بیان اینکه کشور سالانه به ۳ تا ۵/ ۳ میلیون تن کود اوره نیاز دارد، گفت: با وجود این وزارت جهاد کشاورزی درخواست ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن کود به دولت داده که مختص چند محصول اساسی از جمله گندم، کلزا و... است. البته همین مقدار هم به درستی و به موقع در اختیار وزارت جهاد قرار داده نشده است. از طرفی زمانی کود در اختیار کشاورزان گذاشته می‌شود که زمان مصرف کود به پایان رسیده و به نوعی نوشداروی پس از مرگ سهراب است.

وی در ادامه گفت: اگر کسی باور ندارد که قیمت کود اوره در بازار آزاد ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزارتومان است کافی است از پشت میز و اتاقش خارج شود و سری به بازارهای مختلف در شهرستان‌ها بزند تا با واقعیت مواجه شود. در حال حاضر کشاورزان در همه استان‌های کشور با کمبود کود مواجه هستند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه گفته می‌شود قیمت کود اوره در بازار آزاد از قیمت فروش اوره در بورس کالا نیز به مراتب بیشتر است، اظهار کرد: شاید در بورس قیمت‌ها کمتر باشد ولی بورس ارتباطی با بازار آزاد ندارد و کشاورز کود مورد نیاز خود را از بازار تهیه می‌کند.

  کود فسفاته در بازار آزاد کیسه‌ای ۳۲۰ هزارتومان!

به گفته رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی برای تهیه کود اوره نیازی به واردات نداریم ولی بخش زیادی از کودهای پتاس و فسفاته یا مواد اولیه آنها وارداتی است و کود فسفاته که باید کیسه‌ای ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان در اختیار کشاورز قرار گیرد، در حال حاضر در بازار آزاد تا کیسه‌ای ۳۲۰ هزارتومان قیمت دارد. وقتی این نهاده‌ها سه تا چهار برابر مقرر هزینه دارد تولید هم دچار مسائل افزایش قیمتی می‌شود. 

  خاک‌های ما کمبود اوره دارند

ملک‌زاده همچنین به اهمیت کود اوره در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: کود اوره برای رشد گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی بعد از کاشت به خاک اضافه می‌شود تا گیاه به خوبی رشد کند و عملکرد آن بهبود یابد. با توجه به اینکه خاک‌های ما از لحاظ اوره به شدت فقیرند باید برای تقویت خاک از این کود استفاده شود و مهم این است که کود اوره در زمان خودش و با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا بعد بتوان برای کالاهای تولیدشده قیمت واقعی تعیین کرد تا تولیدکننده متضرر نشود.