گروه بورس جهانی- کتایون دارابی: در اواخر ماه مارس قیمت محموله‌های پی وی سی در بازارهای آسیایی با کاهش روبه رو شد. به این ترتیب تولیدکنندگان پیشنهادهای خود را در بازارهای پی وی سی کاهش دادند. به طوریکه تن پی وی سی در منطقه خلیج فارس، پاکستان و هندوستان 30 دلار و در شرق مدیترانه 20 دلار نسبت به هفته قبل از آن افت را تجربه کرد. در همین حال یک تولیدکننده بزرگ تایوانی قیمت محموله‌های پی وی سی خود را تا 50 دلار در هر تن در اواخر ماه مارس کاهش داد.

این در حالی است که با افت قیمت محموله‌های پی وی سی در بازارهای آسیایی به میزان ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر تن، احتمال می‌رود روند نزولی قیمت پی وی سی در بازارهای آسیایی ادامه‌دار شود.
همچنین در شرق مدیترانه تقاضای بازار محصولات پزشکی در اواخر ماه مارس کمتر از هفته‌های پیشین آن بوده است. در هندوستان عدم تمایل خریداران سبب افت قیمت
پی وی سی به میزان ۳۰ دلار در هر تن شد. با این حال فعالان بازار انتظار دارند در هندوستان در ماه آوریل تقاضا بهبود یابد.
در پاکستان هم محموله‌های پی وی سی با افتی معادل 30 دلار در هر تن مواجه شدند و به این ترتیب قیمت هر تن پی وی سی در محدوده یک هزار و 10 تا یک هزار و 30 دلار قرار گرفت.
با این حال پیشنهاد محموله‌های پی وی سی از سوی تاجران تایلندی یک هزار و ۲۰ تا یک هزار و ۲۵ دلار در هر تن سی اف آر عنوان شده است، البته تعداد محدودی از محموله‌ها در اوایل ماه آوریل با قیمت یک هزار و ۱۰ دلار در هر تن بارگیری شده‌اند.
در امارات متحده عربی هم محموله‌های
پی وی سی با هزینه حمل‌ونقل یک هزار و ۶۰ تا یک هزار و ۷۰ دلار توسط تاجران پیشنهاد شده‌اند. در همین حال برخی از تاجران کره‌جنوبی قیمت پی وی سی را یک هزار و ۳۰ دلار در هر تن اعلام کرده‌اند.
از سوی دیگر در منطقه شمال شرقی آسیا محموله‌های پی وی سی در ماه آوریل یک هزار و 20 تا یک هزار و 40 دلار در هر تن با هزینه حمل و نقل شنیده شده است. در حالی که محموله‌های ارائه شده در ماه آوریل و در ایالات متحده یک هزار و 20 دلار در هر تن است.
بازار واردات پی وی سی از ایالات متحده به مقصد ترکیه در ماه آوریل ضعیف بود، از سوی دیگر تقاضا نیز در این منطقه در حد پایینی قرار داشت؛ به طوری که محموله‌های ارائه شده در ترکیه در محدوده ۹۸۰ تا ۱۰۰۰ دلار در هر تن سی اف آر قرار داشت. به همین دلیل بیشتر خریداران ترجیح دادند از خرید پی وی سی صرفنظر کرده و در انتظار افت بیشتر قیمت ها باشند.
در هندوستان هم محموله‌های ارائه شده از تایوان در ماه آوریل با تخفیف 10 دلاری مواجه شده و در محدوده یک هزار و 30 دلار قرار گرفت. به این ترتیب قیمت پی وی سی در هندوستان بین یک هزار و 20 تا یک هزار و 30 دلار در هر تن سی اف آر شنیده شد. محموله‌های پی وی سی کره جنوبی در ماه آوریل هم در محدوده یک هزار و 40 دلار در هر تن قرار داشت.
از این رو انتظارها در بازار جهانی پی وی سی تا پایان ماه آوریل نزولی است، گر چه برخی از معامله‌گران انتظار بهبود بازار پی وی سی را در برخی از مناطق آسیا دارند.

اخبار کوتاه از صنعت پتروشیمی
گروه بورس جهانی- ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻫﻤﻜﺎری و رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدی OECD ﭘﻴﺶ‌ﺑﻴﻨﻲ ﻛﺮد ﻛﻪ دوﻟﺖ ﭼﻴﻦ در ﺳﺎل 2016، در راﺳﺘﺎی رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدی ﺟﺎی آﻣﺮﻳﻜﺎ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان بزرگ‌ترﻳﻦ ﻗﺪرت اﻗﺘﺼﺎدی ﺟﻬﺎن ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ. به‌رﻏﻢ ﻛﻨﺪ ﺷﺪن روﻧﺪ رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎد ﭼﻴﻦ، ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ رﺷﺪ اقتصادی این کشور ﻃﻲ دﻫﻪ ﻛﻨﻮﻧﻲ در ﺣﺪود 8 درﺻﺪ خواهد بود. اﻗﺘﺼﺎد ﭼﻴﻦ در ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﻴﻼدی ﺷﺎﻫﺪ 8/7 درﺻﺪ رﺷﺪ بوده است ﻛﻪ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ رﺷﺪ در ﺑﻴﺶ از ﻳﻚ دﻫﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ اﺳﺖ. دوﻟﺖ ﭼﻴﻦ ﻃﻲ ﭘﻨﺞ ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻬﺘﺮ از ﻫﻤﻪ اﻋﻀﺎی اﻳﻦ ﺳﺎزﻣﺎن و ﺑﻴﺶ از ﻫﻤﻪ ﻛﺸﻮرﻫﺎی در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﺑﺎ ﺑﺤﺮان ﻣﺎﻟﻲ و اﻗﺘﺼﺎدی ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ کند و ﺑﺮای ﭼﻬﺎرﻣﻴﻦ دﻫﻪ ﻣﺘﻮاﻟﻲ وﺿﻌﻴﺖ ﻣﻌﻴﺸﺘﻲ ﻛﺸﻮر را ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺸﺪ.
*ﭘﺘﺮوﺷﻴﻤﻲ ﭼﻴﻦ در ﻣﻨﻄﻘﻪ Fujian Meide ﺑﺎ ﺷﺮﻛﺖ آﻣﺮﻳﻜﺎﻳﻲ UOP ﻳﻚ ﻗﺮارداد ﺑﺮای ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ، ﻛﺎﺗﺎﻟﻴﺴﺖ، ﺗﻬﻴﻪ ﻟﻮازم، آﻣﻮزش ﻛﺎرﻛﻨﺎن و دﺳﺖ اﻧﺪرﻛﺎران، اراﺋﻪ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی و ﺳﺎﻳﺮ سرویس‌های ﺟﺎﻧﺒﻲ، ﺑﺮای راه‌اﻧﺪازی ﻳﻚ واﺣﺪ ۶۶۰ ﻫﺰار ﺗﻦ ﭘﺮوﭘﻴﻠﻦ از ﻃﺮﻳﻖ ﺧﻮراک ﮔﺎز ﭘﺮوﭘﺎن ﺑﻪ اﻣﻀﺎ رﺳﺎﻧﻴﺪ. اﻳﻦ ﭘﺮوژه در ﺳﺎل ۲۰۱۵ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم می‌رسد. ﻛﺸﻮر ﭼﻴﻦ ۱۵ درصد ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺟﻬﺎﻧﻲ ﭘﺮوﭘﻴﻠﻦ را در ﺑﺮ دارد.
اﻳﻦ ﻣﺠﺘﻤﻊ از زﻳﺮ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻫﺎی ﮔﺮوه ﺻﻨﻌﺘﻲ ﺑﺴﺘﻪ‌ﺑﻨﺪی ﭼﻴﻦ، بزرگ‌ترﻳﻦ ﻣﺼﺮف‌ﻛﻨﻨﺪه ﭘﻠﻲ ﭘﺮوﭘﻴﻠﻦ ﺑﺎ ﮔﺮﻳﺪ ﻓﻴﻠﻢ است. ﺷﺮﻛﺖ ﺳﻴﻨﻮﭘﻚ ﭼﻴﻦ بزرگ‌ترﻳﻦ ﻣﺠﺘﻤﻊ ﭘﺎﻻﻳﺸﻲ- ﭘﺘﺮوﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ در آﺳﻴﺎ،ﻛﻪ ﺧﻮد را بزرگ‌ترین رﻗﻴﺐ ﺻﻨﻌﺘﮕﺮان ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺧﺎور ﻣﻴﺎﻧﻪ می‌داند، ﺗﺎﻛﻨﻮن از ﻣﺎده ﻧﻔﺘﺎی وارداﺗﻲ به عنوان ﺧﻮراک مجتمع‌ها اﺳﺘﻔﺎده می‌کرده ﻛﻪ ﺑﺎ ﭘﻴﺮوی از ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﻧﻮﻳﻦ، اﺳﺘﻔﺎده از ﮔﺎز وارداﺗﻲ از آﻣﺮﻳﻜﺎ (ﻛﻪ از ﻃﺮﻳﻖ شیل ﮔﺲ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪه ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎر ارزان و ﻓﺮاوان است) را به عنوان ﺧﻮراک مجتمع ها ﺑﺮﮔﺰﻳﺪه اﺳﺖ.
ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ اﻗﺘﺼﺎدداﻧﺎن ﭼﻴﻨﻲ، ارزش اﻓﺰوده ﻣﻮاد ﭘﺘﺮوﺷﻴﻤﻲ ﺣﺎﺻﻠﻪ از ﺧﻮراک ارزان ( ﮔﺎز اﺳﺘﺤﺼﺎﻟﻲ از شل ﮔﺲ و ﺗﺒﺪﻳﻞ زﻏﺎل ﺳﻨﮓ ﺑﻪ الفین‌ها) ﺧﻴﻠﻲ ﻣﻘﺮون به صرفه است. ﮔﺮوه ﺳﻴﻨﻮﭘﻚ ﭼﻴﻦ در ﺳﺎل ۲۰۱۲ ﺣﺪود ۸/۱۲ درصد ﻛﺎﻫﺶ در ﺳﻮد ﺧﺎﻟﺺ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎل ۲۰۱۱ را ﮔﺰارش ﻛﺮده اﺳﺖ. ﭼﻴﻦ بزرگ‌ترﻳﻦ واردﻛﻨﻨﺪه ﻣﻮادﭘﺘﺮوﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ در آﺳﻴﺎ است.
*دو ﺷﺮﻛﺖ ﻋﻈﻴﻢ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ‌ﮔﺬار در ﺻﻨﻌﺖ ﻧﻔﺖ و ﮔﺎز و ﭘﺘﺮوﺷﻴﻤﻲ، ﺷﺮﻛﺖ ﻧﻔﺖ ژاﭘﻦ Idemitsu Kosan و ﺷﺮﻛﺖ ﻣﻴﺘﺴﻮﺋﻲ ژاﭘﻦ، ﻳﻚ ﻗﺮارداد ﻳﻚ ﻣﻴﻠﻴﺎرد دﻻری ﺑﺮای راه‌اﻧﺪازی ﻳﻚ واﺣﺪ آﻟﻔﺎ اﻟﻔﻴﻦ ﺑﻪ ﻇﺮﻓﻴﺖ اﺳﻤﻲ 300 ﻫﺰار ﺗﻦ در ﺳﺎل با استفاده از اتیلن تولیدی شرکت شیمیایی DOW ﺗﺎ اواﻳﻞ ﺳﺎل 2017، ﺑﺮای رﻓﻊ ﻧﻴﺎز ﺻﻨایع ﺷﻮﻳﻨﺪه در آﻣﺮﻳﻜﺎ امضا می‌کنند. ﺧﻮراک واﺣﺪ ﮔﺎز ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺣﺎﺻﻠﻪ از ﻣﻨﺎﺑﻊ شیل ﮔﺲ آﻣﺮﻳﻜﺎ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ 85/3 دﻻر ﺑﻮده و اﻳﻦ در حالی است که ﻗﻴﻤﺖ ﺗﻚ ﻣﺤﻤﻮﻟﻪ ای LNG وارداﺗﻲ آﺳﻴﺎ ﺑﻪ آﻣﺮﻳﻜﺎ ﺣﺪود 15/16 دﻻر در هر میلیون بی تی یو است.
*در اوﻟﻴﻦ روز ﺑﻬﺎر ﺳﺎل ﺟﺎری، دولت‌های ﺗﺮﻛﻴﻪ و ﻛﺮه ﺟﻨﻮﺑﻲ ﻳﻚ ﻗﺮارداد ﻣﺪت دار (ﺑﺮای ﺷﺶ ﺳﺎل) به منظور ﺳﻬﻮﻟﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺗﺠﺎری آزاد FTA ﺑﻪ اﻣﻀﺎ رﺳﺎﻧﺪﻧﺪ. ﻳﻜﻲ از ﻣﻮارد اﻳﻦ ﻗﺮارداد، ﺣﺬف ﺗﻌﺮﻓﻪ ﮔﻤﺮﻛﻲ ﻣﻮادﭘﺘﺮوﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ وارداﺗﻲ (ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﻠﻲ اتیلن ها، ﭘﻠﻲ اﺳﺘﺎﻳﺮن و ﭘﻠﻲ ﭘﺮوﭘﻴﻠﻦ، PET،EVA، ABS) ﻣﺎﺑﻴﻦ دو ﻛﺸﻮر است. ﺗﻌﺮﻓﻪ ﮔﻤﺮﻛﻲ ﻣﺎده PVC وارداﺗﻲ دو کشور از اول ﺳﺎل ﻣﻴﻼدی ﺗﺎﻛﻨﻮن از ۵/۶ درصد ﺑﻪ ۶/۱ درصد ﻛﺎﻫﺶ ﻳﺎﻓﺖ.
*ﺷﺮﻛﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ‌ﮔﺬار آﻣﺮﻳﻜﺎﻳﻲ William بزرگ‌ترﻳﻦ دارﻧﺪه ﻟﻴﺴﺎﻧﺲ ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز الفین‌ها، درﺻﺪد اﺳﺖ ﻳﻚ واﺣﺪ ﭘﺮوﭘﻴﻠﻦ ﺑﻪ ﻇﺮﻓﻴﺖ اﺳﻤﻲ 500 ﻫﺰار ﺗﻦ در ﺳﺎل از ﻃﺮﻳﻖ دی ﻫﻴﺪروژﻧﺎﺳﻴﻮن ﮔﺎز ﭘﺮوﭘﺎن، در ﻣﻨﻄﻘﻪ آﻟﺒﺮﺗﺎ - ﻛﺎﻧﺎدا در ﻧﻴﻤﻪ دوم ﺳﺎل 2015 راه‌اﻧﺪازی کند. اﻳﻦ ﺷﺮﻛﺖ، ﭘﺮوﭘﻴﻠﻦ ارزان ﺗﻮﻟﻴﺪ می‌کند و از ﻃﺮﻳﻖ ﺧﻂ ﻟﻮﻟﻪ، ﺗﻮﻟﻴﺪات را از ﺷﻤﺎل آﻣﺮﻳﻜﺎ ﺑﻪ ﺟﻨﻮب ﻛﺸﻮر ﻫﺪاﻳﺖ می‌کند.
*یک ﻣﻘﺎم ﭼﻴﻨﻲ از ﺗﻤﺎﻳﻞ دوﻟﺖ ﭼﻴﻦ ﺑﺮای ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺑﺎ ﺷﺮﻛﺖ آﻣﺮﻳﻜﺎﻳﻲ اکسان ﻣﻮﺑﻴﻞ در ﭘﺮوژه ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻴﺪان ﻧﻔﺘﻲ ﻗﺮﻧﻪ ﻏﺮﺑﻲ (فاز۱) ﻋﺮاق ﺑﺎ ﻇﺮﻓﻴﺖ اﺳﻤﻲ ﺗﻮﻟﻴﺪ روزاﻧﻪ ۴۰۰ ﻫﺰار ﺑﺸﻜﻪ ﻧﻔﺖ ﺧﺎم ﺧﺒﺮ داد. ﺷﺮﻛﺖ ﻣﻠﻲ ﻧﻔﺖ ﭼﻴﻦ در اواﺧﺮﻣﺎه دﺳﺎﻣﺒﺮ ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﺮای درﻳﺎﻓﺖ ۶۰ درصد از ﺳﻬﺎم اکسان ﻣﻮﺑﻴﻞ در ﭘﺮوژه ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻳﻦ ﻣﻴﺪان ﻧﻔﺘﻲ اﻋﻼم آﻣﺎدﮔﻲ ﻛﺮده ﺑﻮد. این ﺷﺮﻛﺖ و ﺷﺮﻛﺖ اﻧﮕﻠﻴﺴﻲ- ﻫﻠﻨﺪی ﺷﻞ در ﺳﺎل ۲۰۰۹ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ درﻳﺎﻓﺖ ﺣﻖ اﻣﺘﻴﺎز ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻴﺪان ﻧﻔﺘﻲ ﻗﺮﻧﻪ ﻏﺮﺑﻲ ﺷﺪﻧﺪ و ﻗﺮارداد ﻧﻬﺎﻳﻲ اﻳﻦ ﻣﻴﺪان را ﺑﺎدوﻟﺖ ﺑﻐﺪاد اﻣﻀﺎ ﻛﺮدﻧﺪ.