ناصر حجازی دروازه بان چهل و یکم جهان

ناصر حجازی دروازه‌بان و کاپیتان سابق تیم ملی این روزها در بستر بیماری است. حجازی یکی از بزرگ‌ترین دروازه‌بانان تاریخ فوتبال آسیا است که ۱۰ سال قبل به عنوان دومین دروازه‌بان قرن آسیا و چهل و یکمین دروازه‌بان برتر جهان در قرن بیستم برگزیده شد. اشاره به این افتخار بزرگ در این روزهای بیماری بی‌مناسبت نخواهد بود:

در رده بندی بهترین دروازه بانان تاریخ فوتبال در قرن بیستم‌، از ایران فقط نام ناصر حجازی سنگربان اسبق تیم ملی ایران در دهه پنجاه شمسی به چشم می‌خورد. رده‌بندی بهترین دروازه بانان قرن در سال ۱۹۹۹ و در پایان قرن بیستم توسط فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار انجام شد. انتخاب برترین دروازه بانان قرن در یک فرآیند ۵ مرحله‌ای از سوی IFFHS و توسط روزنامه نگاران و کارشناسان فوتبال از تمام کشورهای دنیا انجام شده است و مبنای انتخاب نیز عملکرد دروازه‌بانان طی قرن گذشته در مسابقات داخلی و بین‌المللی بوده است.

لئو یاشین دروازه‌بان اسبق تیم ملی شوروی سابق و باشگاه دینامو مسکو با کسب ۱۰۰۲ امتیاز و با فاصله زیادی نسبت به سایر رقبا به عنوان برترین دروازه بان قرن بیستم انتخاب شد. اسامی‌۵ دروازه بان برتر فوتبال در قرن بیستم به این ترتیب است:

۱.لئو یاشین (شوروی سابق) ۱۰۰۲ امتیاز

۲.گوردن بنکس (انگلستان) ۷۱۷ امتیاز

۳.دینو زوف (ایتالیا) ۶۶۱ امتیاز

۴.سپ مایر (آلمان) ۴۵۶ امتیاز

۵.ریکاردو زامورا (اسپانیا ) ۴۴۳ امتیاز

در فهرست ۵۰ نفره دروازه‌بان برتر قرن بیستم، فقط نام دو آسیایی به چشم می‌خورد که محمد الدعایه با کسب ۲۵ امتیاز در رده ۳۹ و ناصر حجازی با کسب ۲۱ امتیاز در رده ۴۱ قرار گرفته‌اند. به این ترتیب در رده‌بندی دروازه بانان برتر قرن در قاره آسیا حجازی پس از الدعایه در رده دوم قرار می‌گیرد. نکته قابل توجه اینکه رده‌بندی و امتیاز دهی در قاره‌های مختلف متفاوت از رده‌بندی جهانی است.