«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توئیتر به فاجعه حمله شیمیایی حلبچه و سردشت توسط رژیم صدام، دیکتاتور سابق عراق اشاره کرد.

وی در این پیام توئیتری نوشت: نخست آنها (غرب) وقوع این حمله را انکار کردند، سپس ایران را مقصر قلمداد کردند. (اما) زمانی که آشکار شد که متحد خودشان، تسلیحات شیمیایی آنها را استفاده کرده، سکوت اختیار کردند. غرب ممکن است دوست داشته باشد حادثه وحشتناک حلبچه و سردشت - از ۳۱ سال پیش تا به امروز- را فراموش کند اما نه ما و نه برادران کُردمان آن را فراموش نخواهیم کرد.

وزیر امور خارجه ایران در پیام خود در توئیتر تصویر زیر را نیز منتشر کرده است.

13971225001283_Test_NewPhotoFree

بمباران شیمیایی حلبچه در 25 اسفند 1366 توسط حکومت بعث عراق صورت گرفت. این بمباران بخشی از عملیات گسترده‌ای به نام عملیات انفال بود که بر ضد ساکنان مناطق کردنشین عراق انجام گرفت. در پی عملیات والفجر 10 توسط ایران و تصرف بخشهایی از کردستان عراق در اواخر سال 1366 که منجر به استقبال مردم این مناطق از نیروهای ایرانی شد، صدام به علی حسن المجید معروف به علی شیمیایی، دستور بمباران شیمیایی این مناطق را داد که در پی این حمله حدود پنج هزار تن از مردم غیرنظامی حلبچه کشته شدند. حمله شیمیایی به حلبچه که به کشتار حلبچه یا جمعه خونین نیز شناخته میشود، یک نسل‌کشی مردم کُرد بود که در 16 مارس 1988 به وسیله بمباران شیمایی توسط نیروهای دولتی عراقی در شهر حلبچه کردستان عراق در طی روزهای پایانی جنگ ایران و عراق روی داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.