محسن هاشمی در مراسم کاشت درخت ایثار که با حضور خانواده معظم شهدا و ایثارگران در حرم مطهر امام خمینی(ره) در بهشت زهرا(س) برگزار شد، گفت: در ابتدای انقلاب در تهران تنها ۷۵ بوستان وجود داشت که ۳ هزار هکتار فضای سبز از گذشته برای آن در نظر گرفته شده بود که امروز هر چند بخشی از باغات تهران از بین رفته و جای خود را به برج ها و اماکن تجاری داده است، نباید فراموش کنیم که بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ پارک در تهران داریم و فضای سبز پیرامونی تهران به ۴۰ هزارهکتار رسیده است. با هزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز پیرامونی تهران که فردا توسط رئیس جمهور افتتاح می شود، کمربند سبز پیرامون تهران به ۴۱ هزار هکتار می رسد.

وی افزود: شهرداری تهران براساس برنامه ویژه ای که به مناسبت هفته منابع طبیعی تدارک دیده است با کاشت درختان چنار در خیابان ولیعصر(عج) هر روز برنامه ای را در این راستا اجرا می کند که بنده نیز افتخار دارم تا امروز در کنار خانواده های معزز شهدا در هفته درختکاری، درختی را کاشته و این روز را به عنوان یک روز مبارک در زندگی خود ثبت کنم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه استانداردهای جهانی سرانه فضای سبز ۲۵ مترمربع است، تصریح کرد: در ایران براساس اعلام وزارت مسکن استاندارد فضای سبز ۱۲ تا ۱۶ مترمربع در نظر گرفته شده است که تقاضا داریم این استاندارد را تغییر داده و به همان ۲۵ متر مربع برسانند.

وی با اشاره به اینکه تهران باید براساس برنامه ۵ ساله دوم در سال ۹۷، ۱۷ مترمربع سرانه فضای سبز داشته باشد، گفت: فکر می کنیم با تلاش معاونت خدمات شهری به این میزان برسیم به طوری که در حال حاضر سرانه فضای سبز تهران از مرز ۱۵ مترمربع گذشته است و شاید هم به ۱۶ مترمربع رسیده باشد.

به گفته هاشمی برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران در حال تدوین است که امیدواریم طبق این برنامه میزان سرانه فضای سبز تهران را به استاندارد جهانی یعنی ۲۵ مترمربع برسانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: البته نباید فراموش کنیم که فضای سبز پیرامونی تاثیر چندانی بر شهر تهران ندارد و باید برای متوازن کردن مساحت فضای سبز مناطق مختلف تهران تلاش شود؛ چراکه در برخی نقاط به ازای هر هزار و ۷۰۰ نفر یک بوستان و در نقطه ای دیگر به ازای هر ۸ هزار نفر یک بوستان وجود دارد. این موضوع نشان می دهد که توسعه متوازن را در تهران دنبال نکرده ایم. بنابراین باید تلاش ویژه ای برای افزایش فضای سبز مناطق ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۷ صورت گیرد و دیگر شاهد کمبود پارک در مناطق مختلف شهر نباشیم.

وی افزود: با تحقق افزایش فضای سبز در تهران شهروندان می توانند به شهرداری افتخار کنند و زمانی برسد که ادعا کنیم، سرانه فضای سبز تهران به استانداردهای جهانی رسیده است.

هاشمی با اشاره به توجه ویژه رهبری به فضای سبز و دستورات ویژه ایشان در این حوزه گفت: با توجه به اینکه شورای جدید شهر تهران براساس آرای حداکثری مردم انتخاب شد و اعضا باید ۴ سال آینده را سرلوحه کار خود قرار دهند و نسبت به این وظیفه خود در حوزه فضای سبز شهر تهران می کوشند.

وی ادامه داد: نباید بگذاریم فضای سبز از افراد حقیقی و حقوقی که نفوذ دارند و می توانند گهگاه اقدامات خارق العاده غیرقانونی انجام دهند، آسیب ببیند. ما باید با این افراد مقابله کنیم و نقش خود را با حفظ درختان به خوبی ایفا کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر درخت باید ناموس ما فرض شود، خاطرنشان کرد: باید هر نقطه ای که جای خالی می بینیم و امکان کاشت درخت وجود دارد، درختی بکاریم و بهتر است به جای شعار "هر خانواده ایرانی یک درخت"، هر شهروند ایرانی یک درخت را عنوان کنیم. شهرداری هم باید امکانات لازم را برای کاشت درخت در اختیار شهروندان قرار دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و دفاع مقدس گفت: امروز اگر با آرامش می توانیم در کنار هم درخت بکاریم، مدیون شهدا هستیم که از اولین روز نهضت انقلاب، ۸ سال دفاع مقدس و مقابله در مرزها و پس از آن در کنار ملیت های مختلف برای حفظ مرزهای کشور با داعش تن به تن جنگیدند. با گرامی داشت خون شهدا، نهال انقلاب را باید با خدمت رسانی پایدار نگه داریم.

وی افزود: نباید فراموش کنیم هر نظامی که مشروعیت خود را از مردم به دست می آورد به کارآمدی نیاز دارد. نمی شود گفت چون رای مردم را داریم تا ابد مشروع هستیم. مردم انتظار حل مشکلات و خدمت رسانی را دارند و مسئولان نیز باید به آن ها رسیدگی کنند.

هاشمی با بیان اینکه مرحوم آیت الله هاشمی از کویر به ریاست جمهوری رسید و عاشق ایران بود، گفت: آرزوی ایشان داشتن ایرانی آباد و آزاد بود و فکرشان این بود که بدون ایجاد مشکل برای مردم به اهداف آبادی برسیم و ایرانی سربلند داشته باشیم؛ که راه حل آن را نیز عدم خروج از اعتدال می دانستند. امیدواریم در این مهم افراط و تفریط نکنیم و به اهدافمان که همان ایران آباد است، برسیم.

 وی همچنین در حاشیه این افتتاحیه در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال نام‌گذاری ساختمان شماره دو شورای شهر به نام سعید حجاریان که در شبکه های اجتماعی مطرح شد، گفت: این بحث مطرح بود اما از تصمیم کمیسیون نام گذاری اطلاعی ندارم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.