تفریح در بوستان‌هــای بانوان تهران

تهران هم شد جای زندگی؟! نه کوهی، نه دشتی؛ حیف! سوء‌تفاهم نشود، این نوشته‌ها نگاهی مردستیزانه ندارند. اما در و دیوار این شهر آنقدر خشک و خشن به ما خیره شده که می‌خواهیم روزی را فارغ از هر فکر و اتفاقی به خودمان اختصاص دهیم. خوشبختانه این روحیه لطیف و حساس خانم‌ها از نگاه‌ مدیران شهری به دور نبوده و به اوقات فراغت و سلامت روحی و جسمی بانوان هم نگاهی هرچند گذرا شده است. نتیجه اینکه از بین ۱۵۰۰ بوستان موجود در سطح شهر، عجالتا ۵ تای آن را صرفا برای بانوان در نظر گرفته‌اند تا بدون هیچ دغدغه و محدودیتی از فضای رو باز و سرسبز طبیعت استفاده کنند. اگر تا به حال از چنین فضاهای زیبایی بی‌خبر بوده‌اید، بار و بندیلتان را جمع کنید تا به یکی از نزدیک‌ترین بوستان‌های بهشت مادران، پردیس بانوان، شهربانوی بوستان ولایت، نرگس بوستان قائم برویم. قبل از رفتن یادتان باشد روزهای تعطیل و جمعه بوستان‌ها باز نیستند و همچنین قید آوردن حیوانات خانگی به اینجاها را بزنید. در ضمن باید دوربین و کبریت را در خانه جا بگذارید! در این مکان‌ها خبری از گرفتن عکس و فیلم‌های یادگاری و همچنین روشن کردن آتش و گاز پیک‌نیکی نیست و شدیدا با خاطیان برخورد می‌شود! پس بهتر است از شب قبل غذایی آماده کرده و یا به خوردن غذای بوفه و رستوران‌های این بوستان‌ها رضایت بدهید.

قدیمی‌ترین بهشت مادران!

هرکس که پل سیدخندان را خوب بشناسد، نام خیابان جلفا کاملا برایش آشناست، تقریبا در اواخر این خیابان به خیابان دیگری به نام کاویان غربی می‌رسید و کمی جلوتر در ورودی بوستان بهشت مادران را می‌بینید. البته این بوستان با ماشین شخصی خیلی خوش‌مسیر است و از بزرگراه رسالت و شهید حقانی نیز دسترسی دارد. بهشت مادران مساحتی در حدود ۱۹ هکتار دارد و از اراضی قدیم عباس‌آباد منطقه ۳ محسوب می‌شود، اما از سال ۸۷ به اولین بوستان اختصاصی بانوان تبدیل شده است. برای داخل شدن به بهشت مادران می‌توان از درهای خیابان پروانه، شقاقی و شفا‌پی استفاده کرد. اگر از در اصلی وارد شدید، خود را برای یک ورزش درست و حسابی در مسیری مار پیچ آماده کنید، انگار که با پای پیاده وارد ماکت کوچکی از پیچ هزار چم جاده چالوس شده‌اید! وقتی حسابی سرگیجه گرفتید، به میدان آب‌نما یا میدان اصلی پارک می‌رسید. البته زیاد نگران نباشید، در تمامی مدخل‌های ورودی و خروجی مسیرها، بانوان حراستی پارک با اونیفورم‌های متحد‌الشکل کرم رنگی شما را با رویی گشاده راهنمایی می‌کنند. در این بوستان امکاناتی همچون خانه فرهنگ حوراء، خانه سلامت مادر، سالن تیر و کمان، آمفی تئاتر روباز، پیست دوچرخه‌سواری و ایستگاه روزنامه‌خوانی وجود دارند. اگر بخواهید از اکثر قسمت‌های عمومی بهشت مادران استفاده کنید، در ضلع جنوب و جنوب شرقی بوستان به سالن چندمنظوره، بوفه، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، جاده تندرستی، زمین بازی کودکان و کتابخانه دسترسی دارید. ناگفته نماند در ضلع شمال غربی یک زمین بازی کودکان دیگر نیز وجود دارد. این موضوع حتما یادتان باشد، اگر فرزند پسر دارید، فقط در سنین کمتر از ۵سال به آنها اجازه ورود داده می‌شود، در غیر این صورت از ورود پسر شما ممانعت شده و جای دلخوری باقی نمی‌ماند! ساعات‌های ورود و خروج نیز در نیمه دوم سال از ساعت ۷ صبح تا حدود ساعت ۵ و ۶ بعدظهر است، البته بهتر است از روز قبل با شماره‌های ۱۶-۲۲۸۸۱۱۱۵ تماس بگیرید تا اطلاعات دقیق‌تری به‌دست آورید. اگر نفستان یاری کند و به انتهای شمالی پارک بروید، پیاده راهی زیبا با درختانی سرسبز در انتظارتان است.

بانوان در پردیسی دیگر

برای رفتن به دومین پارکی که در سال ۱۳۸۷راه‌اندازی شده، باید خود را به منطقه ۱۵و اتوبان بسیج برسانید، از آن‌جا به بعد خیلی راحت است، چون درست در ضلع جنوب غربی میدان بسیج و در ابتدای بزرگراه آزادگان، بوستان بزرگی با همین نام در حال خودنمایی است. وقتی پیاده به سمت شمال بوستان آزادگان بروید، دیوار بزرگ و صورتی رنگ زیبایی را خواهید دید که پایین آن با طرحی از تراشه‌های سنگ میگون سرخ تزئین شده است. اینجا بوستان پردیس بانوان است. پشت همین دیوار، دیواره‌های نامنظم مثلثی شکلی با تکه سنگ‌های چند رنگ ساخته‌‌اند. برای داخل شدن به پردیس بانوان، فقط یک در ورودی در ضلع جنوب شرقی بوستان قرار دارد و ماموران حراست شما را به‌خاطر دوربین حتما بازدید بدنی می‌کنند، پس اصلا تعجب نکنید، فقط کمی قلقلک دارد! مساحت این بوستان ۲۷ هکتار بوده و سرتاسر پر از گل‌های رنگارنگ و سرسبز است. در این بوستان راه‌یابی بسیار آسان است، چون دو محور اصلی ضربدری پردیس بانوان را به ۴ قسمت تقسیم می‌کند. درست در وسط این ضربدر، آب‌نمایی دایره‌ای شکل قرار دارد که همه برای پیدا کردن یکدیگر پای آن قرار می‌گذارند. این بوستان مثل دشت صاف بوده و برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی عالی است. دورتا دور پردیس نیز برای همین کار ساخته شده و در طرف دیگر ایستگاه‌ تندرستی قرار دارد. از همه اینها که بگذریم طراحی این بوستان تلفیقی از دنیای مدرن و سنتی است. در برخی از مسیرها سایه‌بان‌های مدرنی وجود دارد و شما را به سمت دریاچه مصنوعی بسیار بزرگی هدایت می‌کند. این دریاچه از مکان‌های محبوب همگان برای تفریح و لذت بردن است. دور تا دور دریاچه را آلاچیق‌هایی با طرح روستایی محاصره کرده‌اند. در یک روز شلوغ همه برای این قسمت سر و دست می‌شکنند. البته در بخش شمال غربی بوستان درست زیر درختان قدیمی استراحتگاهی ساخته شده که جوی آبی از وسط آن گذشته و به دریاچه اصلی می‌ریزد. در ساخت این آب‌نما از قلوه‌سنگ‌های رودخانه‌ایی به‌کار رفته و فضای شاعرانه‌ای را ایجاد کرده است.

به‌جز تفریح، فعالیت‌های ورزشی زیادی در بوستان پردیس بانوان وجود دارند که شامل اولین زمین استاندارد فوتبال بانوان،‌ فوتسال، تنیس، بدمینتون و پیست دوچرخه‌سواری است. مجموعه ورزشی چندمنظوره نیز در انتهای غربی محور اصلی قرار گرفته که دارای استخر بسیار زیبا و نیم‌دایره‌ای است. این استخر برای بزرگسالان و کودکان طراحی شده و همچنین مجهز به سونای خشک، بخار و جکوزی است. برای هر سانس استخر فقط باید ۴ هزار تومان پرداخت کنید و برای تدریس خصوصی شنا از شما ۱۰۰ هزار تومان می‌گیرند. در سالن‌های دیگر نیز بسکتبال (۱۲ هزارتومان)، ایروبیک (۱۷ هزار تومان)، بدنسازی (۲۵ هزار تومان) و... آموزش داده می‌شوند. بوستان پردیس بانوان کلینیک تخصصی گل و گیاه نیز دارد. این ساختمان زیبا مانند یک چادر دفرمه و شیشه‌ای تا روی زمین کشیده شده و آموزش‌های رایگانی را با هدف توانمندسازی بانوان ارائه می‌کند. برای استفاده از این امکانات با شماره ۳۳۴۶۱۶۱۷ تماس بگیرید، آنها با مهربانی زیاد شما را راهنمایی می‌کنند. بوستان پردیس بانوان به‌جز ایام تعطیل همه روزه از ساعت ۷ صبح الی ۷ بعدظهر باز و همیشه مختص بانوان است. همچنین در فصل زمستان به‌دلیل تاریکی هوا، زمان اتمام کار بوستان یک ساعت کم می‌شود. در این بوستان نیز ورود فرزندان پسر بالای ۷ سال امکان‌پذیر نیست.

شهری برای بانو!

وقتی بوستان ولایت در سال۱۳۹۰ با آن عظمت و امکانات ساخته شد، شهری هم برای بانوان در نظر گرفته شد. بله درست خواندید شهربانو واقعا برای خودش شهری است! درست است که بیشتر از ۷ هکتار نبوده، اما امکانات یک شهر کاملا زنانه را دارد. در اینجا علاوه بر اینکه لحظه‌های شادی دارید، می‌توانید حسابی به خودتان برسید. پس اصلا وقت را تلف نکنید، چون باید بین ساعت ۸ صبح تا ۵ بعدظهر آنجا باشید. البته اگر تابستان بود تا ۸ شب وقت داشتیم، اما به خاطر تاریکی هوا این مدت زمان کمتر شده است. رفتن به بوستان شهربانو زیاد هم سخت نیست؛ فقط باید تا انتهای اتوبان نواب رفته و در منطقه ‌۱۹ ‌درست نبش اتوبان شهید چراغی یکی از درهای مجموعه شهربانو را پیدا کنید. اگر از قدیمی‌ها بپرسید این محل را به پادگان قلعه مرغی می‌شناسند. ناگفته نماند این بوستان دری هم به داخل بوستان ولایت دارد و در شمالی‌ترین بخش آن واقع شده است. وقتی وارد شهربانو می‌شوید درختان قدیمی کاجی را می‌بینید که از لابه‌لای سنگ فرش‌های خاکستری رنگ سر به فلک کشیده‌اند و بر نیمکت‌های پارکی قرمز رنگی سایه انداخته‌اند. همچنین در این بین ساختمان‌های ساده‌ای با دیوارهای آجری سرخ رنگ و پنجره‌های کوچک و سفید به چشم نوازی این پارک افزوده‌اند. ساختمان‌های شهربانو خیلی پراکنده نبوده و کاملا در دسترس هستند. اگر بخواهیم کروکی امکانات این بوستان را برایتان توصیف کنیم جانمایی آن از این قرار است: در سمت شرق، پیست حرفه‌ای کارتینگ وجود دارد که متاسفانه هنوز پیمانکاری برای راه‌اندازی آن اقدام نکرده، ولی اگر راه بیافتد خیلی هیجان‌انگیز می‌شود. کمی جلوتر از کارتینگ، مجموعه ورزشی چندمنظوره‌ای قرار دارد که ورزش‌هایی همچون ایروبیک، ورزش‌های رزمی و توپی، یوگا و اسکیت در آن دایر است. قیمت کلاس‌ها بسیار مناسب بوده، برای مثال اسکیت و یوگا۱۵هزار تومان است و برای بقیه ورزش‌ها ۱۲ هزار تومان از شما می‌گیرند. مادران هنگام ورزش دیگر نگران بچه‌های خودشان نباشند، چون کنار سالن، مهدکودکی هست که به صورت ساعتی و ماهیانه حتی از طفل شیرخوار شما نگهداری می‌کنند. بهتر از همه استخر جلوی مجموعه ورزشی است. هر سانس این استخر فقط ۵ هزار تومان است به گفته مسوولان تا زمانی که هوای بوستان اجازه دهد می‌توان از استخر استفاده کرد. البته فکر کنم از آبان‌ماه دیگر از این خبرها نباشد؛ بالاخره پاییزی گفته‌اند، سرمایی گفته‌اند! اگر شما هم هوس شنا در پاییز به سرتان زد، برای اطلاع از باز بودن استخر به شماره تلفن ۵۵۴۶۰۱۰۷ زنگی بزنید. بعد از آن در سمت چپ استخر، سالنی برای زیبایی و سالم‌سازی پوست و مو و همچنین آتلیه عکاسی وجود دارد. این مرکز مجهز به امکانات پیشرفته و دیجیتالی است. دنیای زنانه هنوز تمام نشده، چون کنار ساختمان مدیا تک سالن مزون قرار دارد و هر از چندی شوی لباس برگزار کرده و انواع لباس‌های فصلی و مجلسی را به فروش می‌رساند. در پشت این دو ساختمان، گالری هنر با کلاس آموزشی قرار گرفته و در کنار این قسمت کتابخانه و بعد هم رستورانی که غذاهای فست‌فودی ندارد واقع شده است. در انتها ساختمان ۳ طبقه آموزش با کلاس‌های مختلفی وجود دارد که برای آنها مبالغی بین ۳۵ تا ۶۰ هزارتومان دریافت می‌شود.

نرگسی در بوستان قائم

بوستان دیگری که مختص بانوان در اواخر سال ۹۰ با شرایط و قوانین مشابه ساخته شد بوستان ۲۴ هکتاری نرگس بانوان است. این بوستان در منطقه ۱۸ ساخته شده و برای دیدن آن باید تا یافت‌آباد رفت. در خیابان یافت‌آباد (بلوار معلم سابق) خود را به میدان معلم برسانید. در سمت غرب میدان کمی جلوتر بوستان قائم(عج) به صورت طولی در جهت جنوب کشیده شده است. اگر بوستان قائم را تا انتها پایین بروید، پس از مسافتی طولانی تازه به بوستان نرگس می‌رسید. اما تنبل‌ها زیاد نگران نباشند، در انتهای خیابان کناری بوستان قائم، مسیر ماشین‌خوری نیز وجود دارد. از دیگر امکانات بوستان نرگس استخر و سونای سرپوشیده، رینگ تندرستی، پیست اسکیت و دوچرخه، زمین‌های ورزش‌های، تنیس خاکی، تنیس روی میز، بدمینتون، زمین کوچک بازی بچه‌ها، مهدکودک، نمازخانه، کلینیک گل و گیاه (رایگان)، باغ‌راه‌های بسیار زیبا، دریاچه مصنوعی، آلاچیق، کتابخانه و سرویس‌های بهداشتی است. در آخر رستوران نیز مشغول حال راه‌اندازی است. برای گرفتن اطلاعات بیشتر، می‌توانید با شماره تلفن ۶۶۲۲۶۶۶۰ تماس بگیرید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.