لبه پرتگاه متوقف شد

مهرداد بارسا- پروژه سینمایی «لبه پرتگاه» از همان ابتدا پر از حاشیه بود و این حواشی با معرفی بازیگران این فیلم به اوج خود رسید و روز گذشته سیران فیلم اعلام کرد ساخت فیلم لبه پرتگاه به کارگردانی بهرام بیضایی به دلیل فراهم نشدن شرایط لازم، منتفی اعلام شد. حمید اعتیاریان، تهیه‌کننده این فیلم خبر داد که در ماه‌های آینده کار جدید از بیضایی جایگزین «لبه پرتگاه» خواهد شد. بهرام بیضایی و سیران فیلم ضمن تشکر از همه بازیگران و عواملی که قرار بود در این فیلم همکاری کنند، ابراز امیدواری کردند که در فیلم جایگزین آینده از همکاری آنان بهره‌مند شوند. در این نمابر ارسالی به رسانه‌ها توضیحات بیشتری داده نشده تا دلایل توقف این پروژه پنهان بماند.

حمید اعتباریان در گفت‌گویی که با ایلنا داشته است،‌گفت: زمان آغاز فیلمبرداری این فیلم هنوز مشخص نیست، اما در حال حاضر تیم فنی،‌ بازیگران، دکورها و لوکیشن همه آماده هستند تا کار آغاز شود.

وی ادامه داد: مشکلاتی که وجود دارد مربوط به کار است که برای حل شدن آنها «بهرام بیضایی» باید کوتاه بیاید، اما او اعلام کرده که بدون منطقی که می‌بایست از طرف ما ارائه شود، کوتاه نمی‌آید.

اعتباریان اعلام کرد که در هفته جاری جلسه‌ای با «بیضایی» داریم و امیدواریم که او برای آغاز پروژه کوتاه بیاید.

بیضایی در سینمای ایران به کارگردانی سخت‌گیر و همراه با وسواس شهره دارد و در فیلم‌های قبلی خود نیز به خاطر رعایت استانداردهای فیلم‌سازی همواره با تهیه‌کنندگان خود مشکلات بسیاری داشته است. دلیل متوقف شدن این پروژه نیز اختلاف بهرام بیضایی و اعتباریان به عنوان تهیه‌کنده است. از زمان شروع پروژه یکی از اختلافات این کارگردان و تهیه‌کننده بازیگران فیلمش بودند. این موضوع تا جایی ادامه پیدا کرد که به گفته برخی باعث تغییر در فیلمنامه شد و حاصل آن ترکیب بازیگران خیلی عجیب و غریبی بود که اعلام شد.

حضور بازیگرانی چون نگار فروزنده و محمدرضا گلزار به عنوان نقش اصلی در این فیلم غیر قابل پیش‌بینی بود. البته از قبل از عید این اسامی طی یک جریان خبری مطرح و از سوی بهرام بیضایی رد می‌شد که بعدها همان بازیگران برای نقش‌های اصلی معرفی شدند. در میان این بازیگران انصراف حامد بهداد و خبرهایی که از انصراف تعداد دیگری از بازیگران معرفی شده به گوش می‌رسید نیز عجیب بود. حامد بهداد دلیل انصرافش را مسافرت ناخواسته اعلام کرد ولی گویا دلیل این انصراف حضور نداشتن در میان بازیگران اصلی و نقش کوتاهش بود. به گفته یک منبع آگاه پس از اعلام این اسامی بیضایی از نوع بازی یکی از بازیگران اصلی نقش مرد فیلم ابراز نارضایتی کرد و این موضوع اختلاف دیگری شد. اما به گفته این منبع اختلافات فقط در انتخاب بازیگر نبوده است بلکه وسواس بیش از حد بیضایی نیز در توقف این پروژه بی تاثیر نبوده است که این وسواس موجب رقم خوردن هزینه‌های بالا در مرحله پیش تولید بوده است. در گذشته بیضایی گفته بود که این فاصله زیاد در فیلمسازیش تقصیر او نیست بلکه به آدم‌هایی بر می‌گردد که در شرایطی پشت میز تصمیم‌گیری می‌نشینند.

علاقه‌مندان سینما همیشه منتظر دیدن فیلمی از این کارگردان مطرح سینما هستند و همیشه از او درباره این کم کاری می‌پرسند.

بیضایی زمانی در پاسخ به اینکه چطور ده سال موفق به کار کردن نشده، گفته بود: من کم کاری نکرده‌ام، در این مدت فیلمنامه‌هاو نمایشنامه‌های زیادی برای تصویب داده‌ام که مجوز کار نگرفته‌اند یا خواهان تصحیح به نحوی شده‌اند که می‌دانسته‌اند امکان پذیرش آن برایم وجود ندارد و به این نحو مانع از فعالیت فیلمسازی یا تئاتری من شده‌اند. من خیلی دلم می‌خواهد فیلم بسازم و اصلا کارم فرهنگی است و زمانی که مجوز و سرمایه وجود داشته باشد، من ۵ دقیقه هم درنگ نخواهم کرد.

باید بگویم فرصت فیلمسازی از من دریغ شده است و من اگر بخواهم درباره تاریخ سینمای ایران برای شما صحبت کنم، باید بگویم تاریخ سینمای ما، تاریخ آثار ساخته نشده است. پس از این مدت انتظار برای دیدن فیلمی جدید از بیضایی شاید توقف در ساخت آن تلخ‌ترین خبر سینمایی در آغاز سال جدید باشد.