گرفتار

خواننده: علیرضا افتخاری / آهنگساز: جلیل عندلیبی /

اشعار: مولانا، سعدی، حافظ، باباطاهر، عطار نیشابوری، سهیل محمودی / انتشارات: آوای باربد / ژانر: سنتی / فروردین ۱۳۸۹ آلبوم گرفتار به آهنگسازی جلیل عندلیبی و علیرضا افتخاری شامل دو لوح فشرده به نام‌های گرفتار و جاده ابریشم است. دو آلبوم «گرفتار» و «جاده ابریشم» در قالب یک مجموعه، به آهنگسازی محمدجلیل عندلیبی و صدای علیرضا افتخاری توسط موسسه ایران‌ مولانا به بازار موسیقی عرضه شد. آلبوم «گرفتار» شامل هفت قطعه و با اشعاری از مولانا، ابوالقاسم لاهوتی، عارف نقشبندی، وحشی بافقی، هما میرافشار و سهیل محمودی است و آلبوم «جاده ابریشم» نیز که هفت قطعه را شامل می‌شود، کنسرت سال‌های گذشته گروه مولانا و علیرضا افتخاری در ژاپن است و مجددا تولیدشده و به همراه آلبوم «گرفتار» عرضه شده است. در این اثر هابیل علی‌اف و رامیز قلی‌اف هنرمندان و نوازندگان برجسته آذربایجان، گروه مولانا را همراهی کرده‌اند.

علیرضا افتخاری و محمد جلیل عندلیبی پیش از این در آثار بسیاری چون: «تازه به تازه»، «امان از جدایی»، «خداحافظ» و... همکاری داشته‌اند. دو آلبوم «جاده ابریشم» و «گرفتار» به تهیه‌کنندگی موسسه فرهنگی ایران‌مولانا و با همکاری آوای باربد به بازار موسیقی عرضه شد. علیرضا افتخاری از خوانندگان پرکاری است که حضور قابل توجهی در عرصه تولید آلبوم دارد. این خواننده در فروردین ۱۳۳۷ در شهر اصفهان دیده به جهان گشود.

استاد نخست او استاد طباطبایی نوازنده روشندل ویولون بود که به پیشرفت افتخاری کمک‌ زیادی کرد؛ به طوری که صفحاتی از افتخاری در نوجوانی توسط شرکت رویال در استودیو طنین ضبط شد؛ اما وقتی در ۱۴ سالگی نزد استاد تاج اصفهانی افتخار شاگردی نصیبش شد، استاد او را از خواندن و ضبط صفحه بر حذر داشت و یادگیری کامل ردیف‌ها را از وی خواست. پس از فوت استاد تاج در سال ۱۳۶۰ افتخاری به نزد استاد دادبه رفت. استادی که به‌رغم اینکه چهره معروف و مشهوری در موسیقی ایران نبود؛ اما دارای گوش و هوش موسیقایی قوی بود و سهم به سزایی در احیای دشتستانی داشت. او در سال ۱۳۵۷ در سن ۲۲ سالگی در آزمون باربد (که شامل سی لحن آوازی است) زیر نظر علی‌اکبر خان شهنازی، دکتر مهدی برکشلی، دکترمهدی فروغ، دکتر داریوش صفوت و علی تجویدی، موفق به دریافت جایزه اول شد.آلبوم‌های او در سال‌های اخیر همواره مورد توجه علاقه‌مندان موسیقی قرار گرفته است.