انتخاب هیات رییسه دائم مجلس نهم
عکس: ‌خبرگزاری مهر، رئوف محسنی

دومین شکست حداد عادل در یک هفته
لاریجانی رییس دائم مجلس نهم شد
دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: رقابت میان «علی لاریجانی» و «غلامعلی حداد عادل»، بر سر کرسی ریاست مجلس، برای سومین بار در طول دو دوره مجالس هشتم و نهم، به شکست حداد عادل ختم شد.
حدادعادل که چهارسال پیش در رای‌گیری فراکسیون اصولگرایان برای ریاست مجلس طعم شکست را چشیده بود، به نظر می‌رسید برای رقابت بر سر کرسی ریاست در مجلس نهم برنامه‌ای بلندمدت تدوین کرده است. او چند روز پس از اعلام نتایج مجلس نهم، فراکسیون اصولگرایان را بدون عضویت علی‌لاریجانی تشکیل داد و در انتخابات این فراکسیون به عنوان کاندیدای ریاست، رای آورد و به عنوان رقیب لاریجانی در صحن علنی مجلس برای کرسی ریاست موقت مجلس نهم نامزد شد. لاریجانی نیز نامزد فراکسیون رهروان ولایت برای کرسی ریاست موقت شد و رقابت بر سر «ریاست موقت» با نتیجه 173 رای موافق بر 100 رای موافق، به نفع لاریجانی تمام شد.
پس از این رویداد، کمتر کسی تصور می‌کرد که حدادعادل با این تفاوت رای بالا، مجددا در انتخابات «ریاست دائم مجلس» (که البته تنها یک سال دوام دارد) شرکت کند؛ اما او که هفته گذشته در یک بازی دوستانه فوتبال دچار مصدومیت هم شده بود، این تصورات را نقش بر آب کرد و دیروز با پای شکسته، لباس محلی بلوچی، دو چوب دستی زیربغل و دمپایی، در صحن علنی مجلس حاضر شد و به رقابت با لاریجانی پرداخت. رقابتی که به سومین شکست وی در مقابل لاریجانی منجر شد، آن هم با نتیجه ۱۷۷ بر ۸۹ .
سایر اعضای هیات رییسه دائم مجلس نیز در جلسه علنی روز گذشته برای مدت یکسال انتخاب شدند و این بار برخلاف رای‌‌گیری هفته قبل، محمدحسن ابوترابی فرد نایب رییس اول شد و محمدرضا باهنر، نایب رییس دوم.
بر اساس این گزارش، در انتخابات هیات رییسه دائم مجلس نهم، ‌‌علی‌لاریجانی نماینده مردم قم و غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران ‌نامزد ریاست مجلس شده بودند که ‌لاریجانی با ۱۷۷ رای در مقابل غلامعلی حدادعادل با ۸۹ رای، بر کرسی ریاست مجلس نهم برای سال اول تکیه زد. در این انتخابات ۴ رای نیز سفید اعلام شد.
ابوترابی فرد اول؛ باهنر دوم
همچنین محمدرضا باهنر و ‌محمدحسن ابوترابی‌فرد نمایندگان تهران و احمد سالک نماینده اصفهان برای تصدی نایب رییسی مجلس کاندیدا شدند که ‌ابوترابی‌فرد با ۲۳۲ رای و ‌باهنر با ۱۷۹ رای از مجموع ۲۷۱ رای حاصله به عنوان نواب اول و دوم هیات رییسه دائم برای اولین سال فعالیت مجلس نهم انتخاب شدند. سالک نیز ۸۵ رای نمایندگان را به خود اختصاص داد.
حسین سبحانی‌نیا، علیرضا منادی، شاهین محمدصادقی، محمدحسین فرهنگی، جواد جهانگیرزاده، محمد دهقانی، ضرغام صادقی، سیدمرتضی حسینی، سیدعلی طاهری، ابراهیم کارخانه، غلامرضا کاتب، حاجی دلیگانی و سیدرمضان شجاعی کیاسری نیز کاندیداهای عضویت در هیات رییسه دائم مجلس نهم به عنوان دبیر بودند که بر این اساس، حسین سبحانی‌نیا با 166 رای، محمدحسین فرهنگی با 164 رای، محمد دهقانی با 161 رای، شاهین محمدصادقی با 152 رای، علیرضا منادی با 140 رای، جواد جهانگیرزاده با 134 رای از مجموع 274 آرای ماخوذه به عنوان دبیران هیات رییسه دائم مجلس نهم برگزیده شدند.
سیدشریف حسینی با ۱۶۶ رای، عبدالرضا مصری با ۱۶۵ رای‌ و محمد آشوری با ۱۵۲ رای نیز به عنوان ناظران هیات رییسه دائم مجلس نهم انتخاب شدند.
ادامه جنجال بر سر اعتبارنامه‌های منتخبان تهران
بررسی اعتبارنامه ۳۰ نماینده تهران، دیگر دستور کار جلسه علنی روز گذشته مجلس بود، دستورکاری که چالش و تذکرات زیاد نمایندگان را به دنبال داشت؛ چرا که در حین قرائت گزارش شعبه مربوطه درباره اعتبارنامه منتخبان تهران، علی ایرانپور منتخب مبارکه، ۹ بار، به نشانه اعتراض به اعتبارنامه ۹ منتخب تهران از جای خود برخواست. اعتراض او به اعتبارنامه محمد اسماعیل کوثری، حمید رسایی، حسین نجابت، علیرضا زاکانی، مهدی کوچک‌زاده، احمد توکلی، الیاس نادران، علی اصغر زارعی و مرتضی آقاتهرانی بود.
اعتراضی که به اعتقاد نمایندگان تهران، برای «لجبازی» و «گروگان‌گیری» بود. اما این اعتراض دوام زیادی نداشت چرا که منتخب مبارکه تنها دقایقی بعد، از حرف خود برگشت و در صحن علنی مجلس از اعتراض خود نسبت به 7 تن از این افراد انصراف داد و اعلام کرد که تنها به اعتبارنامه احمدتوکلی و الیاس نادران معترض است.
از سوی دیگر، منتخب قروه نیز به اعتبارنامه حسین نجابت و زهره طبیب‌زاده دو منتخب تهران اعتراض کرد.
در نهایت اعتبارنامه‌های مهدی‌هاشمی، علیرضا محجوب، غلامرضا مصباحی مقدم، محمود نبویان، علی مطهری، روح‌الله حسینیان، محمد سلیمانی، لاله افتخاری، محمدرضا باهنر، مهرداد بذرپاش، حسین طلا، مجتبی رحماندوست، سیدمسعود میرکاظمی، فاطمه آلیا، فاطمه رهبر، حسین مظفر، غلامعلی حدادعادل، سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، سیدعلیرضا مرندی، بیژن نوباوه، اسماعیل کوثری، حمید رسایی، علیرضا زاکانی، مهدی کوچک‌زاده، علی اصغر زارعی و مرتضی آقا تهرانی به تصویب رسید.
تعلیق اعتبارنامه ۶ منتخب
بر این اساس اما اعتبارنامه احمد توکلی، الیاس نادران، حسین نجابت و زهره طبیب‌زاده، 4 منتخب تهران و همچنین اعتبارنامه جواد کریمی قدوسی، منتخب مشهد آن هم با اعتراض علاءالدین بروجردی نماینده بروجرد و علی ایرانپور، منتخب مبارکه با اعتراض احمد توکلی به کمیسیون تحقیق رفت.
اعتراض نمایندگان به اقدام منتخب مبارکه
در جلسه دیروز مجلس و قبل از پس گرفته شدن اعتراضات نه‌گانه منتخب مبارکه به اعتبارنامه‌های نمایندگان تهران، حمید رسایی، اقدام منتخب مبارکه را فاقد مبنای حقوقی و عقلی خواند و گفت که یک حالت لجبازی در مجلس درست شده است.
وی گفت: این اقدام سوء‌استفاده از آیین‌نامه داخلی مجلس است چرا‌که نماینده معترض به اعتبار‌نامه‌های نمایندگان تهران دلیل و مدرکی ارائه نداده و اگر کسی به اعتبار‌نامه آن نماینده معترض نمی‌شد، او هم نسبت به اعتبار‌نامه نمایندگان تهران اعتراضی نمی‌کرد.
رسایی همچنین پس از آنکه ایرانپور منتخب مبارکه اعتراض خود نسبت به چند تن از نمایندگان تهران را پس گرفت، این حرکت را بازی با مجلس خواند و افزود: این کار با شان مجلس در تضاد است.
«گروگان‌گیری» در مجلس
مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران نیز این اقدام منتخب مبارکه را گروگان‌گیری در مجلس خواند و گفت: یکی از منتخبان مجلس در اقدامی واکنشی و نامناسب نسبت به اعتبارنامه منتخبان تهران اعتراض کرده است که باید به او گفت: اینجا یکی از محلات کشور نیست، بلکه اینجا مجلس است و چنین اقداماتی، دون شان مجلس است.
وی افزود: اگر برخورد مناسب با این رفتارهای واکنشی صورت نگیرد، باید همواره دیگران منتظر باشند که اگر نسبت به فردی به حق سخنی را مطرح کردند، او به ناحق اقدام واکنشی صورت دهد.
علی لاریجانی رییس مجلس نیز در پاسخ به این تذکرات گفت: اگر ایرادی هست، این ایراد نسبت به آیین‌نامه مجلس مطرح است که باید اصلاح شود.
وی با تاکید بر اینکه اصل این روش‌ها نادرست است، تصریح کرد: باید آیین‌نامه داخلی مجلس را اصلاح کنیم؛ البته اگر شعبه گزارش خود درخصوص اعتبارنامه منتخبانی که اعتراضی نسبت به پرونده آنان شده را ارائه می‌داد، این مسیر طی نمی‌شد ولی حالا که شده باید مسیر را دنبال کنیم.
هیات رییسه دائم مجلس نهم قبل از مراسم تحلیف/ عکس: خبرگزاری مهر