پول فروش نفت در حال بازگشت به کشور است

  به گزارش «ایرنا» آیت‌الله رئیسی در این توییت نوشت: امروز و در همین شرایط تحریم، فروش نفت ما به قدری افزایش داشته که دیگر نگرانی نداریم و درآمد حاصل از آن نیز در حال بازگشت به کشور است.  رئیسی در کنار این توییت، روز پنج‌شنبه در حاشیه سفر استانی خود به هرمزگان در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با دوازدهمین اجلاسیه علمای بلاد در قم، با بیان اینکه در کنار رفع تحریم‌ها، مساله خنثی‌سازی تحریم و صادرات غیرنفتی نیز با جدیت توسط دولت در حال انجام است، افزود: تورم نگرانی اصلی مردم است، طبق آمار بانک مرکزی تورم امروز کشور در ۷۰ سال گذشته بی‌نظیر بوده است، ولی با این وجود سیر نزولی تورم در ایران آغاز شده و دولت برای تغییر شرایط در شرایط کاملا ملموس و واقعی بسیار امیدوار است. رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه ما رفع تحریم‌ها را عزت‌مندانه دنبال می‌کنیم، گفت: صادرات نفتی ایران به حدی افزایش یافته که ما دیگر نگران صادرات آن نیستیم، صادرات نفت در دولت سیزدهم ۴۰ درصد افزایش یافته و پول حاصل از صادرات نیز در حال بازگشت به کشور است.

ایجاد صندوق پیشرفت

سید ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه برای سفری دوروزه وارد استان هرمزگان شد و در بدو ورود در فرودگاه بین‌المللی بندرعباس از سوی مسوولان استانی مورد استقبال قرار گرفت. او همچنین با قشرهای مختلف مردم هرمزگان، دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور در این دیدارها با اشاره به اهمیت سواحل مکران گفت: در هیات دولت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این سواحل را مطرح کردیم و ‌سازو‌کاری برای آن تصویب شد تا در سطح ملی و با همکاری وزارتخانه‌ها بتوانیم از این سرمایه به نحو کامل استفاده کنیم. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش یکی از نوآوری‌های بودجه ۱۴۰۱ را ایجاد صندوق پیشرفت برشمرد و گفت: با تشکیل صندوق پیشرفت در استان‌ها از ابتدای سال آینده، دولت یک تنخواه به همه صندوق‌ها پرداخت می‌کند و درآمدهای استان همچون مازاد مالیات، حق مالکانه معادن و اموال مازاد دولت به این صندوق واریز خواهد شد؛ به نحوی که بتواند با اشتغال‌زایی پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کند.

رئیسی با اشاره به فروش محصولات کشاورزی به همسایگان، اظهار کرد: موافق ایجاد بازار مشترک مرزی برای فروش محصولات کشاورزی استان به کشورهای همسایه هستیم.  رئیس‌جمهور با رد خام‌فروشی خاطرنشان کرد: فعال کردن صنایع پایین‌دستی همچون پتروشیمی می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند و استان هرمزگان ظرفیت ایجاد صنایع تبدیلی برای جلوگیری از خام‌فروشی را دارد.

پیش‌بینی صندوق توسعه هرمزگان

به گزارش «ایرنا»، رئیسی پنج‌شنبه شب نیز در نشست شورای اداری هرمزگان گفت: با توجه به حجم بالای فعالیت‌های اقتصادی در کنار دریا تشنه بودن، وجود فقر، بیماری و بیکاری در هرمزگان قابل توجیه نیست.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: صندوق توسعه استان در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده که در مجلس درحال بررسی است پیش‌بینی شده است که می‌توان بسیاری از درآمدها را به آن واریز کرد که می‌تواند هم برای طرح‌های نیمه تمام و هم ایجاد اشتغال و تولید بسیار موثر باشد. رئیسی افزود: درآمد مازاد مالیات، مازاد درآمد حاصل از فروش اموال دولت و حق مالکانه معادن به این صندوق واریز می‌شود و شورای برنامه‌ریزی هر استان می‌تواند برای هزینه‌کرد آن برنامه‌ریزی کند، به این‌ترتیب دست استان‌ها برای حل مشکل‌ها باز می‌شود و می‌تواند برخی هزینه‌ها را خود بدون اجازه گرفتن از تهران انجام دهد. رئیس‌جمهور همچنین در بازدید از منطقه زلزله‌زده گیشان غربی گفت: تصمیمات لازم برای حل مشکلات مناطق زلزله‌زده هرمزگان اتخاذ خواهد شد.  ابراهیم رئیسی، جمهور همچنین روز گذشته در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان هرمزگان، در بازدیدی سرزده وارد جزیره هرمز شد و با حضور در جزیره هرمز با مردم و مسوولان این جزیره دیدار و گفت‌وگو کرد.  رئیس‌جمهور گفت: جزیره هرمز ظرفیت زیادی در جذب گردشگران دارد و با فعال شدن این ظرفیت، مشکل بیکاری در این جزیره حل خواهد شد. به گزارش «ایسنا»، رئیسی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های دولت ساخت مسکن است و قرار شد در طرح ملی مسکن تعدادی مسکن نیز در این جزیره ساخته شود و استاندار هرمزگان این موضوع را پیگیری می‌کند.  رئیسی همچنین در ادامه سفر خود به استان هرمزگان در بازدید از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه یکم دریایی، تصریح کرد: امروز مردم خیال‌شان از امنیت کشور در بخش‌های مختلف آسوده است زیرا هیچ حرکتی از چشم دلاوران نیروهای مسلح پوشیده نیست. به گزارش «ایسنا» رئیسی در این بازدید از آخرین دستاوردها و توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه در یک سال و نیم اخیر شامل یگان پهپادی، سامانه‌های موشکی، سامانه‌های جنگال، شناورهای راکت‌انداز، موشک‌انداز و اژدرافکن،  اطلاع یافت .