امروز در تاریخ - ۲۰ بهمن ۹۰

سال ۱۳۰۰- مجددا در شهر تبریز بین ژاندارم و قزاق زد و خورد درگرفت. سلطان تورج میرزا فرمانده جنگ مجروح شد.

قوای قزاق بر قوای ژاندارمری تفوق یافت و قسمت اعظم شهر به تصرف آنها درآمد. شب هنگام یاور لاهوتی و عده زیادی از اطرافیان وی از مرز خارج شده و به شوروی رفتند. به‌این ترتیب ماجرای قیام لاهوتی خاتمه یافت.

مشیرالدوله، رییس الوزراء‌، مخبرالدوله والی آذربایجان را برکنار کرد.

سال ۱۳۰۵- علی اکبر داور وزیرعدلیه کلیه تشکیلات قضایی و اداری وزارت عدلیه را منحل کرد.

سال ۱۳۲۸- دوره اول مجلس سنا و دوره شانزدهم مجلس شورای ملی افتتاح و کار خود را آغاز کردند. ابراهیم حکیمی‌به ریاست سنی مجلس سنا و مخبر فرهمند به ریاست سنی مجلس شورای ملی انتخاب شدند.

سال ۱۳۳۰- دولت درباره واقعه ناگوار زابل اعلامیه‌ای انتشار داد و ضمن اعلام حکومت نظامی‌در زابل و زاهدان متذکر شد کلیه کسانی که موجبات قتل و جرح مامورین دولت را در زابل فراهم آورده، تسلیم دادگاه خواهند شد تا به مجازات قانونی برسند.

سال ۱۳۳۴- سید حسین مکی و عبدالقدیر آزاد، از زندان آزاد شدند.

سال ۱۳۳۶- اجازه تاسیس بانک اعتبارات‌ایران به مشارکت بانک‌های‌ایران و فرانسه داده شد.

سید جلال الدین تهرانی سفیرکبیر‌ایران در بلژیک به تهران احضار شد.

سال ۱۳۴۲- عده‌ای از سران عشایر فارس که در تهران زندانی بودند، برای محاکمه در دادگاه زمان جنگ به شیراز انتقال یافتند.

سال ۱۳۴۷- وزیر دادگستری پیرو تغییرات قبلی، سمت خیلی از قضات را تغییر داد از جمله سید وجیه‌الله فاضل سرجوئی و احمد فلاح رستگار به ریاست شعب دیوان کشور منصوب شدند.

سال ۱۳۴۸- وزیر خارجه به عراق اخطار کرد و گفت‌ایران آتش عراق را با آتش شدیدتر جواب خواهد داد.

سال ۱۳۴۹- پل کارون آماده بهره برداری شد.

سال ۱۳۵۰- در حمزه آباد بر اثر سقوط بهمن ۴۰ خانوار زیر برف‌ها مدفون شدند.

سال ۱۳۵۲- در اثر فشار افکار عمومی‌دولت ناگزیر اعلام کرد از مدتی قبل نیروهای نظامی‌ایران به ظفار اعزام شده‌اند و همراه با شورشیان منطقه نبرد می‌کنند و تا هر زمان که لازم باشد به کمک به نیروهای عمان ادامه خواهند داد و نیروهای ‌ایرانی جاده سلالور مسقط را از کنترل شورشیان خارج کردند.

سال ۱۳۵۳- بار دیگر نیروهای نظامی‌عراق مرزهای ‌ایران را مورد تجاوز قرار دادند و قوای مرزی ‌ایران حملات دشمن را دفع کردند.

یک باند بزرگ و مجهز جعل کارت‌های آزمایش‌های رانندگی که در آن ۲۰ نفر فعالیت می‌کردند به وسیله پلیس کشف شد.

اتاق اصناف با افزایش ۱۵۰۰ دستگاه به تاکسی‌های نارنجی موافقت کرد.

سال ۱۳۵۴- به دنبال تغییر وزیر بازرگانی دو تن از معاونان آن وزارتخانه‌ها به نام‌های محمدعلی صیرفی و حسین علیزاده از کار برکنار شدند. نامبردگان به سوءاستفاده در خرید شکر از انگلستان متهم هستند.

سال ۱۳۵۵- سپهبد ربیعی به فرماندهی نیروی هوایی منصوب شد.

علی صیرفی مدیرعامل سابق شرکت معاملات خارجی در رابطه با پرونده شکر بازداشت شد.

سال ۱۳۵۷- طرفداران بختیار در میدان امجدیه تظاهرات کردند.

امام اعلام کرد که هیچ سخنگویی ندارد.

مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر موقت دولت انقلابی طی یک سخنرانی که در دانشگاه تهران‌ایراد کرد برنامه دولت موقت را اعلام نمود. بازرگان در نخستین سخنرانی‌اش در برابر مردم گفت: ماموریتی که رهبر انقلاب به من داده است، پرمخاطره‌ترین و سنگین‌ترین ماموریت در عمر ۷۱ ساله مشروطیت‌ایران است که به نخست وزیر‌ایران داده شده است. آنگاه بازرگان افزود: خطوط اصلی و وظایف دولت موقت به قرار ذیل است:

۱- احراز و انتقال قدرت ۲- ارائه و اثبات حقانیت (همان رفراندوم) ۳- احیا و اداره و اصلاح مملکت ۴- انتخابات مجلس موسسان و ارجاع به آرای عمومی‌برای تدوین و تصویب قانون اساسی جدید ۵- انتخابات مجلس شورای ملی ۶- استعفا و تحویل کار به رییس‌جمهور و به دولت رسمی‌ بعدی.

آیت‌الله شریعتمداری طی تلگرافی، انتصاب بازرگان را به نخست وزیر ی تبریک گفت.

متجاوز از ۱۵۰۰ نفر از عشایر و‌ایلات بختیاری در مقابل دانشگاه تهران تظاهرات کرده و دولت بازرگان را مورد تایید قرار دادند.