نقشه راه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری

نگاهی به عملکرد مالی کانون

سعید اسلامی‌بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، در ابتدای نشست روز گذشته به بررسی عملکرد یکساله کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران اشاره کرد و گفت: از ابتدای آذر ماه ۹۵ دوره جدید فعالیت‌های کانون آغاز و طی این مدت بعضی اهداف محقق شد و برخی دیگر ناتمام ماند. در این میان مهم‌ترین‌ مشکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری مسائل مالی بود. در حالی سال گذشته زیان‌ده بودیم که امسال موفق به کسب سود در عملکرد مالی خود شده‌ایم. البته رقم این سود چندان بالا نیست.  وی در ادامه توضیح داد: سال مالی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، پایان آذر سال ۹۶ است. به این ترتیب در مقایسه با عملکرد سال ۹۵ توانستیم وضعیت مالی به مراتب مساعدتری داشته باشیم. درآمد سال مالی مزبور تقریبا حدود ۵/ ۱ میلیارد تومان بوده است که عمده دلیل این رشد نسبت به سال مالی ۹۵، مربوط به افزایش رقم حق عضویت اعضا و همچنین رشد نهادهای عضو شده در کانون است.اسلامی‌بیدگلی ادامه داد: سال گذشته کمتر از ۷۰شرکت حق عضویت خود را پرداخت کرده بودند که در سال جاری به ۹۱ شرکت رسید.وی در ادامه با اظهار این مطلب که کانون نهادهای سرمایه‌گذاری به زودی صورت‌های مالی خود را افشا می‌کند، گفت: تمام ارکان‌های بازار سرمایه باید صورت‌های مالی خود را افشا کنند؛ سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به‌عنوان نهاد نظارتی و یکی از ارکان‌های بازار سرمایه که خود به دنبال شفافیت است، باید صورت‌های مالی‌اش را افشا کند. به زودی نیز این اتفاق خواهد افتاد.

برگزاری نشست‌های تخصصی

اسلامی‌بیدگلی در ادامه به دیگر اقدامات کانون اشاره کرد و گفت: در این سال تلاش شد اقدامات خوب دوره‌های پیشین کانون از جمله نشست‌های ماهیانه تخصصی در قالب صبحانه‌کاری برگزار شود. در پایان این نشست‌ها بیانیه‌ای صادر می‌شود که در اختیار سیاست‌گذاران قرار می‌گیرد.وی ادامه داد: در این زمینه برگزاری چندین نشست تخصصی با موضوع بازار سرمایه از دیگر اقدامات کانون بود؛ موضوعاتی همچون کاهش نرخ بهره، اصلاح قوانین بازار سرمایه، بررسی آینده اقتصاد ایران، نشست IFRS و غیره در نشست‌های کانون بررسی شد. امیدواریم با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، رسانه‌ها و سایر نهادها این روند ادامه یابد. وی در ادامه توضیح داد: در سال گذشته نرخ بهره از موضوعات مورد توجه بازارهای مالی کشور بود. در این مورد نشست‌هایی برگزار شد و سعی کردیم که نتایج آن را به سیاست‌گذاران در قالب نامه‌ای بدهیم. همچنین ما نشستی برای بررسی قانون بازار سرمایه داشتیم و روز دوشنبه نظرات کانون را به شورای عالی بورس اعلام کردیم. از روز گذشته نیز بررسی قانون تقویت همه‌جانبه بازار سرمایه کشور در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در شورای عالی پول مورد بررسی قرار گرفت.به گفته اسلامی‌بیدگلی، میز تخصصی شرکت‌های عضو کانون با هدف کنترل تضاد منافع تشکیل شد که هر ماه جلسه آنها برگزار می‌شود. برگزاری بازدیدهای تخصصی نیز از دیگر اقدامات اخیر کانون بود. همچنین مجموعه آموزشی در قالب مولتی مدیا آماده شده و در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.

اهمیت بالای مسوولیت‌های اجتماعی

اسلامی با اشاره به اهمیت مسوولیت‌های اجتماعی، عنوان کرد: به زودی دپارتمان مسوولیت اجتماعی کانون به شکل رسمی فعال می‌شود و در این مسیر برنامه‌های تاثیرگذاری پیش‌بینی شده است؛ معتقدیم که مهم‌ترین بخش مسوولیت‌پذیری اجتماعی این است که به وظایف خودمان درست عمل کنیم.وی در ادامه خاطرنشان کرد: کانون نهادهای سرمایه‌گذاری تلاش دارد تا در هر زمینه‌ و مسائلی مربوط به وضعیت اقتصادی و اجتماعی به برگزاری نشست‌های تخصصی مربوطه با مسووولان بپردازد.  وی در ادامه تاکید کرد: کانون اقدام به برگزاری جلساتی با استادان ایرانی فعال در خارج از کشور نیز کرده و از نظرات آنها بهره‌ گرفته‌ایم. همچنین جلساتی با نهادهای بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول نیز داشته‌ایم. در این راستا دپارتمانی برای ارتباط هر‌چه بیشتر با نهادهای بین‌المللی در کانون تشکیل شده است.

فعالیت مناسب کمیته سازش

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به جلسات کمیته سازش که در این کانون برگزار می‌شود، اظهار کرد: شاید یکی از مهم‌ترین کارهای ما امسال در کانون برگزاری جلسات کمیته سازش بوده است. این جلسات با همکاری سازمان بورس تقویت شد؛ به‌طوری‌که در سال مالی مزبور ۲۸ فقره پرونده به کمیته سازش رسید که قبل از تشکیل جلسه حل و فصل شد. علاوه بر این ۲۳ فقره پرونده بعد از تشکیل جلسه اول به کمیته سازش به تفاهم رسیده است. همچنین برای ۹ پرونده هم رای عدم سازش داده شده است.  اسلامی‌بیدگلی درباره عوامل شکایت‌ها در جلسه کمیته سازش گفت: علت اصلی شکایت مطرح شده مربوط به مسائل مالی و عدم پرداخت سود توسط شرکت‌ها بوده است. در واقع زمانی‌ که شرایط اقتصادی مناسب نیست، سود شرکت‌ها نیز مطلوب نخواهد بود و پرداخت سودها با تاخیر مواجه می‌شود. به عبارت دقیق‌تر اگر شرایط اقتصادی مناسب‌تر شود، تعداد پرونده‌ها نیز کاهش می‌یابد.

پیگیری مسائل مالیاتی از طریق ایجاد کارگروه تخصصی

اسلامی‌بیدگلی در ادامه به پیگیری مسائل مالیاتی بورس و نهادهای فعال در بازار اشاره کرد و گفت: برای بهبود مسائل مالیاتی نهادها و همچنین رفع مشکلات مزبور در این زمینه، مکاتباتی با رئیس سازمان امور مالیاتی کشور صورت گرفته است. به این ترتیب قرار است به‌زودی موارد مبهم فعلی در بازار سرمایه برطرف شود.وی ادامه داد: همچنین در این زمینه کارگروه تخصصی مالیاتی بازار سرمایه تشکیل شده است. این کارگروه هشت عضو دارد که دو نفر از آن اعضا از سازمان بورس، دو نفر از سازمان امور مالیاتی، دو نفر از کانون کارگزاران و دو نفر از کانون نهادهای سرمایه‌گذاری است. این کارگروه به‌صورت ماهانه جلساتی را برگزار خواهد کرد.  وی در ادامه تاکید کرد: این کارگروه تا کنون در زمینه مالیات صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری جلسات متعددی تشکیل داده و نامه‌هایی برای بهبود مشکلات مزبور به روسای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر ارسال شده است. اسلامی‌بیدگلی در ادامه افزود: در واقع تمامی مشکلات مالیاتی مربوط به نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه را نمی‌توان در یک جلسه بررسی کرد و در هر جلسه این کارگروه تنها یک مساله مربوط به یک نهاد مالی بررسی می‌شود. در حال حاضر مشکل شناسایی سود و اخذ ذخیره در صورت‌های مالی صندوق‌‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در اولویت است که این موضوع منجر به پرداخت مالیات برای این نهادها شده است. امیدواریم در آینده نزدیک این مشکل مرتفع شود.

بهبود روابط با دیگر ارکان

اسلامی‌بیدگلی درخصوص ارتباط کانون با نهادهای تاثیرگذار گفت: کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با اتاق بازرگانی ایران و تهران و دانشگاه‌ها ارتباط دوسویه و تنگاتنگی دارد. به‌طور مشخص در حال حاضر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با کمیسیون بازار سرمایه در اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران به‌صورت مستمر در ارتباط است و مسائل بازار سرمایه مطرح می‌شود.  وی ادامه داد: در حال حاضر پیشنهاد عضویت کانون در هیات پذیرش و هیات تایید صلاحیت سازمان بورس داده شده و سازمان پذیرش عضویت را منوط به تایید از سوی تمامی اعضای حقوقی دانسته است. در نتیجه با تحقق این امر ارتباطات کانون بهتر از گذشته خواهد شد.

برگزاری آزمون جامع بین‌المللی

وی درباره برگزاری آزمون CIIA گفت: ما سابقا وعده داده بودیم که آزمون CIIA در ایران برگزار شود. سعی‌مان هم بر این است که در اوایل سال ۱۳۹۷ این وعده ما محقق شود.دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در پاسخ به سوالی درباره برگزاری آزمون CFA نیز اظهار کرد: ما به‌عنوان کانون نهادهای سرمایه‌گذاری پیگیر آزمون CFA در ایران نیستیم؛ اما دوست داریم دو آزمون CFA و CIIA در ایران برگزار شود.  آزمون تحلیلگری مالی CIIA یک آزمون بین‌المللی است و آزمون مهمی برای بازار سرمایه به حساب می‌آید. یکی از مزایای این آزمون این است که دارندگان این مدرک می‌توانند بدون داشتن ویزا اقدام به مسافرت به کشورهای دیگر کنند.

ارتقای سامانه تدان

اسلامی‌بیدگلی در ادامه دیگر اقدامات مهم را ساماندهی و تقویت سامانه تدان دانست و گفت: کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در دوره جدید با تقویت و استاندارد‌سازی و بهینه کردن تحلیل و اطلاعات در سامانه (تدان) در نظر دارد تا کیفیت اطلاعات و تحلیل‌های این سامانه را ارتقا دهد. وی ادامه داد: سامانه مزبور از ظرفیت‌های به مراتب بالاتری برخوردار است که متاسفانه استفاده درستی از آن نشده است. تصمیم داریم تا با راهکارهای ارائه‌شده نه تنها ظرفیت این سامانه را افزایش دهیم، بلکه امکاناتی برای فعال‌تر شدن سرمایه‌گذاران حقیقی در آن گنجانده شود. به این ترتیب شاهد استفاده واقعی از سامانه تدان خواهیم بود.

برنامه‌های سال آتی کانون

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در ادامه اظهاراتش به ۳ محور اصلی برنامه‌های این کانون برای سال آتی اشاره کرد و گفت: تقویت ارتباطات کانون با سایر نهادها و ارتقای جایگاه بین‌المللی کانون مهم‌ترین‌ اقدام کانون در سال آینده است. در حال حاضر وضعیت و جایگاه کانون در سطح اقتصاد کشور شناخته شده است؛ اما هنوز جایگاهی در عرصه بین‌المللی نداریم.  اسلامی‌بیدگلی ادامه داد: تلاش داریم تا در سال آتی این جایگاه را در بازارهای بین‌المللی کسب کنیم. در این زمینه مذاکراتی با سازمان ملل برای عضویت کانون نیز صورت گرفته و قرار است در نشست کنفرانس جهانی در سال آینده نیز حضور داشته باشیم.وی هدف دیگر را بهبود عملکرد فعال کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر دانست و گفت: تلاش داریم تا کارکنان نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه را به عضویت در کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران درآوریم. تا به این ترتیب تسهیلات رفاهی، ‌توسعه مسائل آموزشی و در نهایت ارتقای فعالیت کاری را شاهد باشیم.

رتبه‌بندی نهادهای مالی از سال آینده

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: نهادهای مالی از جمله شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، تامین سرمایه‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها از سال آینده رتبه‌بندی می‌شوند.  وی در ادامه گفت: قرار است از سال ۹۷ رتبه‌بندی نهادهای مالی از سوی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با معیارهای ساده برای شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تامین سرمایه‌ها، شرکت‌های سبدگردان و سایر نهادهای مالی انجام شود. این رتبه‌های در سال نخست بر اساس معیارهای ساده‌تر و از سال‌های بعد با معیارهای سختگیرانه‌تری همراه خواهد بود.