ارزبران فروردین 1401

در نخستین‌ماه سال‌۱۴۰۱، مطابق معمول کالاهای واسطه‌ای بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داده‌اند، پس از آن نیز کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای قرار گرفته‌اند. به گزارش سازمان توسعه تجارت، در فروردین ۱۴۰۱، یک‌میلیون و ۹۷۱‌هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش یک‌میلیارد و ۹۵۷‌میلیون دلار به کشور واردشده است که سهم ارزشی آن از کل واردات در این بازه زمانی ۳/ ۶۹‌درصد است. واردات این گروه از کالاها از نظر ارزشی رشد ۲‌درصدی و از نظر وزنی رشد ۸‌درصدی را تجربه کرده‌اند. واردات کالاهای مصرفی اگرچه از نظر ارزشی با کاهش ۹‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته روبه‌رو بوده و به ۴۳۸‌میلیون دلار در فروردین رسیده، اما از نظر وزنی با رشد ۲۸‌درصدی، ۲۳۸‌هزار تن را ثبت کرده است. سهم ارزشی این گروه کالایی از کل واردات‌ماه نخست، ۵/ ۱۵درصد است. واردات کالاهای سرمایه‌ای نیز با رشد ۱۳‌درصدی وزنی به ۴۳‌هزار تن و با افزایش ۵‌درصدی ارزشی به ۴۲۵‌میلیون دلار در این بازه زمانی رسیده است و سهمی معادل ۱/ ۱۵درصد از کل ارزش واردات را در اختیار دارد.

۲۰ کالای عمده وارداتی

نخستین کالای ارزبر در فروردین امسال گندم است که ارزشی معادل ۳۰۶‌میلیون دلار داشته و سهم ۸/ ۱۰درصدی را از کل ارزش واردات به خود اختصاص داده و رشد ۱۹۷‌درصدی ارزشی و ۱۲۰‌درصدی وزنی نسبت به بازه مشابه سال‌گذشته نیز برای این کالا ثبت‌شده است.

گوشی تلفن‌همراه در این بازه زمانی ارزبری ۱۲۷‌میلیون دلاری داشته و سهم ارزشی آن ۵/ ۴‌درصد بوده که نسبت به بازه مشابه سال‌قبل افت ۳۶‌درصدی ارزشی و کاهش ۵۱‌درصدی وزنی را تجربه کرده است.

برنج به‌ عنوان ‌سومین کالای وارداتی است که ارزش واردات این کالا در فروردین ۱۲۶‌میلیون دلار، سهم ارزشی آن ۵/ ۴‌درصد و رشد ۱۰۰‌درصدی را هم در ارزش و هم در وزن ثبت کرده است.

ارزش واردات ذرت دامی ۱۲۳‌میلیون دلار بوده و سهم ارزشی آن ۳/ ۴درصد است. رشد ۱۷۳‌درصدی ارزشی و ۱۴۵‌درصدی وزنی نیز در واردات این کالا رقم خورده است.

پنجمین کالای وارداتی دانه سویا تراریخته است که ارزش آن به ۱۰۲‌میلیون دلار می‌رسد. این کالا سهم ارزشی ۶/ ۳درصدی را به خود اختصاص داده و رشد ارزشی ۷۶‌درصدی و افزایش وزنی ۳۸‌درصدی در کارنامه واردات این کالا رقم خورده است.

تراکتورهای جاده‌ای برای نیمه‌تریلرها ارزشی معادل ۸۴‌میلیون دلار داشته و سهم ارزشی آن به ۳‌درصد از کل ارزش واردات فروردین ۱۴۰۱ می‌رسد. این کالا از نظر وزنی و ارزشی رشد بالایی را تجربه کرده است. ارزش واردات این کالا رشد ۸۵۲۱‌درصدی و وزن آن رشد ۶۲۸۳‌درصدی را نسبت به بازه مشابه سال‌قبل داشته است.

ارزش واردات کنجاله سویا ۵۲‌میلیون دلار بوده و سهم ارزشی آن به ۹/ ۱درصد می‌رسد. واردات این کالا از نظر ارزشی و وزنی افت ۳۱‌درصدی و ۴۱‌درصدی داشته است.

اکسید‌آلومینیوم غیر از کورندوم مصنوعی هم با واردات ۳۸‌میلیون دلاری، سهم واردات ۴/ ۱‌درصدی را به خود اختصاص داده و رشد ۱۴۵درصدی ارزشی و ۷۰‌درصدی وزنی را ثبت کرده است.

روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب هم با واردات ۳۴‌میلیون دلاری سهم ارزشی ۲/ ۱درصدی را به خود اختصاص داده که افت ۷۷‌درصدی ارزشی و ۸۰‌درصدی وزنی در واردات این کالا نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته ثبت‌شده است.

مولد گازی تولید همزمان برق و گرما دارای موتور پیستونی جرقه‌ای-احتراقی دهمین کالای وارداتی در فروردین امسال است که ارزشی معادل ۳۴‌میلیون دلار و سهمی ارزشی معادل ۲/ ۱‌درصد داشته است. افت ارزشی ۳۷‌درصدی و رشد وزنی ۳۲‌درصدی در واردات کالای مذکور ثبت‌شده است.

«موز سبز یا خشک‌کرده» با واردات ۳۳‌میلیون دلاری و سهم ارزشی ۲/ ۱درصدی یازدهمین کالای وارداتی، «کوره‌ها و تنورها برای گداختن، ذوب‌کردن یا تحت سایر عملیات حرارتی قراردادن کلوخه‌های معدنی یا سولفورهای طبیعی آهن و مس» با واردات ۳۰‌میلیون دلاری و سهم ارزشی ۱/ ۱‌درصدی دوازدهمین کالا، «سایر کک‌ها و نیمه‌کک‌های زغال‌سنگ، لینیت یا تورب زغال قرع» با واردات ۲۸‌میلیون دلاری و سهم ارزشی یک‌درصدی سیزدهمین کالای وارداتی، «قطعات منفصله تراکتور جاده‌ای برای نیمه‌تریلرها با ساخت داخل» با واردات ۲۶‌میلیون دلاری و سهم ارزشی ۹/ ۰‌درصدی چهاردهمین کالای وارداتی و «سایر پارچه‌های تاروپودباف از نخ رشته‌های سنتتیک» با وارداتی به ارزش ۲۲‌میلیون دلار و سهم ارزشی ۸/ ۰درصدی پانزدهمین کالای وارداتی در فروردین امسال است.

در عین حال «پنبه حلاجی‌نشده یا شانه‌نزده» با ارزش ۱۹‌میلیون دلاری و سهم ارزشی ۷/ ۰درصدی، «پالم اویل درظروف ۲۰۰ لیتری و بیشتر» با ارزش ۱۸‌میلیون دلاری و سهم ارزشی ۶/ ۰‌درصدی، «سایر زغال‌سنگ‌ها، به‌هم فشرده نشده» با ارزش ۱۷‌میلیون دلاری و سهم ارزشی ۶/ ۰‌درصدی، «فرومنگنز دارای بیش از یک‌درصد ولی مساوی یا کمتر از ۲درصد وزنی کربن سایر ابعاد» و «گوشت مرغ و خروس از نوع خانگی بریده‌نشده به‌صورت قطعات، یخ‌زده» هریک با ارزش ۱۵‌میلیون دلار و سهم ارزشی ۵/ ۰درصدی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

۲۰ کشور مبدا واردات

در این گزارش ۲۰ مبدا نخست واردات کالا به ایران نیز معرفی شده است. بر این اساس در فروردین امسال واردات از امارات ارزشی معادل ۷۷۸‌میلیون دلار داشته و سهم ارزشی آن به ۶/ ۲۷درصد می‌رسد. ارزش واردات از این کشور نسبت به بازه مشابه سال‌قبل افت یک‌درصدی داشته است.

واردات از چین نیز در این مدت ارزشی معادل ۶۷۶‌میلیون دلار داشته و سهم آن از کل واردات فروردین به ۹/ ۲۳درصد می‌رسد. ارزش واردات از این کشور نسبت به مدت مشابه سال‌قبل رشد ۳‌درصدی داشته است.

ترکیه با فروش ۲۷۲‌میلیون دلار کالا به ایران سومین مبدا وارداتی است که سهم ارزشی آن ۶/ ۹درصد از کل ارزش واردات فروردین است. واردات کالا از این کشور نیز ۱۰‌درصد رشد داشته است. هندی‌ها با فروش ۱۴۲‌میلیون دلار کالا به ایران در رده چهارم قرار دارند و سهم آنها از کل ارزش واردات به ۵‌درصد می‌رسد. همچنین ارزش واردات از این کشور رشد ۶‌درصدی دارد. آلمان به‌عنوان پنجمین کشور فروشنده کالا به ایران در فروردین‌ماه توانسته ۱۲۹‌میلیون دلار کالا را به ایران بفروشد که سهم ارزشی آن ۶/ ۴درصد بوده و رشد ارزشی ۱۴‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال‌قبل رقم زده است.

روسیه با فروش ۱۰۸‌میلیون دلار کالا به ایران ششمین مبدا واردات در فروردین امسال است که سهم ارزشی واردات از این کشور به ۸/ ۳‌درصد از کل واردات می‌رسد. این درحالی است که ارزش واردات از روسیه با افت ۱۹‌درصدی روبه‌رو بوده است.

واردات ۱۰۶‌میلیون دلاری از انگلیس، این کشور را در پله هفتم مبادی وارداتی قرار داده است. سهم ارزشی واردات از انگلیس ۸/ ۳درصد بوده و ارزش واردات از این کشور اروپایی با افت ۲‌درصدی مواجه شده است.

هلند هشتمین مبدا واردات کالا است که در این بازه زمانی توانسته ۶۴‌میلیون دلار کالا به ایران بفروشد. سهم واردات از این کشور ۲/ ۲‌درصد بوده است. ارزش کالاهای وارداتی از هلند نسبت به مدت مشابه سال‌قبل کاهش ۳۵‌درصدی داشته است.  سنگاپور به‌عنوان نهمین مبدا واردات ایران در نخستین‌ماه سال‌۱۴۰۱ توانسته است ۶۳‌میلیون دلار کالا به ایران بفروشد. واردات از این کشور سهم ارزشی ۲/ ۲درصدی را از کل واردات ایران به خود اختصاص داده است.

همچنین ارزش کالاهای واردشده از سنگاپور نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته رشد ۲۷‌درصدی داشته است.

دهمین مبدا واردات ایران نیز پاکستان است. این کشور در فروردین‌ماه فروشنده ۶۰‌میلیون دلار کالا به ایران بوده و سهم ارزشی کالاهای وارداتی از این کشور نیز به ۱/ ۲‌درصد از کل ارزش واردات کالا می‌رسد. واردات از پاکستان از نظر ارزشی با رشد ۱۸۹‌درصدی روبه‌رو بوده است. سوئیس به‌عنوان یازدهمین کشور واردکننده کالا به ایران توانسته در نخستین‌ماه سال‌۵۱‌میلیون دلار کالا به کشورمان بفروشد. ارزش واردات از این کشور اروپایی افت ۸‌درصدی داشته و سهم ارزشی واردات از سوئیس نیز ۸/ ۱‌درصد برآورد می‌شود.

واردات ۳۷‌میلیون دلاری کالا از عمان، این کشور را به دوازدهمین مبدا وارداتی ایران تبدیل کرده است.

واردات از عمان رشد ۱۴۳‌درصدی ارزشی را نسبت به بازه مشابه سال‌گذشته تجربه کرده و سهم واردات از این کشور نیز ۳/ ۱‌درصد از کل واردات فروردین‌ماه است.

کره‌جنوبی با فروش ۳۱‌میلیون دلار کالا به ایران سهم ۱/ ۱‌درصدی را از کل ارزش واردات نخستین‌ماه سال‌به خود اختصاص داده است. ارزش واردات از این کشور نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته یک‌درصد افت کرده است.

ایتالیا چهاردهمین مبدا وارداتی ایران در فروردین امسال است. این کشور توانسته ۲۸‌میلیون دلار کالا به ایران بفروشد و سهم یک‌درصدی را از کل ارزش کالاهای وارداتی به خود اختصاص دهد.

 واردات از ایتالیا از نظر ارزشی افت ۳۵‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته تجربه کرده است.

فرانسه هم با فروش ۱۹‌میلیون دلار کالا به ایران پانزدهمین مبدا واردات کالا در فروردین به‌شمار می‌رود. سهم ارزشی واردات از این کشور اروپایی ۷/ ۰درصد از کل ارزش واردات کالا است.

همچنین واردات کالا از این کشور نسبت به بازه مشابه سال‌گذشته ۱۳‌درصد رشد داشته است. قزاقستان به‌عنوان شانزدهمین مبدا وارداتی ایران در نخستین‌ماه امسال، ۱۸‌میلیون دلار کالا به ایران فروخته است. سهم واردات کالا از این کشور ۶/ ۰درصد بوده و رشد واردات نیز به ۸۰۲۵‌درصد می‌رسد.

ارزش واردات از هنگ‌کنگ هم ۱۷‌میلیون دلار و سهم ارزشی واردات از این کشور ۶/ ۰‌درصد از کل ارزش واردات است. ارزش واردات از هنگ‌کنگ نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته ۵‌درصد رشد داشته است.

گرجستان با فروش ۱۶‌میلیون دلار کالا به ایران توانسته در رده هجدهم مبادی وارداتی قرار گیرد. سهم ارزشی واردات از این کشور نیز ۶/ ۰درصد بوده و رشد ارزشی ۱۲۴‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال‌قبل به خود اختصاص داده است.

واردات از اسلواکی هم ارزشی معادل ۱۶‌میلیون دلار داشته و سهم ارزشی ۶/ ۰درصدی را به خود اختصاص داده است. ارزش واردات از این کشور ۱۳۵۹‌درصد نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته رشد داشته است.  بیستمین مبدا واردات ایران، مالزی است که در فروردین‌ماه توانسته ۱۳‌میلیون دلار کالا به ایران بفروشد و سهم ارزشی واردات از این کشور را به ۵/ ۰‌درصد برساند. ارزش واردات از مالزی افت ۴‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته تجربه کرده است.