روز کاهشی بازار طلا

به این ترتیب سکه امامی دارای حبابی ۴میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی است. همچنین هرقطعه نیم‌‌ سکه با قیمت ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد و ربع سکه هم به قیمت ۹میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. سکه پس از جهش نرخ دلار تا ۲۵ میلیون تومان رشد کرده بود. برخی از کارشناسان معتقدند در صورت تداوم شرایط موجود ممکن است قیمت سکه تا ۲۸ میلیون تومان نیز رشد کند. البته از سوی دیگر اونس جهانی نیز تا کانال ۱۸۰۰ دلاری ریزش داشته و این عامل را نیز می‌توان بر روند‌ نزولی طلا و سکه در روز گذشته موثر دانست. از سوی دیگر، در بازار ارز، در آخرین معامله نقدی بازار آزاد، هر دلار با قیمت ۴۴ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد و قیمت دلار در صرافی‌‌ها تقریبا بدون تغییر قابل توجه نسبت به روز شنبه گذشته، به ۴۳ هزار و ۵۶۵ تومان رسید. دلار از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون، رشد حدود ۵/ ۱۰درصدی را تجربه کرده است.

سیگنال‌‌های افزایشی از سایر بازارها

اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز مانند افزایش سقف فروش ارز سهمیه‌‌ای از ۲هزار به ۵هزار دلار، اقدام برای راه‌‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا و افزایش سود بانکی حساب‌‌های بلندمدت، به این منظور انجام گرفت که از رشد سریع قیمت در بازار ارز جلوگیری شود. اما قیمت دلار هرچند با سرعت کم، درحال نزدیک‌‌شدن به کانال ۴۵هزار تومانی است. ازسوی دیگر تغییر قیمت‌‌ها در بازارهای موازی به بازار تهران، سیگنال افزایش قیمت می‌دهند، چراکه درهم امارات و دلار سلیمانیه، رشد محدودی را تجربه کردند.

بازارساز عرضه ارز را افزایش می‌دهد؟

برخی از کارشناسان و فعالان بازار ارز، معتقدند که بازارساز با قدرت در برابر نیروهای افزایشی قیمت دلار ظاهر می‌شود و با افزایش عرضه ارز مانع از رشد قیمت معنی‌‌دار اسکناس آمریکایی خواهد شد. از این‌‌رو به باور برخی، در صورت رشد قیمت دلار در ابتدای روز معاملاتی، به مرور میزان فروش‌های ارزی بیشتر خواهد شد، چرا که معامله‌‌گران انتظار افزایش عرضه بازارساز را دارند و ترجیح می‌دهند خود را در معرض این ریسک قرار ندهند. البته در مقابل برخی دیگر از فعالان بازار ارز بر این باورند که ارزش اسکناس آمریکایی در بازارهای جهانی تقویت شده است و به همین دلیل انتظار دارند که در بازار داخلی نیز ریال در برابر دلار تضعیف شود. در انتهای هفته به دنبال افت بهای اونس طلا، دلار تقویت شد و این امر می‌تواند در بازارهای همسایه ایران نیز اثرگذار شود و به دنبال آن، اثرات این اتفاق به بازار داخلی نیز سرایت کند.