گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» به‌دلیل اهمیت معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کلان و بنگاهی، از بدو فعالیت خود با اختصاص صفحه ویژه به معدن و صنایع معدنی در روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، همواره تلاش کرده است با بررسی دقیق تحولات، فرصت‌ها و تهدید‌های این حوزه و بررسی و رصد دقیق بازارهای منطقه و بین‌الملل و ارتقای جایگاه کشورمان در این صنایع با استفاده از تضارب آرای نخبگان آن به رشد و شکوفایی معدن و صنایع معدنی ایران کمک کند. در کنار روزنامه و با توسعه ابزارهای رسانه‌ای خود همچون تلویزیون اینترنتی اکوایران، هفته‌نامه تجارت فردا، وب‌سایت‌های تخصصی و... همواره بخش مهمی از رسالت رسانه‌ای خود در این رسانه‌ها را به موضوع معدن و صنایع معدنی اختصاص داده است و در طول ۱۳سال گذشته نیز با برگزاری همایش‌های چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران، چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی (مس، آلومینیوم، سرب و روی، طلا و...) و معدن‌کاری دیجیتال سعی کرده است با ایجاد اتاق فکر و دبیرخانه دائم برای آنها همواره محفلی دقیق و حرفه‌ای برای حل‌وفصل معضلات این صنایع و کمک به رشد و شکوفایی آنها باشد.

در طول سال‌های گذشته سه رویداد حوزه معدن و صنایع معدنی در مرکز همایش‌های دنیای‌اقتصاد با فواصل زمانی حدودا ۴ماهه و در ماه‌های مختلف سال برگزار می‌شدند. با بررسی‌های متعدد همکاران دبیرخانه دائمی این رویدادها و مشورت با فعالان و خبرگان معدن و صنایع معدنی و با برنامه‌ریزی بیش از یک سال‌ در سال گذشته تصمیم بر این گرفته شد تا دو رویداد بزرگ چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار (سیزدهمین دوره) و چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی با نگاهی به تولید و بازار (پنجمین دوره)، با هویت و محتوای مستقل لکن در چهار روز پشت سر هم با نمایشگاهی جامع از تاریخ ۱۸ الی ۲۱اردیبهشت‌ماه در محل هتل المپیک تهران و تحت عنوان «اولین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی ایران» برگزار شود.

در سال‌های گذشته افزایش و تعدد رویدادهای مختلف با موضوعات مشابه با فواصل زمانی کم در شهرها و محل‌های مختلف فعالان، شرکت‌ها و مسوولان معدن و صنایع معدنی را با مشکلات زمانی و هزینه‌ای زیاد روبه‌رو کرده است. مخصوصا با افزایش دوچندان هزینه‌های مشارکت در رویدادها همچون هزینه‌های بالای غرفه‌سازی، حق ماموریت کارکنان مخصوصا اگر این رویدادهای در شهرهای مختلف برگزار شود که هزینه رفت و آمد و اسکان و از این قبیل نیز به آن اضافه می‌شود، تهیه هدایا و... از یکسو و اینکه به‌دلیل تعدد این رویدادها عملا مدت زمان بسیار زیادی از سال را روابط عمومی‌ها درگیر فرآیند مشارکت در این رویدادها هستند از سویی دیگر عواملی بودند که «دنیای‌اقتصاد» را بر آن داشت تا برای صرفه جویی در زمان و هزینه این رویدادها را با حفظ هویت و محتوای مستقل و به‌دلیل وجوه مشترک بسیار زیاد در موضوعات و چالش‌های کلان، مخاطبان، مسوولان و حتی شرکت‌های فعال در زمینه‌هایی همچون مشاوره، ماشین‌آلات، خدمات و... در روزهای پشت سر هم برگزار کند و امکان برگزاری نمایشگاه با مدت زمان طولانی‌تر را برای صرفه‌جویی در هزینه‌های غرفه‌سازی برای مخاطبان فراهم آورد.

تجربه موفق برگزاری این دو رویداد بزرگ در اردیبهشت سال جاری، دبیرخانه دائمی مرکز همایش‌های «دنیای‌اقتصاد» را بر آن داشت تا ضمن اضافه کردن همایش معدنکاری دیجیتال به آنها، دومین دوره از رویداد جامع معدن و صنایع معدنی را شامل «چهاردهمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار»، «ششمین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی با نگاهی به تولید و بازار» و «سومین همایش معدن‌کاری دیجیتال» را طی ۵روز از سی‌ام اردیبشهت‌ماه۱۴۰۳ لغایت سوم خرداد۱۴۰۳ برگزار کند. همچنین با توجه به تحقیقاتی که در دبیرخانه مرکز همایش‌های دنیای‌اقتصاد در حال انجام است، مقرر شد که در سال‌های آتی نیز موضوعات و همایش‌های جدید دیگری که در حوزه معدن و صنایع معدنی تعریف خواهند شد، به رویداد جامع معدن و صنایع معدنی اضافه شوند تا ضمن بزرگداشت هفته معدن (هفته اول خرداد در سال‌های نه چندان دور) و تلاش برای اضافه شدن مجدد آن به تقویم کشور، همه فعالان معدن و صنایع معدنی ایران امکان مشارکت در یک رویداد بزرگ معدنی را داشته باشند و از این طریق امکان مشارکت گسترده همه فعالان این حوزه سهل‌تر از گذشته مهیا شود.

همچنین نظر به چشم‌انداز و ماموریت رویدادهای دنیای‌اقتصاد با همفکری بزرگان و خبرگان معدن و صنایع معدنی مقرر شد تا از این دوره تلاش شود تا محتواهای همایش‌ها ضمن کاهش زمانی و افزایش کیفی محتوایی، بیش از گذشته معطوف موضوعات کلان مدیریتی، مسائل استراتژیک و بازار شود و زمان‌های بیشتری از رویداد به برگزاری کارگاه‌های آموزشی اختصاص یابد. برگزاری کل رویدادهای مرتبط با معدن و صنایع معدنی با حفظ هویت‌های مستقل و در روزهای پشت سر هم در ابتدای خرداد، ضمن ایجاد و استفاده از قرابت زمانی با هفته معدن و استفاده حداکثری از حضور پررنگ همه فعالان و مسوولان در آن، امکان توجیه‌پذیری اقتصادی برای مشارکت در این رویدادها را برای شرکت‌های کوچک و متوسط مقیاس که نقش مهمی در این صنایع دارند و همچنین مجموعه‌های تخصصی خارجی و بین‌المللی را که خوشبختانه به‌رغم همه شرایط دشوار در رویدادهای «دنیای‌اقتصاد» مشارکت دارند، فراهم خواهد کرد. صمیمانه از همه فعالان، پیشکسوتان، اساتید و همه سروران حوزه معدن و صنایع تقاضا داریم تا برای افزایش بهره‌وری و تاثیر این رویدادهای فراملی، نظرات و راهنمایی‌های خود را به دبیرخانه دائمی «رویداد جامع معدن و صنایع معدنی» منتقل کنند.

* مدیر مرکز همایش‌های گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد