مدیریت بانک به نمایندگی از سهامداران تلاش دارد نقش سازنده خود را در نظام پولی و بانکی کشور ایفا نماید

احمدرضا خطیبی مدیرعامل بانک قوامین در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما به بررسی وضعیت سهامداران، افزایش سرمایه بانک، اقدامات انجام شده در سال ۱۳۹۳ و هم چنین برنامه های سال ۹۴ بانک قوامین پرداخت. مدیرعامل بانک سخنش را ابتدا با تبریک سال نو آغاز کرد و خطاب به مخاطبان، سهامداران، ذینفعان و کارکنان بانک قوامین خاطرنشان کرد: آغاز سال نو و طلیعه بهار طبیعت را که نماد جلوه گاه اراده الهی در باز آفرینش طبیعت است خدمت همه مردم خوب کشورمان بالاخص، مشتریان، سهامداران و ذینفعان بانک و هم چنین همکاران پرتلاشم تبریک عرض می نمایم. آغاز سال ۱۳۹۴ مقارن است با ایام شهادت ریحانه نبی، گل یاس عصمت حضرت فاطمه زهرای اطهر(س) با توسل به آن شفیعه روز محشر از پروردگار مهربان فرج فرزند مطهرش حضرت مهدی موعود (عج) و موفقیت و سربلندی ایران اسلامی را تحت زعامت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی آرزومندم.

باشد که سالی پراز صفا و صمیمیت و سربلندی و سرافرازی برای همه مردم خوب و مسلمان کشورمان باشد و انشاءا... در سال ۱۳۹۴ شاهد شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد و نظام بانکی کشور باشیم.

خطیبی در ادامه با اعلام این نکته که بانک متعلق به صاحبان سهام است یادآور شد: سهامداران گرانقدر بانک که در واقع مالکان اصلی محسوب می شوند و ما خدمتکار آنان هستیم، به هر ترتیب و از طرق مختلف مثل اختیار تعیین عزل هیات مدیره، نظارت از طریق حسابرس قانونی و اطمینان از این که بانک مرکزی و سازمان بورس با به کاربستن ابزارهای کنترلی و نظارتی، مدافع حقوق آنان و مخاطبان بانک است، می توانند از هر نظر اطمینان خاطر داشته باشند، ضمن این که همانطور که عرض کردم مدیریت بانک نیز به نمایندگی از ایشان نقش خود را در نظام پولی و بانکی کشور ایفا می نماید.

مدیرعامل بانک قوامین با اشاره به این که شاکله و ساختار ذینفعان و سهامداری موسسه قوامین از ابتدا به نفع آحاد کارکنان شاغل و بازنشسته نیروی انتظامی شکل گرفته و بر همین اساس، تشکیل بانک قوامین برمبنای سهامداری تمامی کارکنان شاغل و بازنشسته ناجا به ثبت رسیده تصریح کرد: حتی ذینفعان شرکت هایی که در لیست سهامداران بانک قرار دارند، نیز کارکنان شاغل و بازنشسته ناجا هستند.

خطیبی در ادامه به وضعیت تعاونی منحله اعتماد ایرانیان که ساماندهی آن به بانک قوامین سپرده شده است، پرداخت و توضیح داد.

اگر چند سالی به عقب برگردیم، زمانی که قوامین هنوز موسسه بود، به منظور انجام وظیفه و در جهت ثبات امنیت کشور و براساس دستور مقامات اقتصادی جهت حل بحران صندوق های جی و آل طاها در اصفهان وارد صحنه شد و توانست با موفقیت بحران این دو صندوق بحران زده را حل نماید، البته در کنار آن صندوق های سرافرازان میهن و گنبد سبز نجف آباد نیز توسط قوامین ساماندهی شد. در همان سال براساس توافق حاصله اساسنامه بانک قوامین به تصویب شورای محترم پول و اعتبار رسید، سپرده قانونی مربوط به منابع قوامین به بانک مرکزی تودیع شد و افزایش سرمایه بانک در حد مقررات بانک مرکزی به مرحله اجرا درآمد و خلاصه آن که تمامی مراحل مربوط به اخذ مجوز فعالیت امور بانکی سرانجام گرفت و توسط رئیس کل محترم وقت بانک مرکزی مجوز فعالیت بانک قوامین صادر گردید. پس از آن بود که بانک مرکزی، این بار ساماندهی شرکت تعاونی اعتماد ایرانیان را که حدود ۵۰۰ شعبه داشت، با زیان انباشته قابل توجهی در شهریور سال ۹۱ به بانک محول کردو به دنبال آن بانک قوامین در جهت اجرای دستورات بانک مرکزی و با توجه به تجربه یی که در حل بحران صندوق های ورشکسته داشت این امر را پذیرفت و جهت حل مشکلات شرکت تعاونی منحله مذکور و احقاق حقوق ذینفعان آن و در راستای اهداف خود وارد میدان شد. ناگفته نماند که تخلفات این شرکت به استناد گزارش هیات کارشناسان رسمی دادگستری در هیات سه نفره وزارت امور اقتصادی و دارایی، مورد تایید قرار گرفته است و پرونده در دستگاه قضایی تحت رسیدگی قرار دارد.

مدیرعامل بانک قوامین در خصوص وصول مطالبات تعاونی منحله اعتماد ایرانیان هم گفت: بخش هایی از مطالبات این تعاونی از جمله مطالبات مربوط به پدیده شاندیز به صورت نقدی و بخشی هم با دریافت املاک وصول شده و به بستانکار حساب اعتماد منظور گردیده است، مع الوصف با توجه به این که بخش هایی از تسهیلات پرداختی تعاونی منحله اعتماد غیر قابل وصول می باشد، بدهکاری این تعاونی به بانک قوامین طبق دفاتر بانک بدون درنظر گرفتن سود متعارف بانکی بسیار زیاد است. لذا بر همین اساس بانک وصول این زیان وارده و خسارت های مربوطه را در دست پی گیری قرار داده است.

وی در ادامه به طرح خاتم دربانک قوامین اشاره کرد و یادآور شد: طرح خاتم به عنوان طرحی پیشرو در اجرای بانکداری اسلامی در نظام بانکی کشور می باشد و این طرح در قالب قرض الحسنه این امکان را فراهم می کند که اندوخته های هر چند کوچک مردم در سه بخش عمده ای که تعریف شده است به کار گرفته شود که این سه بخش عبارتند از: ازدواج جوانان، اشتغال و ودیعه مسکن و تلاش همه ما این است که با ترویج سنت نیک قرض الحسنه در جامعه در جهت تحقق اهداف تعریف شده در طرح خاتم گام برداریم.

مدیرعامل بانک قوامین با ارائه گزارشی از عملکرد بانک در سال ۱۳۹۳ یادآور شد: در سال ۱۳۹۳ که از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام گذاری شده بود، بانک قوامین در راستای تدابیر معظم له با تاکید بر اقتصاد مقاومتی تلاش نمود تا در حد توان به پیشبرد اهداف اقتصادی دولت خدمت نماید. بر همین اساس برنامه ریزی به منظور حمایت از تولید و برنامه های سازندگی و ارائه خدمات مطلوب به مردم بالاخص قشر آسیب پذیر در دستور کار قرار گرفت که بحمدا... دستاوردهای خوبی داشت. به طور کلی بایستی عرض کنم سال ۹۳ با وجود فشارهای اقتصادی که در مجموعه بانکی کشور وجود داشت، اما سال خوبی برای مجموعه خدمتگزار بانک قوامین بود. برگزاری مجمع بانک، راه اندازی اینترنت بانک قوامین، راه اندازی موبایل بانکینگ، برگزاری همایش های استانی، مطابقت تمام سپرده ها با سیاست های بانک مرکزی، برگزاری مجمع افزایش سرمایه بانک، قرار گرفتن در میان ۲۴ برند برتر کشور و کسب موفقت علمی و تخصصی از جمله کسب نشان زرین برتر بانکداری در سیزدهمین اجلاس سران و مدیران معتبرترین شرکت ها و سازمان های عالی، دریافت تندیس اقتصاد مقاومتی و مسئولیت اجتماعی در نهمین کنفرانس بین المللی برند و کسب نشان کیفیت در کنفرانس بین المللی کیفیت و بهره وری از موفقیت های مهم بانک قوامین در سال ۱۳۹۳ بود.

خطیبی به برنامه های سال ۱۳۹۴ بانک اشاره کرد و افزود: تحقق بانکداری الکترونیک و خدمات نوین بانکی، ورود به عرصه های جدید بازار و توسعه شبکه های بازاریابی، حرکت در راستای سیاست و اهداف اقتصادی دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تحقق طرح خاتم با تاکید بر سپرده های قرض الحسنه، آموزش همکاران به منظور ارتقاء کیفیت خدمات بانکی به مشتریان از مهم ترین اهدافی است که در سال ۱۳۹۴ انشاا... بدنبال آن هستیم.

وی هم چنین یادآور شد: ظرف دو سال گذشته اصلاحات مناسبی را توانسته ایم در صورت های مالی بانک انجام دهیم هر چند رکود اقتصادی بانکها را نیز مانند سایر بانکها از لحاظ وضعیت نقدینگی دچار مشکل کرد. مع الوصف بانک طرح افزایش سرمایه دویست درصدی را تهیه و ارائه نمود. به نحوی که چهار هزار میلیارد ریال آورده نقدی و چهار هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته به ۱۲ هزار میلیارد ریال افزایش یابد، تا از این طریق بسیاری از نسبت های مالی بانک اصلاح شود. پیشنهاد ما توسط بانک مرکزی پذیرفته شده لیکن بخش افزایش از محل سود انباشته مورد موافقت بورس قرار نگرفت و همانطور که اطلاع دارید پذیره نویسی افزایش سرمایه بانک از چهار هزار میلیارد ریال به هشت هزار میلیارد ریال انجام شد که پیشنهاد می کنیم سهامداران عزیز از حق تقدم خود استفاده کنند تا انشاءا... بعد از برگزاری مجمع عادی سالیانه بتوانیم خبر خوشی برای سهامداران گرامی داشته باشیم.

طرح خاتم به عنوان طرحی پیشرو در اجرای بانکداری اسلامی در نظام بانکی کشورمی باشد و این طرح در قالب قرض الحسنه این امکان را فراهم می کند که اندوخته های هر چند کوچک مردم در سه بخش عمده ای که تعریف شده است به کار گرفته شود