خرید و فروش اینترنتی ارز در بانک اقتصاد نوین

شرکت خدمات ارزی و صرافی اقتصاد نوین برای نخستین بار به‌صورت اینترنتی نقل و انتقال ارز انجام می‌دهد. ارایه این خدمت که از نیمه شعبان سال جاری صورت می‌گیرد از طریق سایت اینترنتی www.novinexchang.com و www.novinexchange.ir به عموم متقاضیان ارائه می‌شود. بهرام کرکی عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات ارزی و صرافی اقتصاد نوین روز گذشته در نشستی با خبرنگاران با بیان این مطلب و تشریح عملکرد این شرکت از برنامه‌های آینده خبر داد و گفت: بانک اقتصاد نوین با خرید یک صرافی در دبی، مشکلات حواله ارز را حل کرد.

به گفته وی با راه‌اندازی این صرافی می‌توان به طور مستقیم حواله ارز را انجام داد.

در عین این که به زودی و با بررسی‌های کارشناسی‌ای که برای خرید سهم صرافی بانک کشاورزی در عراق انجام شده تنها بانک حاضر در عراق خواهیم بود.

وی افزود: گسترش شبکه شتاب و کارت‌‌های بانکی به شرکت صرافی‌نوین این امکان را داده تا خدمات ارزی خود را از طریق اینترنت به مشتریانش ارائه دهد.

نقل و انقال ارز از این طریق در‌حال‌حاضر تا ۱۰۰هزار دلار آمریکا امکان پذیر است.

کرکی با بیان این که از این طریق کسانی که می‌خواهند در داخل کشور ارزی حواله کنند می‌توانند از طریق اینترنت و با در اختیار داشتن موجودی در حساب بانکی خود و شماره رمز کارت بانکی خدمات اینترنتی ارزی دریافت کنند تصریح کرد: افرادی که خارج از کشور هستند و می‌خواهند از موجودی خود در داخل کشور استفاده کنند می‌توانند از طریق شرکت صرافی اقتصاد نوین و از طریق اینترنت، ارز خود را در خارج از کشور دریافت کنند.

وی برای نمونه از افرادی یاد کرد که در خارج از کشور سکونت دارند ولی مقرری و یا حقوق بازنشستگی‌شان به حساب بانکی داخل کشور واریز می‌شود، شرکت صرافی‌نوین می‌تواند موجودی متقاضی را به ارز تبدیل و برایش حواله کند.

مدیرعامل شرکت صرافی اقتصاد نوین گفت: این کار با پشتوانه بانک اقتصاد‌نوین انجام شده و بانک متعهد به انجام تعهداتش نسبت به افراد است.

وی در خصوص دیگر فعالیت‌های شرکت صرافی اقتصاد نوین اظهار کرد: با انجمن نمایشگاه‌های استان خراسان رضوی در حال مذاکره هستیم تا شعبه‌ای برای فعالیت‌های این انجمن تاسیس کنیم.

کرکی تصریح کرد: این شرکت برای صدور کارت‌های اعتباری در حال بررسی است تا بتواند در اروپا نیز این خدمت را ارائه دهد.

وی افزود: در حال شناسایی شهرهایی در خارج از کشور هستیم که دانشجویان ایرانی در آنجا مستقر هستند. به عنوان نمونه در یکی از نقاط خارج از کشور، کارگزار ۶۷ دانشجوی ایرانی، فردی پاکستانی است و ما در حال بررسی هستیم تا خدمات ارزی را به این افراد ارائه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی ضوابط خاصی برای شناسایی مشتریان صرافی‌ها و جلوگیری از پولشویی مقرر کرده گفت: مدیریت و اعضای هیات‌مدیره بانک اقتصاد نوین نسبت به این موضوع آگاهی کامل دارند و بانک مرکزی نیز کمک می‌کند تا جایگاه صرافی‌ها در ایران مشهود باشد.

مدیرعامل شرکت صرافی اقتصاد نوین گفت: اخیرا بانک مرکزی صرافی‌ها را به دو گروه تقسیم کرده که در صرافی‌های نوع اول، بیشتر فعالیت‌ها در قالب تبدیل ارز است و بیشتر در خارج از کشور مرسوم است. ولی کار صرافی در ایران به صورت ابتدایی بوده و در اغلب موارد زیان‌ده است.

وی ادامه داد: یکی از موارد مثبت در صرافی اقتصاد نوین نیز وجود مدیریت آگاه در بانک اقتصاد نوین است. کرکی اولین فعالیت شرکت صرافی اقتصاد نوین را خرید و فروش انواع مسکوکات اعلام کرد و گفت:‌ این شرکت حدود ۱۴نوع ارز خارجی را خرید و فروش می‌کند. در عین حال خرید و فروش انواع مسکوکات با نرخ پایین نیز از جمله فعالیت‌های شرکت است.

وی ادامه داد: ممکن است سکه‌ای که در طلافروشی‌های بازار آزاد فروخته می‌شود دست پنجم و با قیمت بالاتری باشد، اما شرکت صرافی اقتصاد نوین سکه دست اول را با نرخ پایین‌تر و حداکثر سود یک‌هزار تومانی به فروش می‌رساند.

وی تعداد کارگزاران رسمی شرکت اقتصاد نوین را حدود ۷۵ شرکت اعلام کرد و گفت: این شرکت خریداری حواله ارزی و پرداخت نقدی را انجام می‌دهد.

کرکی پرداخت وجه در خارج از کشور و به آدرس پستی خارج از کشور را از دیگر خدمات شرکت صرافی دانست و افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های شرکت برقراری ارتباط با صرافی‌های خارج از کشور است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات، چک‌های ارزی صادره خارجی است که نمی‌توان در ایران نقد کرد. اما شرکت صرافی اقتصاد نوین این کار را انجام می‌دهد.

کرکی اظهار داشت: برخلاف اینکه در بسیاری از بانک‌ها، ارز شعب توسط امور بین‌الملل همان بانک تامین می‌شود، اما ارز موردنیاز شعب بانک اقتصاد نوین توسط شرکت صرافی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه ارزهایی که بانک مرکزی می‌فروشد نرخ رسمی دارد، افزود: بانک‌ها به تنهایی حق فروش ارز آزاد ندارند و ارزشان را به بانک مرکزی می‌دهند و این بانک نیز ارزها را به نرخ بالاتری در مناطق آزاد به فروش می‌رساند.وی ادامه داد: شرکت صرافی اقتصاد نوین تلاش می‌کند ارز را در بازار آزاد با پایین‌ترین نرخ خریداری کند و حتی با نرخ بانک مرکزی آن را تهیه کند.

وی با بیان اینکه شرکت روابط تجاری‌اش را با ۶ بانک داخلی حفظ کرده گفت: در نتیجه قیمت‌های ارز در شرکت صرافی اقتصاد نوین، به عنوان میانگین است و نسبت به جاهای دیگر ارزان‌تر است.

وی نصب دستگاه‌های پایانه فروش (POS) را از دیگر فعالیت‌های شرکت اعلام و تصریح کرد: سایت www.Novin.Exchange.com قیمت‌های نرخ ارز را هر روز در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

در عین اینکه تلفن گویایی وجود دارد که متقاضیان از طریق شماره ۸۲۱۷۷۰۰۷ می‌توانند از نرخ ارز اطلاع یابند.

به گفته وی اولین صرافی با مجوز شورای پول و اعتبار در سال ۸۱ صرافی بانک توسعه صادرات بود که متعاقب آن صرافی‌های دیگری نیز فعال شدند.

کرکی افزود: صرافی بانک اقتصاد نوین با حضور دکتر رسول‌اف به عنوان مدیرعامل بانک در آذرماه سال گذشته شروع به فعالیت کرد.

وی مشکل اصلی صرافی‌ها را، تنظیم اساسنامه آن توسط بانک مرکزی دانست و گفت: بانک‌ها در قبال سرمایه‌ای که در اختیار صرافی‌هایشان قرار می‌دهند انتظار کسب سود دارند ولی بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد که صرافان ارز را به نرخ بالاتری بفروشند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته، سود یکی از شرکت‌های صرافی ۸۴ میلیون تومان بود در حالی که میزان مالیات این شرکت ۱۲۷میلیون تومان محاسبه شده بود.

وی ادامه داد: ما همواره در تلاش هستیم تا از قالب فعالیت‌های بانک جدا نشویم و فعالیت خوبی نیز داشته باشیم.

وی تصریح کرد: امور مالی شرکت صرافی اقتصاد نوین به یکی از شرکت‌های رسمی حسابداری سپرده شده است. که براساس آمارهای این حسابدار، شرکت صرافی در سه ماه اول شروع کارش حدود ۳۰میلیارد تومان فروش داشته است که هر یک میلیارد تومان آن حدوداً ۱۰۰هزار تومان سود دارد.

البته عموما گفته می‌شود که عملکرد صرافی‌ها از ماه سوم به بعد ارزیابی می‌شود.