آمیزه‌سازی بومی پلتفرم MEC در 5G

فارغ از افزایش ۱۰۰ برابری ظرفیت ترافیک و کارایی شبکه، این نسل از فناوری که به اختصار ۵G نامیده می‌شود به شکل قابل توجهی سریع‌تر از نسل‌های گذشته خود است.

تأخیر بسیار پایین و اطمینان بسیار بالا، دو فاکتور دیگری هستند که نگاه‌ها را معطوف به این فناوری کرده و بشر امروزی را که بسیار به رفاه خویش می‌اندیشد، درگیر خود کرده است.

این استاندارد تازه جهانی در حوزه ارتباطات بی‌سیم، نوع جدیدی از شبکه را فعال می‌کند که برای اتصال تقریبا همه چیز از جمله ماشین‌ها، اشیاء و دستگاه‌ها کاربرد دارد.

گاهی اوقات باند بالای ۵G که mmWave نیز نامیده می‌شود، می‌تواند بالاترین فرکانس‌های مورد استفاده در این نسل از فناوری را از ۲۴ تا ۱۰۰ گیگاهرتز توصیف کند.

اهمیت یافتن واحد URLLC که بر «ارتباطات با تأخیر کم و بسیار قابل اعتماد» دلالت دارد، بیش از پیش در این فناوری معنا می‌یابد که به پیشتیبانی با تأخیر بسیار کم در محدوده یک میلی‌ثانیه و قابلیت اطمینان ۹۹.۹۹۹ درصد اشاره دارد.

فاکتورهای رقابتی ۵G علاوه بر مخاطب قرار دادن عموم کاربران مصرف‌کننده و کسب‌وکارها، راه را برای تحول در مسیر پردازش‌های شبکه‌ای با تکیه بر خلاقیت و نوآوری نیز باز کرده است.

«پردازش در لبه» امکانی است که با تکیه بر ظرفیت‌های نسل پنجم فراهم و موجب همکاری فناوری‌های تازه ظهور MEC و ۵G در راستای ارائه برنامه‌ها و خدمات جدید شده است.

پلتفرم MEC جایی است که خدمات ارزش افزوده یا برنامه‌های کاربردی هوشمند نظیر AI ارائه شده توسط ۵G، آنجا اجرا می‌شود.

مِک این اجازه را به مشترکان می‌دهد تا اطلاعات خود را نزدیک‌تر به لبه شبکه ذخیره کنند که معمولا بسیار امن‌تر از ذخیره‌سازی به صورت متمرکز در دیتاسنترها با آسیب‌پذیری در برابر حملات انکار سرویس، است.

محاسبات لبه چند دسترسی (Multi-access edge computing) عملیات محاسبه ترافیک و خدمات را از یک ابر متمرکز به لبه شبکه و نزدیک‌تر به مشتری انجام می‌دهند.

لبه شبکه به جای ارسال تمام داده‌ها به ابر برای پردازش، داده‌ها را تجزیه و تحلیل، پردازش و ذخیره می‌کند.

این فناوری که همزمان با توسعه تجاری ۵G به سرعت در شبکه اپراتوری ایران هم به وسیله پلتفرمی بومی، پیاده‌سازی شد و اکنون مدیریت آن در اختیار اپراتور اول تلفن همراه کشور قرار دارد، بر ارتباطات از دستگاه‌های تلفن همراه مانند پایانه‌های ۵G و دستگاه‌های اینترنت اشیا در محیط محلی تمرکز دارد.

این پلتفرم همچنین در لایه‌های خود، راه‌حل‌های بیشتری از حفاظت را در لبه شبکه ارائه می‌کند.

با توجه به اینکه هدف MEC کاهش تأخیر، افزایش کارآمدی عملیات شبکه و ارائه خدمات و بهبود بخشیدن تجربه مشتری است، ارائه‌دهندگان خدمات باید عملکردهای شبکه را مجازی و عملیات شبکه را ساده کنند.

با این کار انعطاف‌پذیری و ضریب در دسترس بودن، بهبود بخشیده می‌شود و برای انجام عملیات پردازشی در MEC، سر بارها به حداقل می‌رسد.

پلتفرم MEC با تجمیع و توزیع خدمات اینترنت اشیا در محیط ایستگاه پایه تلفن همراه، برنامه‌ها را قادر می‌سازد تا در زمان واقعی پاسخ دهند که ارزش این موضوع در مقولات ایمنی عمومی، تشخیص - جراحی از راه دور، پاسخ اضطراری، رانندگی خودکار، اتوماسیون صنعتی و انرژی هوشمند بیشتر به چشم می‌خورد.

بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات، حجم کار و خدمات را از شبکه اصلی (در دیتاسنترها) به سمت لبه شبکه و به نقاط حضور و دفاتر مرکزی منتقل می‌کنند.

هنگامی که یک ارائه‌دهنده خدمات برای افزایش توان عملیاتی و کاهش تأخیر، بارهای کاری موبایل را به کاربر نهایی نزدیک‌تر می‌کند، نتیجه محاسبات لبه‌ای با دسترسی چندگانه (MEC) است که تفاوت چشم‌گیر آن در سرعت و پردازش بر لحظه در نمایشگاه الکامپ توسط همراه اول نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور به نمایش گذاشته شد.

فناوری پردازش در لبه شبکه همراه اول (MEC) که زیرساخت مناسبی جهت بهبود تجربه کاربری با پردازش ترافیک نزدیک‌تر به کاربر و در نتیجه کاهش تاخیر و افزایش پهنای باند است، در الکامپ ۲۰۲۳ بر روی شبکه همراه اول و با پیاده‌سازی یک بازی محبوب برای عموم رونمایی شد.

همراه اول برای قابل درک بودن توانمندی این فناوری، بازی مذکور را در دو حالت «پردازش توسط MEC» و «پردازش به حالت عادی» پیاده‌سازی کرد تا بازدیدکنندگان از نمایشگاه بتوانند شاهد تفاوت در کیفیت اجرای هر دو حالت باشند.

با توجه به ماهیت این فناوری که با دسترسی چندگانه به ارائه‌دهنده خدمات اجازه می‌دهد تا بارهای کاری موبایل را به کاربر نزدیک‌تر کنند، همراه اول به عنوان اپراتور پیشرو در حوزه تلفن همراه و دیجیتال، اعلام کرده که هم‌اکنون قادر به فراهم کردن این بستر و سرویس برای توسعه‌دهندگان محتوا و بازی و مشتریان تجاری بزرگ است.

پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه انتقال بار محاسبات ابری به سرورهای محلی MEC به کاهش چشم‌گیر ازدحام در شبکه‌های تلفن همراه و کاهش تأخیر کمک کند و نتیجه آن به افزایش کیفیت تجربه برای کاربران نهایی منتهی شود، بزودی شاهد افزایش استفاده از این ظرفیت فراهم شده در شبکه مبتنی بر نسل نوین ارتباطی این اپراتور باشیم و توسعه‌دهندگان بسیاری به استفاده از این قابلیت روی آورند.

همراه اول copy