شرکت سیمان خزر 146 درصد رشد سود داشت
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان خزر تقسیم 440 ریال سود را برای هر سهم سال 90 تصویب کرد. در این مجمع که با حضور 88 درصد سهامداران برگزار شد صورت‌های مالی شرکت به تصویب رسید.

در این جلسه مهندس حمید اقبالیان، مدیرعامل شرکت با تبیین عملکرد یکسال گذشته سیمان خزر گفت: این شرکت پشتوانه آبادانی و توسعه شمال کشور بوده و با توجه به مزیت‌های منحصر به فرد این منطقه به عنوان مشتری‌مدارترین شرکت سیمانی، تامین بهینه سود سهامداران خود را در سرلوحه اقدامات خود قرار داده است. وی تصریح کرد: شرکت سیمان خزر با اجرای ۶۷ پروژه در دست اقدام، ضمن تلاش برای به ظرفیت رساندن دپارتمان‌ها، نویدبخش آینده روشن در عرصه تولید و سودآوری است. اقبالیان یکی از اهداف مهم سیمان خزر را در توسعه زیرساخت‌های طرح‌های عمرانی کشور و گسترش بازارهای جدید در استان‌های همجوار و کشورهای منطقه عنوان کرد. وی اضافه کرد: سیمان خزر با تلفیق توانمندی و خلاقیت کارکنان خدوم خود و بهره‌مندی از آخرین دستاوردها ضمن تولید انواع محصولات سیمانی یکی از مجموعه‌های موفق صنعتی در عرصه حفاظت از محیط‌زیست از کشور است.
پیام هیات مدیره
تاثیرگذارترین رخداد در سال ۱۳۹۰ برای صنعت به طور اعم و برای صنعت سیمان به طور اخص، هدفمندسازی یارانه‌ها و در پی آن افزایش قابل ملاحظه قیمت حامل‌های انرژی (برق، گاز و نفت کوره) بود که باعث گردید سهم انرژی در قیمت تمام شده سیمان به گونه‌ای افزایش یابد که برخی کارخانجات را به زیان‌دهی رسانده و حاشیه سود بسیاری از کارخانجات را به شدت کاهش دهد.
این اتفاق همراه با کاهش نقدینگی و در درجه‌ی دوم سودآوری کارخانجات را شدیدا تهدید کرده است. این در حالی است که علاوه بر تاثیر مستقیم افزایش حامل‌های انرژی که موجب افزایش 300 درصدی هزینه‌های انرژی گردیده است، تاثیرات ثانویه افزایش سوخت بر سایر نهاده‌های تولید نیز مزید بر علت گردیده که از آن جمله می‌توان از افزایش قابل ملاحظه قیمت مواد اولیه، مصوبات دولت محترم در خصوص بسته‌های حمایتی به جز وام تسهیلات ارزان قیمت خط اعتبار انرژی عملی نگردیده و بسیاری از کارخانجات که با تسهیلات گران‌قیمت بانکی طرح‌های توسعه خود را اجرا نموده‌اند، هم‌اکنون در کوران بحران بازپرداخت بدهی‌ها واقع گردیده و وارد سیکل معیوب عدم پرداخت دیون بانکی و جرایم مربوطه گردیده‌اند که در نهایت چنانچه سیاست‌های مناسبی در خصوص حمایت از این‌گونه بنگاه‌های کارآفرین اتخاذ نگردد، منجر به رکود و تهدید اشتغال موجود آنها خواهد شد.
همچنین با توجه به افزایش قابل ملاحظه نرخ کرایه کامیون‌ها به دلیل افزایش قیمت سوخت، هزینه‌های تولید، توزیع و صادرات بسیاری از کارخانه‌ها نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است. به علت اینکه سیمان کالای حجیمی می‌باشد، نقش کرایه‌ حمل در قیمت مصرف‌کننده آن بسیار پررنگ می‌باشد به همین دلیل لازم است با جهت‌گیری‌های مناسب و سیاست‌های تشویقی، سازو کاری جهت کاهش و یا لااقل تثبیت قیمت‌ها که یکی از راه‌های برون‌رفت از بحران فعلی می‌باشد، اندیشیده شود.
همچنین بخشی از تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی جهت تغییر مکانیزم تولید، افزایش بهره‌وری و نیز کاهش مصرف انرژی از طریق تغییر تکنولوژی به بنگاه‌های کارآفرین اختصاص یافت.
جایگاه شرکت در صنعت سیمان
در سال مورد گزارش رشد تولید و فروش سیمان در کشور نسبت به سال قبل 5/6درصد بوده که از اهم دلایل آن می‌توان بهره‌برداری از پروژه‌های طرح توسعه و راه‌اندازی کارخانجات جدید نام برد. شرکت سیمان خزر بین شرکت‌های فعال در این صنعت با فروش به میزان 1.103.430 تن که نسبت به سال قبل 7درصد افزایش داشته و معادل مبلغ 640.927 میلیون ریال بوده، در رده بیست و پنجم از شصت و شش تولیدکننده سیمان قرار دارد.
بیان استراتژی‌های شرکت
1- فعالیت شرکت تولید انواع سیمان خاکستری با کیفیت مطلوب (براساس استانداردهای ملی) است.
۲- یکی از اهداف مهم شرکت، توسعه بازارهای جدید مصرف و گسترش حوزه‌های جغرافیایی در استان‌های همجوار گیلان و کشورهای منطقه است.
3- فلسفه وجودی شرکت، مشارکت در توسعه زیرساخت‌ها، عمران، آبادانی، افزایش استحکام ساختمان‌ها و پروژه‌های عمرانی در کشور و توسعه اقتصادی منطقه است.
۴- ویژگی‌های متمایز شرکت خودباوری و چابکی سازمانی است. شرکت سیمان خزر با به کارگیری رویکردهای نوین مدیریت، همواره یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت سیمان می‌باشد.
5- ما برای افزایش روزافزون بازده سرمایه‌گذاری و ارائه اطلاعات شفاف و صحیح به سهامداران، خود را مقید می‌دانیم.
۶- ما با تنوع بخشی به محصولات، ارتقا و تثبیت کیفیت، برای افزایش رضایتمندی مشتریان می‌کوشیم.
7- منابع انسانی سرمایه اصلی شرکت هستند. ما با ارج گزاردن به کرامت و ارزش‌های اسلامی و انسانی، فرصت مناسبی برای افزایش وفاداری، انگیزش و نوآوری منابع انسانی و تداوم خدمت متخصصان فراهم می‌آوریم.
۸- ما با اهتمام پیوسته در پاسداشت و رعایت محیط‌زیست به عنوان سرمایه‌ای که علاوه بر نسل فعلی به تمام نسل‌های آتی نیز تعلق دارد کوشا هستیم. لذا تحقق شعار زمین سبز، آسمان آبی و آب پاک را وظیفه خود می‌دانیم.
چشم‌انداز شرکت سیمان خزر
متعالی‌ترین و موفق‌ترین واحد صنعتی استان و یکی از پنج شرکت برتر سیمانی کشور با قابلیت رقابتی در تولید انواع سیمان با کیفیت ممتاز و دارای سهم مناسب در بازار بین‌المللی و برخوردار از مشتریان وفادار، کارکنان علاقمند و با انگیزه، سهامداران راضی و خشنود، با تلاش و اهتمامی شایسته، شعاری مزین به نام خود را تحقق بخشیده است.
خودباوری، زندگی و کار توام با نشاط و پویایی، راه تعالی و مشتری‌مداری استراتژی سیمان خزر
۱- ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها
2- افزایش درآمد و رشد سودآوری از طریق تولید محصولات ممتاز3- کیفیت مطلوب4- تقویت و ارتقا برند5- صمیمیت با مشتری6- سرآمدی در مسوولیت‌های اجتماعی7- توسعه نوآوری‌ها8- تعالی فرآیندهای عملیاتی9- سازمان سرآمد10- ارتقا بهره‌وری و اثربخشی منابع انسانی11- بهبود سرمایه‌های اطلاعاتی
برنامه‌های آینده شرکت
الف) گسترش بازارهای فروش محصولات:
هم‌اکنون محصولات شرکت در استان‌های گیلان و آذربایجان و ... توزیع می‌گردد. سعی بر این است که میزان فروش در سایر استان‌های همجوار نیز افزایش یابد.
در رابطه با صادرات تلاش بر این است که صدور کلینکر و سیمان به کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق گسترش یافته و صادرات به کشور روسیه نیز انجام پذیرد.
ب) بودجه محصولات:
بودجه سال مالی 1391 شرکت با تولید 1.200.000 تن کلینکر و 1.144.000 تن سیمان و تحویل 1.144.000 تن سیمان تنظیم گردیده است، که قرار است 1.000.000 تن سیمان در داخل کشور و 144.000 تن سیمان در خارج از کشور به فروش برسد و علاوه بر آن 40.000 تن کلینکر صادر و 60.000 تن کلینکر در داخل فروخته شود.
ج) شیوه‌های تامین مالی:
تامین مالی عمدتا از محل فروش محصولات شرکت تامین خواهد شد و در صورت نیاز مبلغ 50 میلیارد ریال تسهیلات از سیستم بانکی (بانک‌های دولتی) دریافت خواهد شد.