سودآورترین هلدینگ کشور با اعتبار جهانی رهبر صنعت پتروشیمی

مجمع عمومی عادی سال مالی منتهی به ۳۱/ ۰۳/ ۱۳۹۵ صاحبان سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با حضور صاحبان بیش از ۹۷درصد سهام در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد. مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس در این مجمع ضمن ارائه گزارش هیات مدیره به سوالات سهامداران پاسخ داد. مهندس عادل نژاد‌سلیم گفت: هلدینگ خلیج فارس در آینده رهبری صنعت پتروشیمی را به دست خواهد گرفت.

مدیر‌عامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس افزود: پروژه‌های این شرکت مشکل ریالی دارند و مذاکراتی انجام شده تا ۸۰۰ میلیارد ریال از طریق بورس تامین مالی صورت گیرد.مهندس نژاد‌سلیم گفت: پتروشیمی بندر امام از زمان تاسیس به روزانه ۱۲۰هزار بشکه خوراک نیاز داشت که با واگذاری پروژه ان‌جی‌ال۳۲۰۰ به هلدینگ خلیج فارس دیگر مشکل خوراک وجود ندارد و شاهد پیشرفت و سود‌آوری این شرکت خواهیم بود.مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس تاکید کرد: پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس جزو اولویت‌های اصلی این شرکت و خط قرمز آن است و فاز اول آن با تلاش کارکنان تا سال ۱۳۹۷ راه‌اندازی خواهد شد. وی افزود: سرمایه پالایشگاه بیدبلند از ۱۰ میلیارد ریال به ۸ هزار میلیاردریال افزایش یافت.وی همچنین در این مجمع اعلام کرد: سهام پتروشیمی بوعلی و برزویه آماده عرضه هستند و به محض حل اختلافات با شرکت نفت، عرضه می‌شوند. وی درخصوص اجرای پروژه‌های بروجن، کازرون و ممسنی گفت: این پروژه‌ها نیاز به کشیدن خط لوله از سوی دولت دارد و پروژه بروجن ۳۳۰ کیلومتر خط لوله نیاز دارد.

سخن مدیرعامل

همان‌طور که استحضار دارید در سال گذشته همزمانی چند رخداد مهم از جمله نوسانات قیمت نفت و تحولات سمت تقاضا و تغییرات نرخ ارز، شرایط محیطی بازار محصولات نفتی و پتروشیمیایی را با پیچیدگی‌ها و فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه ساخت. شرایط نه‌چندان مناسب اقتصاد جهانی و افت شاخص قیمت نفت به میزان ۴۷ درصد از یک طرف و کاهش ۲۸ درصدی شاخص قیمت محصولات پتروشیمی از طرف دیگر رقابت شدیدتری را میان بازیگران بازار به‌وجود آورد و اقلام سود و زیان شرکت‌های پتروشیمی و شیمیایی جهان را تحت‌تاثیر قرار داد به‌گونه‌ای که متوسط درآمد ۱۰ شرکت برتر شیمیایی جهان به میزان ۲۲ درصد کاهش یافت. شرکت‌های فعال در ابتدای زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی از کاهش قیمت‌ها تاثیر بیشتری پذیرفته و درآمد برخی شرکت‌های مطرح این حوزه تا پنجاه درصد نیز کاهش یافت و این در حالی است که درآمد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با اتکا به برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت و مدیریت علمی و اتخاذ راهکارهای مناسب برای حفظ سودآوری و قدرت رقابت‌پذیری نسبت به سال مالی قبل تنها حدود ۱۸ درصد کاهش یافته و حاشیه سود عملیاتی و خالص شرکت بدون تغییر ماند که این عدم تاثیرپذیری از نابسامانی‌های موجود ماحصل دوراندیشی، برنامه‌ریزی و همدلی اعضای شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس بوده و نشان از توانمندی مجموعه در سازگاری با شرایط صنعت دارد.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با آگاهی از نقش برنامه‌ریزی در توسعه سازمان‌ها،‌اقدام به تدوین برنامه استراتژیک پنج ساله شرکت در سال ۱۳۹۳ کرده و این برنامه را سالانه و با توجه به تغییرات محیطی مهم و حساس مورد بازنگری و اصلاح قرار می‌دهد. در سال ۹۴ نیز براساس بازخوردهای دریافتی و سیاست‌های کلان اتخاذ شده این برنامه مورد بازنگری قرار گرفت و تغییراتی در آن اعمال شد که ازجمله آنها می‌توان اصلاح استراتژی کلی شرکت از «توسعه و سودآوری پایدار» به «توسعه و ارزش‌آفرینی پایدار» نام برد. علاوه بر آن به دلیل اهمیت مسوولیت‌های اجتماعی و مسائل مربوطه به HSE، حوزه‌های مورد نظر در روش ارزیابی متوازن (BSC) از ۴ حوزه به ۵ حوزه تغییر یافته و حوزه مسوولیت‌های اجتماعی، به چهار حوزه مالی و اقتصادی، ذی‌نفعان، فرآیندهای داخلی و یادگیری و رشد اضافه شد. اهم فعالیت‌ها در هریک از مناظر استراتژیک در این گزارش تقدیم می‌شود.

از منظر فرآیندهای داخلی، با افزایش سطح تولید مطابق برنامه از پیش تعیین شده، میزان تولید محصولات پتروشیمیایی این شرکت در سال ۱۳۹۴، به حدود ۷/ ۱۸ میلیون تن رسیده و سهم آن از تولید محصولات پتروشیمی کشور ۴۰ درصد شد. همچنین پیگیری برنامه افزایش سهم صادرات در این شرکت منجر به افزایش ۴۹ درصدی میزان صادرات و رسیدن به عدد بی‌سابقه ۸ میلیون تن شد که برابر ۴۲ درصد مقدار و ارزش محصولات صادراتی کشور است. بهبود شرایط عملیاتی، ‌بهبود شاخص‌های مصرف انرژی و ارتقای عملکرد فرهنگ ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست از دیگر دستاوردهای بااهمیت شرکت در این حوزه بوده است.از منظر سرمایه‌گذاری و طرح‌ها، در سال گذشته با تزریق بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی به پروژه عظیم و ملی گاز بیدبلند خلیج‌فارس که از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین پروژه‌های این شرکت محسوب می‌شود، پیشرفت این پروژه به بیش از ۳۵ درصد رسیده و درصد مالکیت آن ضمن فرآیند افزایش سرمایه از ۸۰ درصد به بیش از ۹۹ درصد رسیده است. بهره‌برداری از این پروژه علاوه بر تامین خوراک پروژه‌های پایین‌دست تاثیر بسزایی در سودآوری شرکت گذاشته و سالانه حداقل ۷۰۰ میلیون دلار سود حاصل خواهد کرد.

اخذ مالکیت پروژه عظیم ۳۲۰۰- NGL و تکمیل فرآیندهای واگذاری آن به‌عنوان اولین واحد NGL واگذاری شده به بخش خصوصی و خرید بلوک بیست درصدی پتروشیمی کاویان در راستای پیاده‌سازی استراتژی متنوع‌سازی و بهینه‌سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری از دیگر اقدامات با اهمیت این شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری و طرح‌های توسعه‌ای به‌شمار می‌رود. پروژه ۳۲۰۰-NGL همانند پروژه پالایشگاه گاز بیدبلند، نقشی اساسی در تامین خوراک واحدهای پایین‌دست داشته که در صورت قرارگیری در مدار تولید، بیش از ۳۵۰ میلیون دلار سود به همراه خواهد داشت. عرضه اولیه شرکت پتروشیمی فجر به‌عنوان یوتیلیتی متمرکز منطقه ماهشهر به‌عنوان دومین شرکت عرضه شده در بورس اوراق بهادار تهران در راستای عرضه سهام کلیه شرکت‌های زیرمجموعه در بازار سرمایه طی سال گذشته انجام شد.از منظر رده‌بندی شرکت در عرصه کشور، منطقه و جهانی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس برای سومین سال پیاپی موفق به دریافت عنوان برترین شرکت ایرانی شده و از نظر شاخص‌های فروش، ‌صادرات و سودآوری براساس رتبه‌بندی ۱۰۰- IMI در جایگاه نخست صد شرکت برتر ایرانی قرار گرفت. مطابق با رده‌بندی موسسه بین‌المللی ICIS نیز شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ضمن حفظ رتبه دوم شرکت‌های شیمیایی خاورمیانه با ارتقای ۱۰پله نسبت به سال گذشته به جایگاه ۳۴ام صد شرکت برتر شیمیایی جهان دست یافت.

علاوه بر ارتقای جایگاه جهانی و کسب رتبه اول در کشور، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نسبت به توسعه اقتصادی و مذاکرات بین‌المللی نیز پیشرو بوده و به‌عنوان اولین شرکت ایرانی و تنها با اتکا به ضمانتنامه شرکتی توانست اولین فاینانس خارجی به ارزش ۳۲۰ میلیون یورو از کشور ژاپن را به خود اختصاص دهد. همچنین دریافت ۲۰۰ میلیون یورو فاینانس از کشور ایتالیا و ۶۴۰ میلیون یورو دیگر از کشور ژاپن در مراحل نهایی مذاکرات قرار دارد.در طول مدت پسابرجام شماری تفاهم‌نامه با شرکت‌های معتبر جهانی در زمینه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی منعقد شده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار گرفته است که پیش‌بینی می‌شود قراردادهای حاصل از مذاکرات فوق در ابتدای سال آینده میلادی نهایی شده و به اطلاع سهامداران گرامی برسد.

با ایجاد امکان فروش آزادانه محصولات پس از رفع تحریم‌ها و با توجه به گشایش‌های ایجاد شده و در راستای اجرای استراتژی مدیریت علمی بازرگانی،‌شرکت تجارت صنعت به‌منظور ایجاد قابلیت مدیریت درآمد حاصل از فروش کالا و همچنین یکپارچه‌سازی عملیات بازاریابی و فروش محصولات مجتمع‌های پتروشیمی زیرمجموعه هلدینگ خلیج‌فارس تاسیس شد. طی ۵ ماه ابتدایی فعالیت این شرکت افزایش سود حاصل از فروش کالا به‌صورت بدون واسطه توسط این شرکت برابر با ۵۶ میلیون دلار بوده است و مزایایی نظیر دریافت به موقع و بدون تاخیر وجوه حاصل از فروش محصولات و کنترل بهینه جریان نقدی شرکت، ایجاد امکان نظارت و شفافیت بیشتر در فرآیند فروش محصولات، ایجاد امکان دریافت فاینانس براساس قراردادهای فروش محصولات، ایجاد امکان توسعه کسب‌وکار شرکت در صنایع بیمه، حمل‌ونقل و تسهیل ارتباطات بین‌المللی و امکان ارتباط مستقیم با مشتریان و افزایش شناخت بازارهای جهانی برای طرح‌ریزی مسیر توسعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس را به همراه داشته است. همچنین برای اولین بار در تاریخ بورس کالا، انعقاد قراردادهای بلندمدت به منظور حفظ استمرار تولید واحدهای پایین‌دستی صنعت پتروشیمی توسط شرکت تجارت صنعت پتروشیمی انجام شده است.با توجه به مجموعه اقدامات در حال انجام شرکت و چشم‌انداز بازار محصولات پتروشیمی، پیش‌بینی می‌شود وضعیت شرکت در سال آینده از منظر سودآوری بهبود یافته و امید است با به بار نشستن سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال‌های آتی، سهامداران نظاره‌گر رشد و بالندگی هرچه بیشتر شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در عرصه ملی و جهانی باشند.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمیایی کشور بوده و با در اختیار داشتن زیرساخت‌های مالی، فنی و نیروی انسانی لازم جهت توسعه همه‌جانبه، دستیابی به جایگاه سودآورترین هلدینگ کشور با اعتبار جهانی را به‌عنوان چشم‌انداز خود قرار داده است.

این شرکت با حدود ۵/ ۲۴ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات متنوع پتروشیمیایی، شامل خوراک و سوخت، آروماتیکی، پلیمری، پایه و مواد شیمیایی، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده محصولات پتروشیمی در کشور محسوب شده و بیش از ۴۲ درصد ظرفیت محصولات پتروشیمی کشور را در اختیار دارد.

مالکیت دو تامین‌کننده اصلی یوتیلیتی‌های مناطق ماهشهر و عسلویه به نام‌های فجر و مبین در اختیار این شرکت است و این دو شرکت در مجموع ۲۴۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق و ۴۴۰۰ تن بر ساعت ظرفیت تولید بخار دارند.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس علاوه بر مالکیت شرکت‌های تولیدی، مالکیت دو شرکت خدماتی عملیات صنعتی ماهشهر و پازارگاد را در اختیار داشته و به تمامی شرکت‌های پتروشیمی واقع در منطقه ماهشهر و عسلویه خدمات مختلفی از جمله تامین غذا، اسکان، پرواز، حمل و نقل و سایر فعالیت‌های غیرصنعتی ارائه می‌دهد.

شرکت مدیریت توسعه پتروشیمی به عنوان بازوی مهندسی و مدیریت پروژه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به صورت تخصصی خدمات مرتبط با مهندسی و مدیریت پروژه را برای این شرکت ارائه می‌دهد.

شرکت پتروشیمی بین‌الملل (ان‌پی‌سی اینترنشنال) نیز با داشتن سابقه طولانی در زمینه تامین منابع مالی ارزی و ایجاد مشارکت‌ها، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس را در دستیابی به اهداف خود یاری می‌کند.

شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج‌فارس به‌عنوان عرضه‌کننده انحصاری محصولات شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در سال ۱۳۹۴ شروع به کار کرده و مزایایی نظیر دریافت به موقع و بدون تاخیر وجوه حاصل از فروش محصولات و کنترل بهینه جریان نقدی شرکت، ایجاد امکان نظارت و شفافیت بیشتر در فرآیند فروش محصولات، ایجاد امکان دریافت فاینانس براساس قراردادهای فروش محصولات، ایجاد امکان توسعه کسب و کار شرکت در صنایع بیمه، حمل و نقل و تسهیل ارتباطات بین‌المللی و امکان ارتباط مستقیم با مشتریان و افزایش شناخت بازارهای جهانی جهت طرح‌ریزی مسیر توسعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس را برای این شرکت به همراه داشته است. هلدینگ خلیج‌فارس علاوه بر داشتن بیش از ۸۸ درصد ظرفیت تولید مواد آروماتیکی و ۷۰ درصد محصول پی‌وی‌سی شرکت، تولیدکننده انحصاری پلیمرهای مهندسی (PC)، پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)، پی‌وی‌سی امولسیون (EPVC)، اپوکسی رزین‌ها در کشور است، همچنین تنها عرضه‌کننده محصولاتی نظیر برش سبک و برش سنگین و گاز مایع در صنعت پتروشیمی کشور محسوب می‌شود.

ظرفیت آتی تولید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس

این شرکت به منظور متنوع‌سازی خوراک و محصولات، اقدام به توسعه ظرفیت در قالب طرح‌های مختلف پتروشیمی در سطوح مختلف کرده است. مشارکت شرکت خلیج‌فارس در این طرح‌ها به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بوده و ارزش طرح‌های آن بالغ بر ۱۱ میلیارد یورو است. مهم‌ترین طرح‌های مستقیم شرکت عبارتند از: پالایشگاه بید بلند خلیج‌فارس، واحد NGL - ۳۲۰۰، پتروشیمی هنگام، پتروشیمی هرمز و پتروشیمی آپادانا. با به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌های مستقیم و غیرمستقیم شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ظرفیت تولید این شرکت به بیش از ۴۰ میلیون تن رسیده است.

جایگاه در رتبه‌بندی ICIS

همه ساله موسسه ICIS شرکت‌های شیمیایی و پتروشیمیایی جهان را براساس عملکرد مالی آنها رتبه‌بندی می‌کند و تمامی شرکت‌های مطرح و فعال در صنعت پتروشیمی و شیمیایی جهان در این رده‌بندی مشارکت می‌کنند. شاخص‌های موثر بر این رده‌بندی میزان فروش، سود عملیاتی، سود خالص، دارایی‌ها و هزینه‌های تحقیق و توسعه و هزینه‌های سرمایه‌ای و نیروی انسانی است. در سه سال گذشته شرکت آلمانی BASF در رتبه اول این شرکت‌ها قرار داشته و شرکت‌های نامداری همچون ساینوپک چین، اگزون‌موبیل آمریکا، داوکمیکال و سابیک جزو پنج شرکت برتر این لیست قرار دارند.از میان شرکت‌های ایرانی نیز شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت نفت و گاز پارسیان و شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین در این رده‌بندی شرکت داده شده و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت ایرانی در رده‌بندی جدید این موسسه در رتبه ۳۴ واقع شده است. طی دو سال گذشته این شرکت ضمن حفظ رتبه خود در جایگاه دوم خاورمیانه، با ۱۹ پله صعود به این جایگاه رسیده است.

جایگاه در بین شرکت‌های برتر ایران

سازمان مدیریت صنعتی هر ساله رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران را تهیه و منتشر کرده و با فراهم کردن آمار و ارائه اطلاعات شفاف و مفید درخصوص بنگاه‌های اقتصادی کشور، فضای روشن‌تری از کسب و کار اقتصادی کشور ارائه می‌دهد و به سرمایه‌گذاران، مدیران، سیاست‌گذاران و پژوهشگران یاری می‌رساند تا شناخت و درک‌دقیق‌تری از مقیاس، ساختار مالی و اقتصادی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور بیابند. این سازمان رتبه‌بندی سال ۱۳۹۴ شرکت‌های برتر ایران (براساس اطلاعات سال مالی ۱۳۹۳) را برای هجدهمین سال متوالی در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ منتشر کرد که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در اکثر شاخص‌های اعلام شده رتبه برتر را از آن خود کرد. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سودآورترین شرکت ایرانی، با ۷۱۳۴۰ میلیارد ریال سود (قبل از کسر مالیات)

- بالاترین ارزش بازار، با ۲۶۰۷۰۲ میلیارد ریال ارزش

- رتبه اول صادرات، با ۹۸۹۳ میلیون دلار صادرات

- رتبه اول در گروه شرکت‌های پتروشیمی

- رتبه اول فروش و درآمد، با ۳۰۸۴۲۵ میلیارد ریال فروش/ درآمد

- رتبه اول در بالاترین ارزش افزوده با ارزش افزوده ۸۳۸۴۵ میلیارد ریال.

مزیت رقابتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از منظر بورس

- در اختیار داشتن حدود ۳/ ۹ درصد از ارزش بازار سرمایه (سهام)

- دومین شرکت بزرگ خاورمیانه و سی‌وچهارمین شرکت در سطح جهان در سال ۲۰۱۵ براساس رده‌بندی ICIS

- سرمایه‌گذاری در بیش از ۱۰۴ شرکت فعال در صنایع پتروشیمی به صورت مستقیم و غیرمستقیم

- تنوع فعالیت در شرکت‌های زیرمجموعه (تولیدی، یوتیلیتی، بازرگانی، مهندسی ساخت و توسعه‌ای، آموزشی و...)

- قابلیت نهفته در عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه در بورس و فرابورس

- مشارکت در ساخت و راه‌اندازی طرح‌های توسعه شرکت‌های پتروشیمیایی و تکمیل‌کننده زنجیره ارزش

- تولید محصولات پتروشیمی جدید در مجتمع‌ها با توجه به نیاز بازار از قبیل تولوئن، استایرن منومر، پلیمر و...

- قرار داشتن مجتمع‌های پتروشیمی هلدینگ در حاشیه دریایی خلیج فارس با امکان دسترسی آسان به خوراک و منابع اولیه موردنیاز

- دسترسی آسان به بازارهای جهانی و مبادی ورود و خروج کالا و محصولات

- اصلاح و بهبود مداوم فناوری‌های تولید

-در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و کارآمد در جهت راه‌اندازی و بهره‌برداری طرح‌های مختلف

- وجود بازارهای مصرف رو به رشد داخلی و خارجی محصولات تولیدی

- قابلیت افزایش ظرفیت تولید مجتمع‌های پتروشیمی زیرمجموعه

- وجود نمایندگی و دفاتر در خارج از کشور

- استفاده از فناوری جدید اطلاعات و ارتباطات

رئوس دستاوردهای شرکت از منظر رشد و یادگیری

- برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های آموزشی ارتقای دانش مدیریتی مدیران و توسعه نظام جانشین‌پروری

- بومی‌سازی و تولید کاتالیست ۷۰۱-AR با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

- صرفه‌جویی و مدیریت هزینه‌ها با اجرای نظام پیشنهادات

- ایجاد کمیته راهبردی منابع انسانی به منظور ارائه مشاوره علمی و عملی و سیاست‌گذاری‌های اثربخش و تقویت ارتباط با دانشگاه‌ها

- تعیین مشاغل کلیدی و استراتژیک

- بهره‌گیری از مشاوران روان‌شناسی فردی، خانوادگی و شغلی کارکنان

- تربیت فرهنگ تعالی سازمانی

- افزایش مشارکت‌ها با شرکت‌های آموزشی در جهت توسعه و ارتقای سطح آموزشی

- افزایش تعهد کارکنان به استانداردهای کار

- مستندسازی دانش سازمانی و ارتقای کیفی علمی آن

رئوس دستاوردهای شرکت از منظر فرآیندها

- ثبت رکورد تولید بالغ بر ۷/ ۱۸ میلیون تن تولید محصولات مرغوب معادل ۲/ ۷۷ درصد ظرفیت اسمی

- استقرار استاندارد مدیریت انرژی ISO-۵۰۰۰۱

- اجرای پروژه داشبورد مدیریت

- اخذ استانداردهای ملی برای محصولات

- اجرای پروژه بازیافت گازهای فلروتولید DMDS به عنوان منحصربه‌فردترین پروژه‌های پژوهش در بخش شیرین‌سازی گازهای ترش

- استقرار سیستم مدیریت پروژه ارزش کسب شده (EVM)

- ارتقای عملکرد هزینه‌ای و زمانی در پروژه‌های شرکت

- طراحی متدولوژی ارزیابی ریسک پروژه‌ها

- بازنگری ساختار سازمانی در راستای توسعه چابکی

- طبقه‌بندی اطلاعات و توسعه تخصص‌های کارکنان

- اخذ مشاوره از کارشناسان شرکت‌های معتبر بین‌المللی جهت شناسایی و رفع مشکلات فرآیندی تولید و بهبود کیفیت محصولات

- بازنگری و اصلاح قراردادها در حوزه‌های مختلف فعالیتی و کاهش حجم پیمان‌ها و هزینه‌ها

رئوس دستاوردهای شرکت از منظر ذی‌نفعان

- لغو مجوز تخصیص ارز مبادله‌ای به واردات محصولات تولیدی شرکت‌های زیرمجموعه از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت

- کسب رتبه ۳۴ در بین یکصد شرکت برتر شیمیایی و پتروشیمی جهان در سال ۲۰۱۵ براساس رتبه‌بندی موسسه بین‌المللی ICIS و ارتقای ۱۰ پله‌ای نسبت به سال گذشته

- تقویت ساختار و ارتقای خدمات بازرگانی داخلی و بین‌المللی با تاسیس و شروع به فعالیت شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس

* پویایی در بازاریابی و شناسایی بازارهای هدف جدید برای محصولات و بسط کشورهای مخاطب به بیش از ۱۷ کشور با گستره هند تا آلبانی و روسیه تا کنیا

* تشکیل باشگاه مشتریان، متمرکز بر مشتریان کلیدی و تقویت لجستیکی صادرات.

رئوس دستاوردهای شرکت از منظر مسوولیت‌های اجتماعی

* برگزاری جلسات آموزشی مبانی محیط‌زیستی و تهیه و توزیع کتابچه‌های زیست‌محیطی

* ارتقای سطح دانش و مهارت‌های عمومی و تخصصی HSE کارکنان و دانش‌آموزان مناطق عملیاتی

* تشکیل کارگروه‌های تخصصی با تمرکز بر راهکارهای کاهش آلودگی‌های صنعتی با امکان استفاده از H۲ و CO۲ و گازهای فلر

* اندازه‌گیری و کنترل عوامل زیان‌آور فیزیکی و شیمیایی محیط کار

* همکاری با دانشگاه‌ها در زمینه کارآموزی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان

* اجرای دوره‌های کارگروهی با تحقیقات ویژه‌ برای دانشجویان

* حمایت از انجمن‌ حمایت از کودکان سرطانی

* حمایت از انجمن‌های علمی و فرهنگی در مناطق عملیاتی

* انجام پروژه تحقیقاتی کاهش آلودگی صوتی.

رئوس دستاوردهای شرکت از منظر مالی

* نهایی شدن انعقاد قرارداد مشارکت مدنی با بانک سپه (بانک عامل) به نمایندگی از سندیکای بانکی شامل بانک‌های ملت، سپه، صنعت و معدن، پارسیان و تجارت به منظور دریافت تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی به مبلغ ۲/ ۲ میلیارد دلار

* مدیریت بهینه وجوه و کاهش هزینه‌های مالی

* کاهش هزینه‌های پشتیبانی از طریق تنظیم سیاست‌های رفاهی و حذف هزینه‌های فاقد ارزش افزوده

* انجام افزایش سرمایه در شرکت‌های گروه در راستای اصلاح ساختار و تامین مالی

* بازتعریف روش‌های جذب منابع مالی مورد نیاز با توجه به واقعیت‌های میدانی

* تامین مالی با تکیه بر استفاده از روش پیش‌فروش محصولات (OFFTAKE) و تامین وام‌های کوتاه‌مدت (یوزانس) قابل تبدیل به میان‌مدت

* تغییر رویکرد در جذب سرمایه‌گذار خارجی به جای سرمایه خارجی

* حضور در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی به منظور برقراری ارتباط مستقیم با فعالان بین‌المللی

* تهیه و ترجمه صورت‌های مالی با رعایت استانداردهای بین‌المللی و گزارشگری (IFRS)

* عرضه اولیه سهام پتروشیمی فجر و فروش سهام پتروشیمی مبین از طریق بورس و کسب مبلغ ۵.۹۴۸.۳۳۵ میلیون ریال سود

* بازپرداخت به موقع تسهیلات بلندمدت (فاینانس) از محل فروش‌های ارز

* تسویه بدهی‌های ارزی و ریالی خوراک شرکت‌های زیرمجموعه

* انتقال سهام پتروشیمی و نیران آپادانا از شرکت پتروشیمی بین‌الملل به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس

* افزایش سرمایه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس

* افزایش سرمایه شرکت‌های پتروشیمی ونیران آپادانا، هنگام، کود شیمیایی اوره هرمز، پالایش گاز بید بلند خلیج‌فارس و عملیات غیرصنعتی پازارگاد

* حضور در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، نفت و گاز پتروشیمی

* خرید ۱۴/ ۲۳ درصد از سهام گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول)

* خرید ۷۸/ ۱۹ درصد از سهام شرکت پتروشیمی کاویان

* اخذ مجوز عرضه اوراق سلف استاندارد موازی از طریق بورس جهت محصولات شرکت پتروشیمی نوری و بندرامام به مبلغ ۸ هزار میلیارد ریال

چشم‌انداز شرکت

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه هلدینگ در سطح کشور با اعتقاد بر چشم‌انداز ترسیمی بیست ساله جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی، برای تحقق این چشم‌انداز در راستای توسعه پایدار صنعت معظم پتروشیمی، برنامه، اهداف و استراتژی‌های خود را به عنوان یک عضو، در قالب برنامه استراتژیک پنج‌ساله از سال ۱۳۹۳ به اجرا گذاشته است. این برنامه برای مدت ۵ سال تدوین شده و به‌صورت سالانه و همچنین با توجه به تغییرات محیطی مهم و حساس مورد بازنگری و اصلاح قرار می‌گیرد.در سال ۱۳۹۴ نیز براساس بازخوردهای دریافتی و سیاست‌های کلان اتخاذشده این برنامه مورد بازنگری قرار گرفت و تغییراتی در آن اعمال شد که از جمله آنها می‌توان اصلاح استراتژی‌ کلی شرکت از «توسعه و سودآوری پایدار» و «توسعه و ارزش‌آفرینی پایدار» را نام برد. علاوه بر آن دلیل اهمیت مسوولیت‌های اجتماعی و مسائل مربوط به HSE حوزه‌های مورد نظر در روش‌ ارزیابی متوازن (BSC) از ۴ حوزه به ۵ حوزه تغییر یافته و حوزه مسوولیت‌های اجتماعی به چهار حوزه مالی و اقتصادی، ذی‌نفعان، فرآیندهای داخلی و یادگیری و رشد اضافه شد.

اهداف کلان شرکت

- ارتقای رضایتمندی و وفاداری ذی‌نفعان

- توسعه سرمایه‌گذاری و شراکت‌های داخلی و خارجی

- افزایش کمی و کیفی سبد سرمایه

- افزایش سهم بازار

- دستیابی به سازمانی یادگیرنده و دانش‌بنیان

- توسعه زنجیره ارزش با صیانت از محیط‌زیست.

سودآورترین هلدینگ کشور با اعتبار جهانی رهبر صنعت پتروشیمی

سودآورترین هلدینگ کشور با اعتبار جهانی رهبر صنعت پتروشیمی

سودآورترین هلدینگ کشور با اعتبار جهانی رهبر صنعت پتروشیمی

سودآورترین هلدینگ کشور با اعتبار جهانی رهبر صنعت پتروشیمی

سودآورترین هلدینگ کشور با اعتبار جهانی رهبر صنعت پتروشیمی

سودآورترین هلدینگ کشور با اعتبار جهانی رهبر صنعت پتروشیمی