سهم 20 درصدی بامیلو از بازار آنلاین کشور

ایده خوب، تیم فعال و متخصص، و سرمایه‏گذاری هوشمند عوامل مهمی هستند که می‏توانند به کسب‏وکارها کمک کنند تا رشد کرده و بتوانند موقعیت خود را در بازار تثبیت کنند. یکی از مهمترین اهداف بامیلو طی دو سال ایجاد ثبات در روند رشد بوده است. رشد ماهانه ۳۰ درصد باعث شده است که بامیلو در مدتی کوتاه به یکی از مهمترین کسب‏وکارهای اینترنتی ایران تبدیل شود و در این مدت کوتاه ۲۰ درصد از سهم بازار آنلاین را به خود اختصاص دهد. ۶۰ درصد از مشتریان بامیلو جزو مشتریان وفاداری هستند که بیش از یک‏بار از بامیلو خرید کرده‏اند و جالب اینجاست که بامیلو هرماه بیش از۶ میلیون بازدید کننده دارد. بامیلو در این مدت کوتاه به چهل و سومین سایت پربازدید ایران تبدیل شده است.

***

شاید بسیاری از کسب‏وکارهای موفق دنیا طی زمانی کوتاه بتوانند جایگاه خود را در بازار بیابند و تبدیل به یکی از مهمترین مهره‏های اقتصادی شوند اما در ایران معمولا برندها راهی طولانی را برای شناخته شدن در بازار طی می‏کنند. جلب اعتماد کار ساده‏ای نیست به ویژه در فضای کسب‏وکارهای آنلاین که پس از گذشت سال‏ها از رواج اینترنت در ایران اندکی از سهم بازار خرده فروشی را به خود اختصاص داده است. فروشگاه اینترنتی بامیلو، در سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد. این فروشگاه آنلاین با هدف فراگیر کردن فروش آنلاین برای همه برندها، تولیدکنندگان و تامین‏کنندگان شکل گرفت. در گذشته مدل خرده‏فروشی در ایران آزموده شده‏بود ولی فروش آنلاین در قالب بستر بازار (Marketplace) شیوه‏ای است که بامیلو انتخاب کرده تا علاوه بر اینکه امکان خرید برای همه ایرانیان را فراهم کند، این فرصت را در اختیار همه تامین‏کنندگان کالا و فروشندگان فراهم کند تا بتوانند با استفاده از امکانات بامیلو به‏راحتی کالای خود را برای فروش عرضه کنند.

نگاهی به کسب‏وکارهای اینترنتی در ایران

آمارهای جهانی نشان می‏دهند کسب‏وکارهای اینترنتی در جهان رشدی صعودی دارند، پیش‏بینی می‏شود کسب‏وکارهای اینترنتی در سال ۲۰۱۷ در آمریکای جنوبی و آفریقا و خاورمیانه بیش از ۲۰ درصد رشد داشته باشند. این رقم برای ایران به‏عنوان یکی از کشورهای مستعد و بکر برای توسعه اقتصادی بیش از ۶۰درصد پیش‏بینی شده است. در حال حاضر بیش از ۹هزار فروشگاه اینترنتی در ایران به ثبت رسیده است و بامیلو به‏عنوان یکی از موفق‏ترین و جوان‏ترین فروشگاه‏های آنلاین توانسته با ۱۲۰۰ درصد رشد طی دو سال ، رکورد تازه‏ای را در بین کسب‏وکارهای آنلاین ایران به ثبت برساند.

مدل کسب‏وکار بامیلو که مبتنی بر بستر بازار (Marketplace) شکل گرفته یکی از مهمترین ویژگی‏های بامیلو است. در این شیوه بامیلو به‏عنوان ابزاری قوی، هوشمند و مبتنی بر استانداردهای جهانی برای همه فروشندگان و تامین‏کنندگان تبدیل شده است تا با کمترین هزینه بتوانند از بازار بکر و مستعد آنلاین برای فروش استفاده کنند. این شیوه از کسب‏وکار باعث شده بامیلو بتواند در قالب ۵۰ گروه کالایی متنوع، بیش از ۷۰ هزار کالا را برای عرضه به مشتریان فراهم کند. طی دو سال بامیلو توانسته کالاهای بیش از ۲۰۰۰ برند از ۸۰۰ تامین‏کننده ایرانی و خارجی را به بیش از۷۰۰ هزار مشتری بالقوه و بالفعل در فضای آنلاین معرفی و به فروش برساند.

فروشندگان برنده، به روز هستند!

کسب‏وکارهای هوشمند به خوبی می‏دانند که ورود اینترنت به عرصه زندگی روزمره مردم، چه تحولاتی را ایجاد خواهد کرد، اینترنت این روزها نه تنها برای اطلاع‏رسانی و تفریح که بیش از پیش به ابزاری برای سرعت بخشیدن به فعالیت‏ها و امور روزمره و صرفه‏جویی در زمان و هزینه‏ها تبدیل شده است. بامیلو با ایجاد پلت‌فرمی کارآمد توانسته امکانی برای فروش هوشمند در اختیار تامین‏کنندگان کالا قرار دهد تا بتوانند هم در فضای مجازی و هم در بازار واقعی قیمت‏ها را کنترل کرده و بیشترین سهم فروش را به دست آورند. یکی از دغدغه‌های برندها عدم دسترسی به همه بازارهای مستعد درسراسر ایران است. معمولا هزینه‏های فروش کالا در فروشگاه اینترنتی بامیلو این امکان را برای همه فروشندگان فراهم کرده تا بتوانند به همه مشتریان خود در سراسر ایران دسترسی پیدا کنند. بامیلو تا به حال به ۶۴۰ شهر از ایران کالا ارسال کرده است. بامیلو تا به حال به شهرستان‏ها و روستاهایی چون خمام در گیلان، اینچه‏برون در گلستان، بیله‏سوار در اردبیل، بردسکن در خراسان رضوی، نصرت‏آباد در سیستان و بلوچستان، قلعه‏خواجه در خوزستان، چهارروستایی در بوشهر و ده‏ها روستا و شهرستان دیگر در شمالی‏ترین تا جنوبی‏ترین نقاط کشور کالا ارسال کرده‏است.

بازار آنلاین در انتظار فعالان اقتصادی

بازار سنتی همواره در واکنش به شیوه‏های جدید فروش از مشکلی به نام زیر فروشی یا Dumping شکایت می‏کنند. شاید بتوان یکی از مهمترین مزایای Marketplace را رفع همین نگرانی دانست. این شیوه علاوه بر اینکه به فروشندگان امکان کنترل قیمت را می‏دهد با ایجاد رقابت بر سر قیمت در بین تامین‏کنندگان کمک می‏کند تا کالاها با قیمت واقعی عرضه شوند. این مدل از کسب‏وکار اینترنتی روشی است که سود دوسویه برای فروشندگان و خریداران را رقم می‏زند. پلتفرم بامیلو این امکان را در اختیار فروشندگان قرار می‏دهند تا به‏صورت آنلاین، سریع و بدون واسطه اطلاعات مربوط به کالای خود را تغییر دهند. این فرصتی مناسب برای واکنش به موقع در بازار محسوب می‏شود و کمک می‏کند تا فعالان اقتصادی و تامین‏کنندگان کالا بتوانند با استفاده از اطلاعات فضای آنلاین در فضای آفلاین نیز تصمیمات درستی اخذ کنند.

تحلیل بازار هوشمندانه

برندهای مختلف سالانه هزینه‏های بسیاری را صرف تحلیل بازار و آمار فروش خود می‏کنند و معمولاً به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات دیگر رقبا نمی‏توانند موقعیت خود را در بازار تعیین کنند. یکی از ویژگی‏‏های مثبت یک فروشگاه آنلاین مثل بامیلو ارائه اطلاعات جامعی از بازار رقباست. فروشندگان می‏توانند از حداقل و حداکثر قیمت‏هایی که برای فروش کالاهای همسان در بامیلو ارائه شده مطلع شوند. این اطلاعات کمک می‏کند تا فروشندگان بتوانند در یک فضای رقابتی با تنظیم قیمت‏ها میزان فروش خود را افزایش دهند. یکی دیگر از مزیت‏های این فروشگاه اینترنتی ایجاد فرصت برای فروشندگان است تا بتوانند رفتار مشتریان خود را به خوبی بررسی کنند و پتانسیل‏های مختلف برای توسعه بازار خود را بشناسند. بامیلو ماهانه گزارشی برای بیش از ۸۰۰ فروشنده فعال ارسال می‏کند تا بتوانند همواره موقعیت خود را در بازار ارزیابی کنند.