معاون‌اول رئیس‌جمهوری، آئین‌نامه راهنمایان گردشگری را که به تصویب هیات‌وزیران رسیده، برای اجرا ابلاغ کرد.به گزارش میراث آریا، بر اساس این آئین‌نامه، راهنمایان گردشگری برای اخذ مجوز فعالیت باید دارای این شرایط باشند: تابعیت جمهوری اسلامی ایران، متدین به دین‏ اسلام یا اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، داشتن حداقل ۲۲ سال سن، ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری موثر از مراجع ذی‌صلاح، عدم اعتیاد به مواد مخدر بنا به تایید مراجع ذی‌صلاح، داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی، موفقیت در مصاحبه عمومی و اختصاصی، گذراندن دوره تخصصی راهنمایان گردشگری و موفقیت در آزمون و اخذ مدرک پایان دوره از مراجع ذی‌صلاح، داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت برای متقاضیان مرد، دارا بودن سلامت جسمانی متناسب با موضوع فعالیت و سلامت روانی به تایید پزشک معتمد سازمان و تسلط به یکی از زبان‌های خارجی (برای راهنمایان گردشگری بین‌المللی).

در این آئین‌نامه مقرر شده که راهنمایان گردشگری صرفا مجاز به ارائه خدمات راهنمایی به دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری مجاز از سوی سازمان باشند و راهنمایان دارای مجوز معتبر، از پرداخت ورودیه به اماکن تاریخی، فرهنگی، باستانی، طبیعی و موزه‌ها معاف هستند. همچنین مرجع صادرکننده مجوز و کارت انواع راهنمایان گردشگری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. اعتبار کارت راهنما برای اولین‌بار، یک‌سال است و پس از آن در صورت تایید عملکرد و گذراندن دوره بازآموزی، در دوره‌های سه ساله تمدید خواهد شد. بر مبنای این آئین‌نامه، راهنمایان گردشگری از نظر به‌کارگیری تابع قوانین کار و تامین اجتماعی و مکلف به رعایت سوگندنامه تعهد اخلاق حرفه‌ای بوده و چنانچه بر خلاف سوگندنامه و مقررات این آئین‌نامه رفتار کرده یا اعمالی خلاف شئون شغلی خود مرتکب شوند، به تشخیص سازمان برای مرتبه اول تا سه ماه تعلیق مجوز فعالیت و در صورت تکرار لغو مجوز خواهند شد.

در ماده ۷ این آئین‌نامه تاکید شده که دستورالعمل‌های اجرایی آن با رعایت قوانین و مقررات مربوطه حداکثر ظرف ۶ ماه پس از تاریخ لازم‏الاجرا شدن این آئین‌نامه، با تایید رئیس سازمان قابل‌اجرا است. همچنین در ماده ۸ آمده است: «از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این آئین‌نامه، تصویب‌نامه شماره ۱۴۵۰۰ مورخ ۶/ ۷/ ۱۳۵۴ لغو می‌شود.» آئین‌نامه راهنمایان گردشگری در هشت ماده از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، در تاریخ ۲/ ۱۰/ ۱۳۹۴ برای اجرا به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ شد.