گروه گردشگری: دبیر کل سازمان جهانی گردشگری ملل‌متحد (UNWTO) در پاسخ به نامه اعتراض‌آمیز معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران درخصوص مصوبه اخیر کنگره آمریکا به‌منظور محدود کردن سفر به ایران، ضمن اشاره به اختیارات دولت‌ها در زمینه کنترل ورود اتباع خارجی به قلمروشان تاکید کرده که ایران می‌تواند با تمام فراز و نشیب‌ها به توسعه گردشگری خود ادامه دهد.

به گزارش میراث آریا، طالب ریفاعی در این نامه ضمن آرزوی اینکه در سال پیش‌رو، همکاری‌های سازنده‌ای میان UNWTO و سازمان گردشگری ایران به صورت مستمر ادامه داشته باشد، نوشته است: «طی سال‌ها، سازمان جهانی گردشگری ملل متحد، تسهیل روادید را به‌عنوان ابزاری کارآمد برای گسترش رشد اقتصادی و اجتماعی از طریق گردشگری ترویج داده و کماکان بر اساس ماده ۸ کداخلاق گردشگری UNWTO، تمام کشورها را به ارتقا و ترویج سفر یکپارچه و آزادی در حرکت گردشگران فرا می‌خواند و این در حالی است که حق حاکمیتی برای کنترل ورود اتباع خارجی به قلمرو آنها، مسلم شمرده می‌شود.» وی افزوده است: «امنیت بالطبع اولویتی برای تمام شهروندان و بازدیدکنندگان است و تلاشی در راستای تجربه رضایت‌بخشی برای بازدیدکنندگان و حصول رشد پایدار طولانی‌مدت بخش گردشگری است. علاوه‌بر این، ایمنی و امنیت و سفر یکپارچه در تضاد با یکدیگر نیستند.

بالعکس، تسهیل سفر و امنیت می‌توانند در کنار یکدیگر با حفظ امنیت ملی فرصتی را برای کشورها برای ارتقا و توسعه سفر و گردشگری به‌عنوان فعالیتی اجتماعی -اقتصادی ایجاد کنند.» به گفته وی با استفاده از تکنولوژی مناسب با سیستم روادید هر کشور، می‌توان موجبات سفری قابل دسترس‌تر و مناسب درکنار افزایش امنیت فراهم کرد. طالب ریفاعی در پایان این نامه تصریح کرده است: «سازمان جهانی گردشگری ملل متحد شاهد اهمیتی که دولت شما به توسعه و ارتقای صنعت گردشگری می‌دهد بوده است و حضور اخیر آن مقام عالی در کارگاه آمار و حساب‌های اقماری که اخیرا در تهران برگزار شد، خود دال بر این مهم است. مطمئن هستم کشور ایران با بهره‌مندی از منابع طبیعی و فرهنگی غنی، موفقیت‌های حاصله در گردشگری داخلی و بین‌المللی را با وجود تمام فراز و نشیب‌ها افزایش خواهد داد.»