زنگ خطر برای گردشگری ترکیه
گروه گردشگری: «انفجاری که دو روز اخیر یکی از مراکز عمده گردشگری استانبول را لرزاند، پیش‌بینی می‌شود که اثرات منفی بر جریان ورود گردشگران خارجی به این کشور در کوتاه‌مدت و میان‌مدت داشته باشد.» این تحلیل یورومانیتور از حوادث اخیر ترکیه و تاثیر آن بر گردشگری این کشور است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، این انفجار که در منطقه سلطان‌احمد، در نزدیکی مسجد آبی و ایاصوفیه رخ داد منجر به کشته‌شدن 11 نفر شد که به جز سه نفر آنها، مابقی گردشگران خارجی بودند. 6 نفر از کشته‌شدگان آلمانی بودند؛ آلمانی‌هایی که بیشترین گردشگران ورودی ترکیه را به خود اختصاص می‌دهند و حالا کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این حادثه بر جمعیت آلمانی‌هایی که به ترکیه می‌روند تاثیر خواهد گذاشت. در همین حال یورومانیتور نیز تحلیل می‌کند که کشته شدن چند آلمانی و نروژی در این حادثه می‌تواند منجر به محدودیت‌های بیشتر سفر و پرواز به سمت این مقصد در روزهای آینده شود. در واقع، بازار اروپا به عنوان منبع اصلی گردشگران ورودی ترکیه به احتمال بسیار زیاد به اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از شهروندان خود در سفر به این منطقه دست خواهند زد. از سوی دیگر، این کشور سال گذشته نیز با دو انفجار و حمله تروریستی دیگر مواجه شده بود که آن حوادث نیز تاثیرات منفی خود را بر گردشگری ترکیه گذاشتند.

آسیب اقتصاد گردشگری ترکیه از تروریسم

اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۱۵ از حملات تروریستی به شدت آسیب دید. درآمد این کشور از گردشگری در سال ۲۰۱۴ معادل ۳۵میلیارد دلار بود اما این درآمد در سه فصل نخست ۲۰۱۵ به ۲۹/ ۱۲میلیارد دلار کاهش یافت. از سوی دیگر براساس گزارش یورومانیتور، ترکیه در سال ۲۰۱۴ ششمین مقصد جذاب برای گردشگران بود؛ با ثبت رکورد ۸/ ۳۴ میلیون بازدیدکننده اما این تعداد (به‌ویژه در میان گردشگران روس) پس از بحران اتحادیه اروپا و قطع ارتباط گردشگری و اقتصادی روسیه و ترکیه متعاقب حادثه سقوط هواپیمای روس، رو به کاهش گذاشت؛ چه اینکه تا پیش از قطع ارتباط این دو کشور، سالانه ۵/ ۴ میلیون گردشگر روس به ترکیه سفر می‌کردند. یورو مانیتور پیش‌بینی می‌کند با توجه به توقف سیل توریست‌های روسی به ترکیه، تزلزل بازارهای این کشور و ابهام در سیاست داخلی و نگران‌های امنیتی، احیای اقتصادی و توریسم ترکیه با کندی مواجه باشد؛ شاهد آن هم اینکه تنها در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۵ لیره ترکیه حدود ۳۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.


تحلیل آژانس‌داران ایرانی

در همین‌باره، یک تورگردان ایرانی به «دنیای‌اقتصاد» گفت: «از 6 ماه گذشته به این سو، حجم سفرها به ترکیه تا حدی کاهش داشته است؛‌ گرچه این کاهش چشمگیر نیست اما به هرحال باید گفت که اتفاقات چند ماه اخیر توانسته از تعداد درخواست‌ها برای سفر به این کشور بکاهد.» حسین‌زاده افزود: «شاهد کاهش تعداد ایرانیان متقاضی سفر به ترکیه وجود تورهای لحظه آخری در تابستان امسال است؛‌ اتفاقی بی‌سابقه در فصلی که درخواست‌ها از ایران برای سفر به این کشور به حداکثر تعداد خود در طول سال می‌رسد. البته این کاهش تقاضا در نتیجه ناامن شدن این کشور و درگیری‌های خارجی و آشوب‌های داخلی است.» این آژانس‌دار در ادامه، در خصوص تاثیر انفجار اخیر استانبول بر سفرها به ترکیه گفت: «در این باره هم باید تا حداقل چند روز آینده منتظر ماند و دید که آیا تاثیری بر تعداد پروازها خواهد داشت یا خیر.» این فعال بخش خصوصی، درباره استقبال از تورهای نوروزی نیز تصریح کرد:‌ «هنوز برای پیش‌بینی در مورد استقبال از تورهای نوروزی ترکیه زود است و باید منتظر بمانیم؛‌ ثبت‌نام برای این تورها، تقریبا از نیمه بهمن ماه آغاز می‌شود.» حسین‌زاده با فرض اینکه تورهای نوروزی ترکیه با استقبالی همچون سال‌های گذشته روبه‌رو نشود، به مقاصد جایگزینی که آژانس‌ها برای معرفی در نظر گرفته‌اند اشاره کرد. جنوب روسیه یکی از مقاصدی است که این آژانس‌دار آن را جایگزین مناسبی برای سواحل ترکیه عنوان و تاکید کرد که سفر به این منطقه از روسیه که در بهار، آب و هوا و طبیعتی مشابه با ترکیه دارد، اندکی بیشتر برای گردشگر ایرانی هزینه دارد. در عین حال او پکیج سفر به ارمنستان برای نوروز را هم به‌عنوان یک بسته جایگزین در کنار تونس، بالی، سریلانکا، مالدیو، ‌صربستان، ‌کرواسی و‌ قبرس معرفی کرد.

در همین حال، ‌به اعتقاد رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و گردشگری استان تهران، با توجه به اینکه در زمان غیر پیک سفر به ترکیه به سر می‌بریم، ‌اندازه‌گیری اثر ناآرامی‌های ترکیه بر تعداد گردشگران ایرانی که ترکیه را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب می‌کنند، ‌دشوار است و برای قضاوت دراین باره باید در انتظار رزروهای نوروزی بمانیم. رضا اباذری، تصریح کرد:‌ «سنجیدن چنین تغییراتی در کوتاه‌مدت منطقی نیست و برای اینکه بتوان تحلیل درستی از نتیجه اتفاقات داشت باید زمان بیشتری به انتظار نشست.» وی تاکید کرد: «چنین پدیده‌هایی تنها در میان‌مدت و بلندمدت است که اثرات خود را به درستی نمایان می‌کنند اما مهم‌تر از همه اینها، عاملی که در نهایت تعیین‌کننده روند گردشگری ترکیه، ‌کشوری که ایران یکی از مهم‌ترین بازارهای آن است خواهد بود، نوع و شیوه عملکرد دولت ترکیه در برخورد با تحولاتی است که در این کشور و پیرامون آن به وقوع پیوسته است.» وی همچنین در مورد مقاصد جایگزین ترکیه برای گردشگران ایرانی اظهار کرد:‌ «تورهای مختلفی را می‌توان معرفی و تعریف کرد، اما در نهایت این مسافران هستند که انتخاب می‌کنند به کدام مقصد سفر کنند.»


تحریم نوروزی ترکیه از سوی ایرانی‌ها

این اظهارات درخصوص تورهای نوروزی ایرانی‌ها به ترکیه درحالی مطرح می‌شود که کمپین تحریم سفر نوروزی به کشورهای حامی داعش سیاه و سفید (شامل ترکیه، دبی و عربستان) طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی و میان ایرانی‌ها شکل گرفته است. این کمپین که بیشتر در اعتراض به برخی رفتارهای نامناسب مسوولان گردشگری امارات و ترکیه و عربستان با ایرانی‌ها شکل گرفته، هموطنان را دعوت می‌کند که در نوروز پیش‌رو به‌جای اینکه ارز کشور را در جریان سفر خود به جیب کشورهای حامی داعش بریزند، با سفر به مقاصد داخلی کشورمان، جاذبه‌هایش را بهتر بشناسند. این کمپین همچنین پیشنهاد می‌‌کند که اگر هموطنان علاقه‌مند به سفرهای خارجی هستند، مقاصدی را انتخاب کنند که رابطه اقتصادی و فرهنگی مناسبی با ایران دارند. حالا باید منتظر ماند و دید که گردشگری ترکیه که یکی از بازارهای اصلی‌اش ایران است، در کنار آسیبی که از حملات تروریستی می‌بیند، چه میزان از این تصمیم جمعی مردم ایران برای تحریم سفر به این کشور آسیب خواهد دید.