گروه گردشگری: ترکیه در سال گذشته میلادی با چالش‌های سیاسی و امنیتی مواجه شد که اثراتی مستقیم بر گردشگری آن داشت. تاجایی که به گزارش «دنیای اقتصاد» اقبال ایرانی‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین بازارهای گردشگری این کشور نسبت به سفر به ترکیه به صورت چشمگیری کاهش یافت. در واقع طی سال ۲۰۱۵ رشته حوادثی موجب شد که سواحل ترکیه از چشم گردشگران ایرانی بیفتد. شرایط بد امنیتی، جنگ داخلی، برخورد نامناسب با گردشگران و لحن بعضا ضدایرانی مقامات ترکیه در قبال ایران، موجب شده ایرانی‏های کمتری به‌عنوان توریست وارد ترکیه شوند و در ازای آن راهی مقاصد دیگر شوند. اما در ابعاد جهانی نیز به گزارش «خبرگزاری میراث فرهنگی»، وخیم شدن اوضاع با سقوط هواپیمای روسی و تغییر طبیعت همکارهای نظامی با آمریکا در نبرد با شبه‌نظامیان داعش و امکان فعال‌سازی مجدد روابط با اتحادیه اروپا برسر سیل پناهندگان سوری از عمده‌ترین مسائل سیاست خارجی و امنیتی ترکیه درسالی بود که گذشت.

حالا در سال جدید میلادی، ترکیه با ۶مساله عمده مواجه است که به‌زودی گردشگری این کشور را تحت‌شعاع قرار می‌دهد. تنش‌های فزاینده با گروه‌های مخالف کرد یکی از این چالش‌هاست. به نظر می‌رسد پیش از هرچیز دولت ترکیه باید راه‌حلی برای پایان بن‌بست کنونی در حل مناقشه با گروه‌های مخالف کرد این کشور بیابد؛ وضعیتی که امنیت را دراین کشور بارها به خطر انداخته است. تاکنون عملیات‌های تروریستی و خرابکاری متعددی در مراکز گردشگری و مسافرتی ترکیه اجرا شده است. مشکلی که بیش ازهمه گریبان گردشگری را می‌گیرد.

مشکل دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه و اصلاح قانون اساسی دراین کشور است که پس از انتخابات ۲۰۱۵ و پیروزی اردوغان و اظهار برخی نشانه‌های آشتی‌جویانه از سوی وی به طرف جناح مخالف می‌تواند روند آشتی با حزب دموکراتیک جمهوریخواه را سرعت بخشد. اگر این آشتی‌جویی رخ دهد می‌تواند اثرات مثبتی بر اقتصاد و گردشگری ترکیه بگذارد ولی در غیر این صورت همچنان تنش را میهمان سفره گردشگری این کشور خواهد کرد. دربخش اقتصاد علاوه‌بر مسیرهای محدود تجاری درجنوب و شرق به‌دلیل مشکلات جدی در سوریه و عراق، ترکیه اکنون از مشکلات ایجاد شده با روسیه نیز رنج می‌برد؛ به ویژه در بخش گردشگری و ساخت‌وساز که ترکیه می‌تواند تلاش‌های خود را برای یافتن جایگزین مناسب به سوی جذب سرمایه‌گذاری از طرف کشورهای منطقه خلیج‌فارس هدایت کند. قطع روابط گردشگری روسیه با ترکیه، طی سال جدید میلادی آثار خود را برجا خواهد گذاشت و این کشور دچار مشکلات جدی در این زمینه خواهد شد؛ چه اینکه علاوه‌بر روسیه حالا ایرانی‌ها نیز درحال تجدید نظر در میزان سفرهای خود به ترکیه هستند.

از سوی دیگر ترکیه ناگزیر به یافتن راه‌حلی برای مشکلات ایجاد شده در روابط خارجی خود به‌ویژه در بخش سوریه - روسیه است که با سقوط هواپیمای روسی روزبه‌روز بدتر شده است. مشکل دیگر وضعیت ترکیه در نبرد میان داعش - آمریکاست زیرا ترکیه با توجه به نقشی که در فعالیت‌های ضدداعش درهمکاری با آمریکا دارد، به یک هدف بزرگ داعش مبدل شده است. مشکلات عراق و سوریه و اختلافات ترکیه با همسایگانشان همچنان در سال ۲۰۱۶ به‌جای خود باقی است و اثر مستقیمی بر امنیت و گردشگری این کشور خواهد داشت. ترکیه از دیگرسو با قبرس و اتحادیه اروپا نیز مشکلاتی دارد که در سال ۲۰۱۶ ناگزیر به حل آن است. مذاکراتی برای حل این اختلافات تحت نظارت سازمان ملل متحد درجریان است اما روسیه می‌تواند این روند را مسدود کند.


چالش گردشگری ترکیه با کشورهای همسایه

گردشگری ترکیه در ماه‌های آخر سال 2015 ازضعف دیپلماسی و نبود رویکردهای منعطف و مسالمت‌جویانه در سیاست خارجی به‌شدت آسیب دیده است؛ درحالی که پیش از آن نیز از سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بروز برخی مشکلات و ناامنی‌های داخلی به‌طور متناوب تصویر امن آن را به عنوان مقصدی زیبا و بی‌خطر در رسانه‌های بین‌المللی خدشه‌دار کرده بود. اکنون این کشور بیش از هرچیز آرامش داخلی و چهره امن خود را از دست داده و در مواجهه با غیبت گردشگران روسی که بیش از هر بازار دیگری به آن امید بسته و سرمایه‌گذاری کرده بود، تلاش برای جذب گردشگران بیشتر از اروپا را مدنظر قرار داده است.

علاوه براین، اقتصاد ترکیه در سال‌های اخیر از محل گردشگری رشد و رونق بسیار یافته و به‌ویژه در سال‌های اخیر جایگزین مهمی برای برخی مقصدهای مهم گردشگری در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس بوده است. اکنون کاهش سهم این صنعت در تولید ناخالص ملی کشور تنها به‌دلیل چهره منفی و ناامن این کشور در رسانه‌های تاثیرگذار بین‌المللی و سردی روابط با کشورهای همسایه تنها به‌دلیل ضعف دیپلماسی، به معنی زیان مالی بزرگی است که شاید جبران آن تا سال‌ها برای این کشور ممکن نباشد.