گروه گردشگری: شمار در حال رشد بازدیدکنندگان استرالیا و گردشگران داخلی این کشور حاکی از آن است که صنعت سفر استرالیا در حال اوج‌گیری است. اما از آنجا که بخش عمده‌ای از این رشد به خاطر سفرهای «دیدار دوستان و آشنایان» است که در آن، گردشگران اغلب نزد میزبان‌های خود می‌مانند و مخارج گردشگری را به جز حمل‌ونقل، به حداقل می‌رساند؛ در نتیجه، در سال ۲۰۱۴ مخارج گردشگری نسبت به شمار گردشگران به کندی افزایش یافته است. در همین حال، با اجرای پویاترین شکل ارائه اتاق‌های اجاره‌ای از جانب اجاره‌دهندگان خصوصی در استرالیا، مسافران استرالیایی اقتصاد مشارکتی را پذیرفته‌اند. رشد موارد اجاره‌ای خصوصی که در شرایط کمبود اقامتگاه‌های متعارف در استرالیا به خصوص هتل ممکن شد، ضروری بوده است. افزایش نرخ‌های اجاره نتیجه این شرایط بود و به تمایل بیشتر مسافران به هر جایگزینی که ارائه شود، منجر شد.

چشم‌انداز

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته،‌ افت بهای دلار استرالیا احتمالا طی دوره آتی ادامه خواهد داشت و در نتیجه، سفر در استرالیا به یک پیشنهاد جذاب‌تر و باارزش‌تر تبدیل می‌شود. این امر خصوصا برای مسافران خارجی مهم خواهد بود و برای خود استرالیایی‌ها هم سفرهای داخلی را مطلوب‌تر می‌کند. در نتیجه، چشم‌اندازهای صنعت گردشگری استرالیا نیرومند خواهد بود. تنها قیدی که وجود دارد این است که آیا کشور زیرساخت‌های گردشگری کافی در مقابل این حجم از تقاضا را دارد یا خیر؟ جریان گردشگری خروجی با رسیدن به رشد ۷ درصدی در سال ۲۰۱۳ به صعود خود ادامه داد و نرخی بالاتر را در مقایسه با رشد ۶ درصدی سال ۲۰۱۲ تجربه کرد. این رشد با وجود تضعیف دلار استرالیا رخ داد که بر گران‌تر شدن سفر به خارج از استرالیا تاثیر گذاشت. مقصدهای محرک این رشد، آنهایی بودند که برای گردشگران استرالیایی که خواهان گذراندن تعطیلات بودند همچنان به صرفه و قابل تحقق بود؛ به دلایلی مثل رشد خطوط هوایی کم‌هزینه (سنگاپور، مالزی)، شرایط اقتصادی بد کشورهای مقصد که به ارزان‌تر شدن سفر در آنها منجر شد (یونان، ایتالیا) یا به این دلیل که این مقصدها ذاتا و بدون در نظر گرفتن نرخ ارز، مقرون به صرفه هستند (کامبوج). با ثبت نرخ متوسط مرکب سالانه (CAGR) ۹ درصدی طی دوره ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳، انتظار می‌رود رشد سفرهای خروجی طی دوره آتی محدودتر باشد.

بیشتر رشد سفر‌های خروجی در سال‌های اخیر در نتیجه دو عامل بوده است: ارزش بالای دلار استرالیا که سبب شد رفتن به خارج به‌ منظور تعطیلات برای استرالیایی‌ها قابل تحقق‌تر باشد و دوم؛ جهش صنعت معدن که سرمایه‌ای را در اختیار کارگران صنعت معدن قرار داد تا بتوانند خیلی از اوقات فراغت خود را در بالی اندونزی بگذرانند. با توجه به اینکه انتظار می‌رود برابری دلار استرالیا مقابل دلار آمریکا در دوره مورد پیش‌بینی تضعیف شود و با توجه به عبور صنعت معدن استرالیا از نقطه اوج، احتمالا این عوامل، هر دو کمرنگ خواهند شد و رشد مسافران به مقصد خارج هم به‌طور قابل ملاحظه‌ای در دوره آتی کم شده و به نرخ سالانه ۴ درصدی (CAGR) خواهد رسید.


خرده‌فروشی در صنعت گردشگری استرالیا

صنعت خرده‌فروشی سفر با 6 درصد رشد ارزش در سال 2013 به ثبت رشدهای سریع ادامه داد؛ هرچند این نرخ در مقایسه با رشد 8 درصدی و 11 درصدی تجربه شده در سال‌های 2012 و 2011 بیانگر افول قابل توجهی بود. صنعت خرده‌فروشی سفر همچنان نیرومند باقی می‌ماند، ولی با توجه به اینکه مشتری‌ها بیشتر به این عادت می‌کنند که خودشان مستقیما از خطوط‌هوایی و مراکز اقامتی خدمات مورد نظر را رزرو کنند، این صنعت در فرآیند کاهش نرخ رشد قرار دارد. این روند به کاهش رشد فروش لوازم فراغتی خرده‌فروشی سفر و نزول نرخ آن از 8 درصد در سال 2012 به 6 درصد در سال 2013 هم منجر شده است. فروش تجاری شرکتی نیز کند شده و به رشد 4 درصد در سال 2013 رسیده است؛ در وضعیتی که جهش معادن کمرنگ شد و سفرهای دولتی نیز با هدف صرفه‌جویی مالی، کمتر شد.

مسافرت‌های خرد در چند سال اخیر عملکرد خوبی داشته و بیشتر این رشد از ناحیه جمعیت «آشیان-خالی» (افرادی که فرزندانشان خانه را ترک کرده‌اند و خودشان اکنون هم زمان و هم سرمایه برای سفرهای خارجی دارند) حاصل شده است. این جمعیت خصوصا شیفته سفر با کشتی، بسته‌های توریستی و دیگر محصولاتی هستند که معمولا از سوی آژانس‌های سفر، به ویژه آژانس‌های سفر معروف به «آجر و ملات» صورت می‌گیرد. (آجر و ملات برای تاکید روی فروشگاه‌های با امکان خرید از طریق حضور فیزیکی در مقابل مجازی به کار می‌رود.)

هر چند، جمعیت «آشیان-خالی» هم در استرالیا به نقطه اوج خود رسیده و در نتیجه، انتظار می‌رود این رشد در سال‌های بعد خیلی آهسته‌تر شود. با وجود کوچ به خرده‌فروشی آنلاین سفر، استحکام خرده‌فروشی آفلاین سفر عمدتا به خاطر رشد سفرها، به خصوص سفرهای خارجی، بوده است. با چشم‌انداز آهسته شدن سفرهای خارجی در دوره مورد پیش‌بینی و با توجه به کاهش رشد تعداد «آشیان خالی»‌ها، خوشبختی پیش‌بینی شده برای این دسته به پایان خواهد رسید. با توجه به این موضوع پیش‌بینی می‌شود خرده‌فروشی سفر نرخ رشد مرکب سالانه 2 درصدی را در این دوره تجربه کند که با توجه به نرخ 8 درصدی تجربه شده از 2008 تا 2013، افت شدیدی را نشان می‌دهد.