معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری افه اسپانیا گفت: تهران و مادرید همکاری در صنعت گردشگری را افزایش می‌دهند. به گزارش «ایرنا»، مرتضی رحمانی موحد در مصاحبه با این خبرگزاری اسپانیایی تاکید کرد: ما اسپانیا را به عنوان یکی از کشورهای پیشگام در صنعت گردشگری، چه در توسعه زیرساخت‌ها و چه در جاذبه‌هایش که با گردشگری ایران، مکان‌های تاریخی و فرهنگی کشورمان همگرایی دارد، می‌شناسیم.

وی ضمن بیان آمادگی ایران برای گسترش روابط خود با اسپانیا در بخش گردشگری اظهار کرد: در جریان سفر آتی «خوسه مانوئل‌گارسیا مارگالو»، «خوسه مانوئل سوریا» و «آنا پاستور» وزیران خارجه، صنعت و گردشگری و عمران اسپانیا به ایران که در شهریور ماه خواهد بود، به مسائل گردشگری و همچنین حمل‌و‌نقل هوایی رسیدگی می‌شود. وی، نبود پروازهای مستقیم بین اسپانیا و ایران را از جمله مشکلات موجود پیش پای توسعه گردشگری دوجانبه عنوان کرد و گفت: ایران از ارائه راهکار برای برون رفت از این وضعیت حمایت می‌کند. رحمانی موحد یادآور شد با توافق هسته‌ای حاصل شده بین ایران و گروه ۱+۵ و حذف تحریم‌های بین‌المللی، همکاری با بخش گردشگری ایران تسهیل می‌شود.

خبرگزاری افه در پایان این گزارش نوشته است: توسعه صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین اهداف دولت اعتدال‌گرای روحانی است که می‌خواهد با آن از ثروت عظیم فرهنگی و مناظر طبیعی کشور برای توسعه صنعتی استفاده کند؛ بخشی که توانایی جذب میلیاردها دلار ارز خارجی را دارد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، این صحبت‌ها در حالی ابراز شد که بیش از ۱۳ سال از امضای تفاهم‏نامه گردشگری بین دو کشور می‌گذرد؛‌ تفاهم‌نامه‌ای که مسکوت مانده و امید آن می‌رود که به‌زودی این تفاهم‏نامه‏ عملی شود. در این راستا از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم دیدارهای دوجانبه بسیاری بین مقامات گردشگری دو کشور برگزار و موضوع از سرگیری پرواز مستقیم تهران - مادرید از مهم‏ترین مسائلی بوده که در نخستین دیدارها مطرح شده است. همچنین سفیر اسپانیا چندی پیش، از افزایش سه برابری سفر توریست‏های اسپانیایی به ایران خبر داد و تاکید کرد که به واسطه شکل‏گیری توافق، تعداد این گردشگران بیشتر نیز خواهد شد.