رشد سه برابری توریست‌های اروپایی در سال 93

گروه گردشگری: معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور بار دیگر بر ظرفیت‌های فراوان گردشگری در ایران تاکید کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، سعید شیرکوند در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری کردستان با اعلام این مطلب، از سه برابر شدن آمار ورود گردشگران اروپایی به ایران خبر داد و گفت: تعداد توریست‌های اروپایی که با گذرنامه رسمی در سال ۹۳ به کشور سفر کرده‌اند در مقایسه با سال ۹۲ سه برابر افزایش یافته است. او با تاکید بر اعتقاد رئیس‌جمهوری به پایه‌گذاری صنعت گردشگری در کشور، خاطرنشان کرد: اقداماتی برای تسهیل ورود گردشگران به کشور نیز انجام شده که از آن جمله می‌توان به صدور ویزا در کمتر از ۴۸ ساعت و پیگیری حذف روادید برای بسیاری از کشورها برای ورود به ایران اشاره کرد.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان گردشگری با اشاره به اینکه توریسم به‌عنوان یک صنعت در کشور ما نادیده گرفته شده، بر اهمیت جایگاه گردشگری در اقتصاد جهانی تاکید و تصریح کرد: در ۵۰ سال گذشته که رشد سالانه اقتصادی جهان سه درصد بوده است، گردشگری رشدی انفجاری و دو رقمی داشته است. شیرکوند افزود: گردشگری حد و مرز ندارد و توسعه گردشگری توسعه سایر پتانسیل‌ها را به دنبال خواهد داشت.

به گفته او اقتصاد امروز جهان، تکنولوژی‌بر است و به گونه‌ای عمل می‌کند که نیروی کار رها می‌شود؛ بنابراین صنعت توریسم فرصت مناسبی برای اشتغال‌زایی و کسب درآمد است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هیچ یک از بخش‌های اقتصادی در سال ۹۳ در کشور سوددهی نداشتند، باید هماهنگی‌ها و همکاری‌ها را برای تقویت و توسعه صنعت گردشگری و حضور سرمایه‌گذاران متحد کرد.

به گزارش «ایرنا»، این اقتصاددان با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران خارجی با درک فضای کسب و کار و رصد کردن شرایط وارد کشور می‌شوند، صنعت گردشگری را صنعتی درآمدزا و اشتغال‌زا توصیف کرد.

موانع سرمایه‌گذاری معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه تهران یک مرکز سیاسی تجاری محسوب می‌شود، گفت: باوجود ساخت راه‌ها و جاده‌های متعدد، به ساخت هتل در این شهر توجه چندانی نشده است.

شیرکوند با انتقاد از نبود هماهنگی دستگاه‌های مختلف برای جذب سرمایه‌گذاران در کشور، بیان کرد: بانک‌های کشور وضعیت مناسبی ندارند و نباید آنها را تنها منابع تامین مالی دانست؛ امروزه روش‌های زیادی برای تامین منابع مالی وجود دارد که باید پتانسیل‌های آن را در کشور ایجاد کرد.

وی ناهماهنگی و وجود موانع بر سر راه سرمایه‌گذاران را عاملی مهم در ممانعت آنها از سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری برشمرد و تصریح کرد: سیستم موجود در این زمینه نظم ندارد و سرمایه‌گذاران ناچارند خود را با این بی‌نظمی وفق دهند؛ بی‌نظمی‌ای که عاملی مهم در تغییر تصمیمات سرمایه‌گذاران است.

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین با توضیح تاریخچه گردشگری نوین، اظهار کرد: پس از جنگ جهانی دوم گردشگری به شیوه‌ای نوین آغاز شده و کشورهای اروپایی با جدی گرفتن آن به‌عنوان یک صنعت، علاوه بر محکم کردن پیوندها، گردشگری را به‌عنوان نیاز جدی بشر مطرح کردند. شیرکوند افزود: متاسفانه در ایران به دلیل دارا بودن منابع نفتی و درآمدهای بی‌شمار حاصل از آن، سایر صنایع نادیده گرفته شدند و تلاش برای توسعه آنها به‌عنوان یک صنعت صورت نگرفت. به اعتقاد وی، سیاست‌گذاران و مروجان فرهنگی نیز که گردشگری را مغایر با ارزش‌های فرهنگی جامعه می‌دانستند، عامل مهم دیگری در توسعه‌نیافتگی این بخش و تبدیل نشدن آن به صنعت هستند.

علاوه بر این معاون سرمایه‌گذاری با اشاره به دشواری پایه‌گذاری این صنعت در کشور بر احیای آن با توجه به اینکه یکی از نیازهای امروز است، تاکید کرد.

فرصت توسعه توریسم کردستان

شیرکوند در ادامه با اشاره به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان کردستان گفت: هم‌اکنون زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری مهیا است. به اعتقاد وی، کردستان ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری دارد که باید با روش‌های جدید و سرمایه‌گذاری‌های جدید از آنها بهره گرفت. او همچنینراه‌اندازی شرکت تامین سرمایه کردستان را ضروری دانست و افزود: از طریق فرابورس می‌توان سرمایه‌ها را جذب کرد. به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کردستان، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در جریان سفر به کردستان از برخی پروژه‌های گردشگری این استان دیدن کرد. بازدید از مجتمع بین راهی نگین رفاه زاگرس، هتل ۳ ستاره کرد شهرستان سقز، مجتمع تفریحی- توریستی زوان شهرستان بانه، کمپ گردشگری نوروز، منطقه نمونه گردشگری دوکانان و هتل ۴ ستاره لاله بانه و دو هتل آپارتمان در این شهرستان از برنامه‌های سعید شیرکوند در کردستان بود. وی همچنین از منطقه نمونه گردشگری هورامان و مجتمع خدماتی- رفاهی این روستا و همچنین خانه تشکل‌های مردمی حوزه گردشگری واقع در عمارت احمدزاده، کمپ گردشگری روستای نگل و هتل لاله سنندج بازدید کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، رئیس‌جمهور نیز در سفر اخیر خود به کردستان از تخصیص اعتبارات ویژه برای تکمیل پروژه‌های توریستی این استان خبر داده بود.