از سفرهای غیرضرور زمینی به ترکیه خودداری کنید

گروه گردشگری: با توجه به سه حمله تروریستی اخیر به دو قطار و یک اتوبوس حامل مسافران ایرانی در ترکیه، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، طی صدور ابلاغیه‌ای از تورهای گردشگری زمینی به ترکیه خواست تا از سفرهای غیرضرور به این کشور از طریق مرزهای زمینی خودداری کنند و در صورت این اتفاق، با احتیاط این کار را انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ولی‌الله تیموری با اشاره به صدور بخشنامه به ادارات کل استانی در پی وقوع اتفاقات اخیر در این کشور اظهار کرد: ادارات استانی ما بر اساس این ابلاغیه، دستورالعملی به تشکل‌ها و آژانس‌های مسافرتی ابلاغ کردند؛ ابلاغیه‌ای که در هماهنگی با وزارت امور خارجه صادر شده است.

از آنجایی‌که در همه کشورها رسم بر این است که وزارت امور خارجه هشدار و برداشتن امکان سفر به کشوری را اعلام می‌کند تا از کانال‌های رسمی و دیپلماتیک این کار انجام شود، وزارت خارجه ایران توصیه کرده تا از سفرهای غیرضروری به این کشور، خودداری شود. در توصیه ایمنی وزارت امور خارجه آمده است: «با توجه به برخی تحرکات و ناامنی‌های اخیر در منطقه شرق ترکیه، وزارت امور خارجه به شهروندان محترم کشورمان که قصد عزیمت به ترکیه را دارند توصیه می‌کند تا اطلاع ثانوی از مسیر زمینی اجتناب کرده و حتی‌الامکان مسیر هوایی را برای سفر به آن کشور انتخاب کنند.»

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران نیز در این باره گفت: آژانس‌ها برای اجرای تورهای ترکیه، به‌ویژه از مسیر زمینی تمایلی ندارند.

رضا اباذری همچنین درباره اقدام برخی آژانس‌های مسافرتی برای لغو سفر به ترکیه اظهار کرد: مسوولیت اعلامیه‌های امنیت شهروندان در همه جای دنیا بر عهده وزارت امور خارجه است؛ اکنون که وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای توصیه کرده از انجام سفرهای زمینی غیرضروری به ترکیه خودداری شود، ما هم بر همان اساس اگر مسافر سوالی داشته باشد، این توصیه را اعلام می‌کنیم.

به گزارش «ایسنا» محمد حسن کرمانی، رئیس هیات‌مدیره دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز درباره خودداری برخی آژانس‌ها از اجرای تورهای هوایی به مقصد ترکیه بیان کرد: چنین موضوعی را نشنیده‌ام، اما اینکه اتفاقاتی در ترکیه می‌افتد و در بازار آنها تاثیر می‌گذارد، طبیعی است و این بحث که برای سفر به این کشور احتیاط شود، طبیعتا پیش می‌آید.

وی افزود: منطقی نیست آژانس‌ها به خاطر حوادث اخیری که در مسیر زمینی ترکیه رخ داده، تورهای خود را لغو کنند؛ اما اینکه چنین شرایطی یادآور اتفاقات اخیر تونس باشد، خیلی دور و غیرمنطقی نیست و باید جانب احتیاط در سفر به ترکیه رعایت شود.

در همین راستا، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز، هفته پیش به دنبال حمله تروریستی به دو قطار حامل مسافران ایرانی، مسیر ریلی بین‌المللی شرق کشور را بست و اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی هیچ قطار مسافربری در این مسیر حرکت نخواهد کرد.

حملات تروریستی اخیر در حالی رخ داده که اکنون فصل اوج سفرها به ترکیه است و ایرانی‌های زیادی این روزها راهی شهرهای جنوبی و شمال‌غربی آن شده‌اند؛ با این حال طبق اظهارات برخی مدیران آژانس‌های مسافرتی، بیشتر تورهای زمینی از ایران لغو یا استقبال مردمی از آنها کمتر شده است.