گروه گردشگری: ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر طی اطلاعیه‌ای، از مردم خواسته که خودشان به توزیع زمان و مکان سفرهای تابستانی خود بپردازند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، این اطلاعیه که به مناسبت تعطیلات عید فطر صادر شده است، ضمن توصیه‌هایی در خصوص سفر در این ایام خاطرنشان می‌کند: «هموطنان در انتخاب مقصد و زمان سفر خود به گونه‌ای عمل کنند که از طول تعطیلات دوماهه باقیمانده تابستان استفاده کنند و مناطق گردشگری و استان‌هایی را انتخاب کنند که تاکنون به آن سفر نکرده‌اند و با توزیع زمان سفر خود در طول تابستان به زمان‌های غیراوج سفر و به استان‌های کمتر دیده شده، موجبات رفاه حال خانواده خود را فراهم آورند.» این توصیه‌ها در شرایطی مطرح می‌شوند که سازمان گردشگری هنوز هیچ اقدام موثری برای توزیع زمانی سفر و ساماندهی تعطیلات انجام نداده است و به اذعان کارشناسان، در چنین شرایطی نمی‌توان از مردم انتظار داشت که فرصت تعطیلات چند روزه را برای سفر از دست بدهند. این درحالی است که فعالان بخش خصوصی بارها از لزوم تعریف تعطیلات آخر هفته و ساماندهی بقیه ایام تعطیل سال سخن گفته‌اند.

این ستاد در بخش دیگری از اطلاعیه خود اضافه می‌کند: «همه استان‌های کشور با تشکیل ستادهای اجرایی خدمات سفر استانی و شهرستانی امکانات، تمهیدات و برنامه‌های فرهنگی، رفاهی و اقامتی مناسبی را متناسب با ظرفیت و امکانات موجود در استان برای هموطنان عزیز تا پایان تعطیلات تابستان فراهم کرده و ضروری است مسافران و گردشگران قبل از انتخاب مقصد از کیفیت خدمات و میزان ظرفیت اقامتگاه‌ها و مسیرهای دسترسی، اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنند.»

ضمنا ستاد هماهنگی خدمات سفر از همه سازمان‌ها، نهادها و موسسات دولتی و بخش خصوصی و گروه‌های مردمی که در موضوع ارائه خدمات سفر مسوولیت‌های مختلفی را برعهده دارند خواسته تا ضمن آماده باش کامل در ارائه خدمات، اقدامات لازم را مبذول کنند. به نظر می‌رسد، ستاد هماهنگی خدمات سفر بیش از آنکه بسترهای سفر را برای مردم فراهم کند و به‌جای ایجاد زیرساخت‌های مناسب، اغلب با صدور چنین اطلاعیه‌هایی توپ را به زمین مردمی می‌اندازد که نه می‌توانند نقشی در ساماندهی تعطیلات داشته باشند و نه می‌توانند به مقاصد جدیدی سفر کنند که از ابتدایی‌ترین امکانات رفاهی محروم هستند. شاید بهتر باشد، «عمل» جایگزین «اطلاعیه» شود.