گروه گردشگری: ایجاد مترو در محل دروازه دولت اصفهان، پس از بررسی و جلسات متعدد با مسوولان قطار شهری، منوط به انجام کاوش‌های باستان شناسی در محل و بررسی نتایج حاصل از آن شد. پیش از این مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی به نقل از رئیس‌جمهوری اعلام کرده بود: رئیس‌جمهوری دستور ویژه داده‌اند که مسیر خط دو متروی اصفهان به‌گونه‌ای باشد که هیچ‌گونه مشکلی برای ابنیه تاریخی میدان نقش‌جهان ایجاد نشود. به گزارش خبرگزاری مهر، فریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اعلام این موضوع گفت: اجرای ایستگاه مترو در محل دروازه دولت اصفهان در شرایطی آغاز شد که ایجاد تونل در عمق ۱۷ متری زمین در این منطقه، سال‌های قبل اجرا شده بود.

او افزود: در این خصوص اولین اقدام اجرایی، ایجاد ایستگاه کاوش‌های باستان‌شناسی در بهار سال ۱۳۹۳ بود و پس از آن بر اساس توافق میان پژوهشگاه میراث فرهنگی و قطار شهری، کاوش‌ها در محل ورودی چهار باغ عباسی ادامه پیدا کرد.

الله‌یاری با تاکید بر اینکه عملیات ایجاد مترو با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام می‌شود خاطرنشان کرد: در مرحله نخست کاوش‌ها، تنها یافته‌های باستان‌شناسی ارزشمند یک آبراه تاریخی بود که پس از جلسات متعدد در شورای فنی استان و پژوهشگاه میراث فرهنگی و در فرآیند مستندنگاری بی‌سابقه عملیات جابه‌جایی آبراه انجام و مقرر شد پس از اجرای سقف، آبراه مورد نظر دوباره در محل بازچینی و به صورت یک سایت موزه به نمایش گذاشته شود.

او همچنین گفت: بقایا و پایه‌های تاریخی کاخ جهان نما در مرحله دوم کاوش و در ورودی غربی خیابان چهارباغ عباسی شناسایی شد که مطالعه روی یافته‌های آن همچنان ادامه داشته و این موضوع با پروژه‌های ایجاد شده مترو تداخلی ندارد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان مقرر شد در صورت امکان در محل کاخ جهان نما بازسازی مجدد کاخ به عنوان فضای ورودی و خروجی مسافر مورد استفاده قرار گیرد و کاخ جهان نما بر اساس شواهد و مستندات و الگوی اولیه بازسازی شود.

او با بیان اینکه همه یافته‌های باستان‌شناسی منقول محوطه اعم از سفال، کاشی و غیره، مستند نگاری کامل شده و به صورت گزارش باستان شناسی قابل ارائه و مطالعه است، افزود: سنگ قبر کشف شده در این محل نیز متعلق به اواخر دوره صفوی است و با حضور باستان شناس میراث فرهنگی در محل مذکور شناسایی و برای حفظ و نگهداری به یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.

وی در پایان در خصوص محل نگهداری سنگ قبر تاریخی کشف شده در حفاری‌های نیز گفت: سنگ قبر تاریخی در کاخ موزه چهلستون نگهداری می‌شود.